استارت آپی نوپا به نام بوکینگ و محبوبیت جهانی آن میان مسافران
ترجمه: محبوبه خیرآبادی، اختصاصی کولاک
آغاز یک کسب و کار خاص و پیشرفت سریع آن
داستان این استارت آپ از جایی شروع شد که مردی به نام برونزما (Geert-Jan Bruinsma) تصمیم گرفت در سال ۱۹۹۶ کسب و کاری به نام bookings.nl راه اندازی کند تا مسافران هلندی را گردهم آورد و علاوه بر آن از طریق خدمات رزرو آنلاین به آنها کمک کند تا مکانی برای اقامت پیدا کنند. بعدها، کار او در سال ۲۰۰۰ با bookings آنلاین که دارای گروهی از موسسین بود، ادغام شد و از آن پس برای این دو کسب وکار متحد شده، نام booking.com اتخاذ شد.
برونزمای هلندی علاقه مند به تکنولوژی و دارای روحیه ی کارافرینی بود و تمام تلاشش را کرد تا این استارت آپ کوچک همیشه رو به جلو حرکت کند بطوریکه با داشتن تنها یک کارمند در سال ۱۹۹۹ تبدیل به یک کمپانی با ۵۰ کارمند درسال ۲۰۰۲ شد.
در سال ۲۰۰۵ این کمپانی دفاتر پشتیبانی خود را در انگلستان، فرانسه، اسپانیا، پرتقال و آلمان راه اندازی کرد و خیلی زود در حوزه سفر و گردشگردی به عنوان کمپانی برتر میان مسافران اروپایی شناخته شد. درحال حاضر بوکینگ با عنوان بزرگترین کمپانی مسافرتی در حوزه کسب و کار الکترونیک است و دارای ۱۷۰۰۰ کارمند در ۱۹۸ دفتر واقع در ۷۰ کشور در سراسر دنیا است و دفتر اصلی و مرکزی آن در آمستردام هلند قرار دارد.
شعار این کمپانی این است که بتواند شرایطی مهیا کند تا مردم دنیا را ببیند و تجربه کنند. آنها در وبسایت خود شرایط اقامت مسافران در ساده ترین مکان ها تا لوکس ترین اقامتگاه ها را فراهم کرده اند و با سرمایه گذاری بر روی تکنولوژی دیجیتال همه مسافران و اقامتگاه ها را گردهم آورده اند. این وبسایت با پشتیبانی از ۴۰ زبان و بیش از ۲۸میلیون پیشنهاد اقامتگاه در ۱۵۲۳۶۰ مقصد از ۲۲۸ کشوردر سراسر دنیا، در صدر لیست وبسایت های ارائه دهنده خدمات رزرو قرار گرفته است به طوری که روزانه بیش از یک و نیم میلیون اتاق برای یک شب اقامت از طریق این وبسایت رزرو می شوند.
چهار علت اصلی موفقیت بوکینگ
این کمپانی همواره سعی کرده قیمت های خود در مقابل سایر کمپانی های رقیب را پایین نگه دارد و این مسئله با جذب حجم عظیمی از مشتریان روبرو شد. علاوه بر قیمت پایین، ارائه خدمات با کیفیت در کنار قیمت مناسب نکته قابل توجهی است که از ویژگی های بارز این کمپانی است.
بازاریابی اینترنتی بسیار قوی این وبسایت از دیگر دلایل موفقیت آن برشمرده می شود که قسمت اعظم آن را از طریق تبلیغات بسیار مناسب در موتورهای جستجوی گوگل کسب کردند.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سایت یعنی مدل قیمت گذاری خاصش باعث شد نسبت به رقیبان موجود در بازار برتری پیدا کند. در این مدل، بوکینگ این امکان را فراهم کرد تا مسافران هنگام رسیدن به مقصد یا همان اقامتگاه پرداخت انجام دهند و این کاملا متفاوت با نمونه های موجود بود. مسافران نیز از این مدل بسیار رضایت داشته و آن را ساده تر از سایر روش ها می دانستند.
در سرتاسر دنیا ممکن افراد با سلایق مختلف و بودجه ها متفاوتی به سفر بروند و بوکینگ با فراهم کردن دیتابیس گسترده و جامعی از هتل ها و اقامتگاه های گوناگون موجب رضایت طیف وسیعی از کاربران یا همان مسافران شده است. این رضایت مشتری مسئله ای بسیار مهم در محبوبیت یک کسب و کار و بوکینگ با پشتیبانی خوب به ۴۳ زبان و در ۲۴ ساعت از شبانه روز آن را کامل کرده است.
اهداف و آرمان ها
به گفته خانم تانز مدیر اجرایی مجموعه بوکینگ، ماموریت این کمپانی این است که لذت تجربه دنیا را به مردم ببخشد تا هر کار که می خواهند انجام دهند و هرجا که می خواهند بروند بتوانند از طریق ما رزرو و ثبتش کنند. خواسته نهایی بوکینگ این است که ثابت کند فرقی ندارد در محله شما یا در شهری آن سوی دنیا، تکنولوژی آنها مرزها و موانع را صرف نظر از پول، زمان و زبان از بین می برد.
بوکینگ که هدفش ایجاد تاثیر مثبت و پایدار بر صنعت توریسم جهانی است، باور دارد تغییرات ارزشمند تنها زمانی ایجاد می شوند که کل اکوسیستم همکاری استراتژیک و آگاهانه ای با یکدیگر داشته باشند. در واقع آنها معتقدند با استفاده از زمان، انرژی و علاقه بسیار و سرمایه گذاری آنها در پروژه های مناسب با کمک از افراد توانمند و ایده های خوب می توانند روشهای کشف و دسته بندی جوامع و مقاصد سرتاسر جهان را سرعت ببخشند.
نکته قابل توجه در بوکینگ این است که این کمپانی تلاش کرده تا مدیران موسس این استارت آپ را نگه دارد زیرا معتقد است این افراد کسانی هستند که این کسب و کار را خلق کردند و تمام انتظارشان این است که رشد ایده های اولیه و اصلی خود را ببینند. علاوه بر این حضور این افراد در کمپانی باعث شده بوکینگ از اهداف ابتدایی و اصلی خود دور نشود.
منابع:
Medium
Booking
Observer
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |