چالش لیسیدن ضریح چیست؟ + ویدیو | واکنش ها با چالش لیسیدن ضریح
چالش لیسیدن ضریح چیست ؟ در این مطلب به این چالش عجیب که در مقابل کرونا در اماکن مقدس شکل گرفته می پردازیم به همراه ویدیو و واکنش ها به این چالش
در حالی که مسئولان نسبت به رعایت بهداشت در اماکن مذهبی از سوی زائران تاکید می کنند. هم اکنون چالش بوسیدن ضریح به کودکان رسیده است. اقدامی که بیشتر از هر کس، قلب مومنان را آزرده میکند و چنین اقداماتی مطمئنا موجب وهن امر خطیر دینداریست.
یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اینکه رفتارهای نامتعارف اخیر در زیارت بقاع متبرکه را رفتاری به دور از تفکر شیعی و اسلامی عنوان کرد گفت: این کار یک نوع بدعت داعشی و حرکتی توهین آمیز است.
پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، نهادها و دستگاه های مرتبط از مردم خواستند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر در منازل خود بمانند و از شرکت در تجمعها و اماکن عمومی پرهیز کنند. این دستورالعمل و شرکت نکردن در تجمعها شرکت در نمازهای جمعه و زیارت بقاع متبرکه را هم شامل میشود. در پی این موضوع عدهای با راهاندازی چالشی در فضای مجازی، تصاویری را از زیارت نامتعارف ضریح این بقاع متبرکه منتشر کرده و مخالفت خود را با توصیههای بهداشتی نهادهای مسئول اعلام کردند.
محمدرضا زائری، روحانی و مدرس دانشگاه به عمل لیسیدن حرم واکنش نشان داد. حجتالاسلام محمدرضا زائری در واکنش به لیسیدن حرم در توئیتر نوشت: «با ناله و درد به تلخی نالید که: “قصم ظهری إثنان” دو گروه پشتم را شکستند؛ اولین شان نادان ها و احمق هایی با ظاهر دینداری و مناسک گرایی! “جاهل متنسک” و آیا بهتر از این می شد عظمت ولایت آل الله و شکوه محبت خاندان وحی را اینقدر تنزل داد و گوهری چنان گرانبها را این اندازه لجن مال کرد؟»
در همین زمینه عصر ایران هم نوشت: وقتی تولیت حرم حضرت معصومه (س) – آیت الله سید محمد سعیدی – در پاسخ به درخواست های مکرر متخصصان و مردم برای تعطیلی موقت حرم می گوید که مردم در اینجا شفا می گیرند و باید بیایند و با قوت هم بیایند و وقتی مشاور ایشان کرونا در قم را به دشمنان نسبت می دهد و می گوید می خواهند با این کار از قم انتقام بگیرند، مشخص است که افراد نادانی تحت لوای دینداری و حب اهل بیت (ع) مقابل ضریح حضرت معصومه(س) و پنجره فولاد حرم حضرت امام رضا(ع) بایستند و جلوی دوربین موبایل ضریح را لیس بزنند تا مثلاً علاقه خود به اهل بیت (ع) و دروغین بودن احتمال انتقال کرونا در این اماکن را ثابت و صد البته زمینه وهن دین و باورهای مذهبی مردم را فراهم کنند.
ریشه این کارهای سبک سرانه و غیر متعارف (حتی در شرایط عادی هم کسی ضریح را لیس نمی زند) را باید در ادبیات برخی روحانیون دانست. برغم آن که متخصصان هشدار می دهند که اماکن پرتراکم به عنوان کانون های شیوع و انتقال بیماری کرونا باید تعطیل شوند، ناگهان می بینیم که تولیت حرم حضرت معصومه(س) بیانیه ای عجیب می دهد که سازه های حرم آنتی باکتریال ست.
بخوانید: “سازه های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماریهای واگیر دار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است.”
خلاصه اظهار نظر برخی شخصیتها درباره چالش
محمد تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم |
* کسانی که در زمان حاضر در حرم، این اداها (بوسیدن و لیسیدن ضریح) را در میآورند در واقع لجبازی دینی انجام میدهند * در قرون وسطی هم چنین رفتارهایی از مردم سرمیزد، اما اکنون مردم عاقل شدهاند و نسبت به آن دوران، اطلاعاتشان افزایش یافته است * با توجه به حجم آگاهی در عصر ما افرادی که این کارها را به نمایش میگذارند، درصددند تا دو مسئله را نشان دهند. اول اینکه یا بسیار جاهلاند یا به جاهایی وابستگی دارند که برنامهشان، خراب کردن اسلام است |
محمدرضا زائری
روحانی و مدرس دانشگاه |
* آیا بهتر از این می شد عظمت ولایت آل الله و شکوه محبت خاندان وحی را اینقدر تنزل داد و گوهری چنان گرانبها را این اندازه لجن مال کرد؟ |
طیبه سیاوشی، نماینده مجلس | * این کار یک نوع بدعت داعشی و حرکتی توهین آمیز است که آن مکان مقدس هم هیچ نیازی به این نوع حرکات زشت و توهین آمیز ندارد؛ این حرکت عجیب و غریب را بیشتر یک رفتار خشن می دانم |
حجتالاسلام محمود ریاضت
سخنران مذهبی |
* در سیره و رفتار اهل بیت علیه السلام هیچگاه لیسیدن وجود نداشته است. هیچ گاه ذکر نشده است زمانی که قنداقه اهل بیت علیه السلام را به دست پیامبر (ص) یا امیرالمومنین (ع) میدادند آنان نوزاد را لیس میزدند؛ بلکه همواره اشاره به بوسیدن شده است |
حجتالاسلام ناصر خلج
سخنران و کارشناس مذهبی |
* اتفاقی مانند لیس زدن ضریح حرم اهل بیت(ع) به این دلیل رخ میدهد که معرفت جامع نسبت به این ذوات مقدسه وجود ندارد. این رفتارها با قرآن کریم، روایات و نه بلکه با عقل تناسبی ندارد |
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |