چه روزهای برای کوتاه کردن موی سر و ناخن در ماه قمری مناسب هستند
معرفی بهترین و بدترین روزها برای کوتاه کردن موی سر و ناخن در ماه قمری همچنین اوقاتی که نباید در آنها مو و ناخن کوتاه شوند به همراه جزئیات کامل
در این مطلب ایام ۳۰ روزه ماه قمری را برای بهترین و بدترین روزهای کوتاه کردن ناخن و موی سر در ماه قمری تشریح می کنیم. از آنجایی که در ایام «ماه عربی » سر تراشیدن و ناخن گرفتن ، هر روز یک خاصیتی دارد که در این مطلب قرار داده ایم پس هر وقت اراده سرتراشیدن یا ناخن گرفتن را دارید این مطلب را مطالعه کنید.
بهترین و بدترین روزهای کوتاه کردن موی سر و ناخن در ماه قمری
روز اول ماه کوتاهی عمر.
روز دوم ماه حاجت روا گردد.
روز سوم ماه سبب درازی مو باشد.
روز چهارم ماه باعث غم و اندوه است .
روز پنجم ماه باعث سرور و شادی است.
روز ششم ماه باعث بلای ناگهانیست.
روز هفتم ماه از بزرگان دولت یابد.
روز هشتم ماه سبب بیماری است.
روز نهم ماه باعث دردی شود.
روز دهم ماه عزیز و محترم گردد.
روز یازدهم ماه باعث اندوهست.
روز دوازدهم ماه میان مردم باشکوه گردد.
روز سیزدهم ماه با شخصی خصومت کند.
روز چهاردهم ماه باعث شادی است.
روز پانزدهم ماه باعث شادی است .
روز شانزدهم ماه باعث دلتنگی است.
روز هفدهم ماه میانه است.
روز هیجدهم ماه باعث رنج و اندوه است.
روز نوزدهم ماه توانگر شود.
روز بیستم ماه باعث ایمنی از بلاست.
روز بیست و یکم ماه دولت یابد.
روز بیست و دوم ماه باعث بی پولیست.
روز بیست و سوم ماه کارهایی اصلاح شود.
روز بیست و چهارم ماه کارها اصلاح شود.
روز بیست و پنجم ماه کارها به اصلاح آید.
روز بیست و ششم ماه از بلا رها شود.
روز بیست و هفتم ماه پشیمانی آورد.
روز بیست و هشتم ماه بسیار بسیار بد است.
روز بیست و نهم ماه از خلق بپرهیزد.
روز سی ام ماه از بلیات ایمن باشد.
منبع : ختوم و اذکار، ج ۱، ص ۴۲۳
درباره روزهای هفته از پیامبر(ص) نقل شده است که از خدا برای امتش چنین درخواستی کرد: خدایا! در صبحگاهان امت من در روز شنبه و پنجشنبه برکت قرار ده!
روز نحس هریک از ماه های قمری
- روز نحس ماه محرم برابر با روز بیست و یکم (۲۱) ماه محرم است.
- روز نحس ماه صفر برابر با روز دهم (۱۰) ماه صفر است.
- روز نحس ماه ربیع الاول برابر با روز سوم (۳) ماه ربیع الاول است.
- روز نحس ماه ربیع الثانی (ربیع الاخر) برابر با روز بیست و هفتم (۲۷) ماه ربیع الثانی (ربیع الاخر) است.
- روز نحس ماه جمادی الاول برابر با روز بیست و هفتم (۲۷) ماه جمادی الاول است.
- روز نحس ماه جمادی الثانی (جمادی الاخر) برابر با روز یازدهم (۱۱) ماه جمادی الثانی (جمادی الاخر) است.
- روز نحس ماه رجب برابر با روز بیست و پنجم (۲۵) ماه رجب است.
- روز نحس ماه شعبان برابر با روز یازدهم (۱۱) ماه شعبان است.
- روز نحس ماه رمضان برابر با روز بیست و سوم (۲۳) ماه رمضان است.
- روز نحس ماه شوال برابر با روز اول (۱) ماه شوال است.
- روز نحس ماه ذیقعده (ذی القعده) برابر با روز بیست و هفتم (۲۷) ماه ذیقعده (ذی القعده) است.
- روز نحس ماه ذیحجه (ذی الحجه) برابر با روز هفتم (۷) ماه ذیحجه (ذی الحجه) است.
البته به غیر از این روزها، برخی روزهای دیگر هم هستند که به عنوان روز نحس محسوب شده اند و در تمامی ماه های قمری یکسان می باشند که جهت اطلاع از آن ها می توانید به منابع اسلامی در این زمینه مراجعه نمایید. ضمنا ذکر یک مطلب هم ضروری به نظر می رسد و آن این است که مطابق توصیه های دینی ، دادن صدقه موجب رفع نحوست ایام می شود. در این زمینه هم علاقمندان می توانند به منابع دینی معتبر مراجعه نمایند.
یادآوری می شود که انجام اعمال مهم نظیر ازدواج و اقدام به بارداری و بچه دار شدن در ایام نحس ، نهی شده است. ولی همانطور که ذکر شد ، دادن صدقه یکی از راه های رفع نحوست ایام است.
در ادامه به بیان جایگاه روزهای قمری در انجام کارها از کتاب مفاتیحالحیات علامه جوادی آملی میپردازد که مشروح آن در پی میآید:
انجام کارها در روزهای ماه قمری
درباره تاثیر زمان در انجام دادن کارها شاید بتوان گفت که مبنایی علمی دارد و جایگاه بحث آن علم هیئت و نجوم است؛ ولی به اجمال میتوان گفت که ممکن است اجزای زمان به لحاظ استعداد و ظرفیت برای انجام دادن و انجام ندادن کارها با یکدیگر تفاوت داشته باشند، چنان که خدای سبحان درباره نزول قرآن در شب قدر میفرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُّبَارَکَهٍ» و در باره روز عاشورا که بنیامیه به گمان پیروزی بر اهل بیت(ص) آن را روز مبارکی میشمردند، در روایات از تبرک به آن روز نهی شده و حتی از ذخیرهسازی آذوقه سال و مانند آن در آن روز منع شده است، بلکه فرمودهاند کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده، از برنامه بنیامیه فاصله بگیرند.
در روایات اسلامی به توسل و توجه به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک پروردگار از راه صدقه و مانند آن در برخی زمانها ترغیب شده است. از این گونه احادیث برمیآید که اگر زمان تاثیری در کارها داشته باشد، این تاثیر اعدادی و زمینهساز است نه لزومی و ایجابی؛ یعنی تاثیر اصلی فقط به فرمان خداست و هرگز نباید برای آنها تاثیر مستقلی پنداشت و خود را از لطف خدا بینیاز دانست؛ همچنین نباید حوادثی را که غالبا کیفر کارهای نادرست انساناند، با تاثیر ایام پیوند داد و خود را تبرئه کرد.
از امام صادق(ع) نقل شده است که در روزهای یکم، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم،بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هر ماه قمری، آغاز هر کاری مبارک است.
پیشگیری از خطر با صدقه
در برخی روایات آمده است که برخی روزهای هر ماه شایستگی برخی کارها یا همه کارها را ندارند، از این رو در صورت نیاز به کاری در آن روزها، با پرداخت صدقه و دعای مأثور میتوان به آن پرداخت. حماد بن عثمان میگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: آیا سفر در برخی از ایام مانند چهارشنبه و امثال آن کراهت دارد؟ آن حضرت فرمود: هر وقت مناسب دیدی سفرت را با صدقه و خواندن آیهالکرسی آغاز کن (و هر جا خواستی برو)۴ همان گرامی در روایت دیگر فرمود: صدقه بده و هر روزی که خواستی به سفر برو.
این ابیعمیر میگوید: من در گذشته ستارهشناس بودم و طالع را میشناختم از این رو گاهی تحت تاثیر قرار میگرفتم. نزد ابوالحسن موسی بن جعفر(ع) شکوه کردم. امام(ع) فرمود: هر گاه (برای اقدام به کاری) احساس بدی داشتی به نخستین تهیدستی که برخوردی صدقه بده و سپس اقدام کن؛ خدای بزرگ بیتردید خطر را از تو دفع میکند.
امام صادق(ع) فرمود: هر کس صبح هنگام صدقهای بدهد، خدای عزیز خطر آن روز را از وی برطرف میسازد.
ایام هفته
شنبه: در روایتی از امام رضا(ع) از پدرانش درباره شنبه تا پنجشنبه از پیامبر(ص) نقل شده است که از خدا برای امتش چنین درخواستی کرد: «الهم بارک لأمتی فی بکورها یوم سبتها و خمیسها؛ خدایا! در صبحگاهان امت من در روز شنبه و پنجشنبه برکت قرار ده».
امام صادق(ع) فرمود: مسافر، روز شنبه سفر کند، زیرا اگر سنگی در راه از کوه جدا شود خداوند آن را به مکانش بازگرداند.
یکشنبه: یکشنبه با درختکاری و ساخت و ساز تناسب دارد، امام علی(ع) فرمود: روز یکشنبه روز درختکاری و بناسازی است.
دوشنبه: حضرت صادق (ع) فرمود: حجامت در پایان روز دوشنبه درد را از بدن به خوبی بیرون میکشد.
امیرمومنان(ع)نیز فرمود: دوشنبه روز سفر و جستوجوی معاش است.
سهشنبه: امام صادق(ع) فرمود: هر کس نیازها بر وی فشار آوردهاند پس آنها را در روز سهشنبه پیجویی کند، زیرا آن روزی است که خدا آهن را برای داود نرم کرده است. ۱۳رسول خدا(ص) فرمود: هر کس روز سهشنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه حجامت کند او را از دردهای سال شفا بخشد.
چهارشنبه: امام رضا(ع) به روایت از پدرانش فرمود: رسول خدا(ص) فرموده است: آخرین چهارشنبه هر ماه همواره روز نامبارکی است. در روایت دیگر از حجامت در روز چهارشنبه نهی شده است.
امام صادق(ع) از پدرانش از امیر مومنان علی(ع) روایت کرده است که روز چهارشنبه از حجامت و نوره کشیدن بپرهیزید، زیرا چهارشنبه همواره (استعداد) نحس و ناخوشایندی دارد…؛ ولی حجامت در پایان روز چهارشنبه زیانی ندارد؛ حذیفه بن منصور میگوید: روز چهارشنبه بعد از عصر، امام صادق(ع) را دیدم که حجامت میکرد.
قابل ذکر است بر مبنای روایاتی که درباره صدقه و آثار آن آمده است، استعداد نحس و ناخوشآیندی که درباره روز چهارشنبه ذکر شده با صدقه، دفع میشود.
پنجشنبه: امام صادق(ع) فرمود: هر کس روز پنجشنبه ناخنهایش را بگیرد و یکی را برای روز جمعه وا گذارد خدا تنگدستی را از وی دور میکند.
جمعه: ابوکهمس گوید به امام صادق(ع) عرض کردم: دعایی به من بیاموز تا با آن روزی بخواهم. فرمود: سبیل و ناخنهای خود را کوتاه کن و این کارت در روز جمعه باشد.
امام صادق(ع) فرمود: هر کس ناخنها و سبیل خود را در هر جمعه کوتاه کند سپس بگوید «بسمالله و بالله و علی سنه محمد و آل محمد» به هر تراشه ناخن و تار مو پاداش آزاد کردن یک برده از نسل اسماعیل(ع) به او عطا میشود.
امام صادق(ع) از پدرش از رسول خدا روایت فرمود: هر کس ناخنهایش را روز جمعه کوتاه کند خدا بیماری را از انگشتانش بیرون میکند و دارو را در آن وارد مینماید … .
پاداش مضاعف در روز جمعه: هاشم بن حکم از امام صادق(ع) درباره مردی پرسید که قصد دارد کار خیری مانند صدقه یا صوم (روزه) و اینگونه امور انجام دهد؟ آن حضرت فرمود: خوب است آن عمل را در روز جمعه انجام دهد، زیرا پاداش عمل در روز جمعه چند برابر است.
کراهت کار و سفر پیش از نماز جمعه: از امام صادق (ع) روایت شده است که میفرماید: سفر و کار برای تأمین نیازها در روز جمعه کراهت دارد و کراهتش به دلیل نماز جمعه است ولی بعد از نماز جایز است.
نکوهش ترک دینشناسی در جمعه: حضرت صادق (ع) فرمود: افّ بر مرد مسلمانی که در طول هفته، روز جمعه را برای امور دینی خود آزاد نمیگذارد تا احکام دین خود را بپرسید.
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |