قیمت خودروها چقدر افزایش یافت؟
قیمت خودروها عبور پراید ۱۱۱ از کانال قیمتی ۹۰ میلیون تومان و ورود به کانال ۱۰۰ میلیون تومان و سبقت ۲۰۶ از قیمت ۲۰۶ میلیون تومان از مهمترین اخبار بازار خودرو طی هفته دوم شهریورماه بودند.درمجموع در پایان دومین هفته از شهریورماه قیمت محصولات پرتیراژ رشدی بین ۹ تا ۱۵ میلیونی را تجربه کردند.
به گزارش «کولاک نیوز» از اقتصادنیوز، در هفته دوم شهریورماه نهتنها ترمز کاهش قیمت خودرو کشیده شد، بلکه قیمت محصولات پرتیراژ بهطور میانگین روانه افزایش قیمتی در حدود ۳ میلیون تومان به خود دیدند، تا پس از سه هفته فروشندگان ساز افزایش قیمت محصولات پرتیراژ را کوک کنند.
با پایان دهه اول محرم قیمتها در بازار خودرو بهسرعت رشد کرد اما فعالان بازار افزایش قیمتها را در بازار نه به دلیل پایان مراسم عزاداری بلکه به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار میدانند.
عبور پراید ۱۱۱ از کانال قیمتی ۹۰ میلیون تومان و ورود به کانال ۱۰۰ میلیون تومان و سبقت ۲۰۶ از قیمت ۲۰۶ میلیون تومان از مهمترین اخبار بازار خودرو طی هفته دوم شهریورماه بودند.درمجموع در پایان دومین هفته از شهریورماه قیمت محصولات پرتیراژ رشدی بین ۹ تا ۱۵ میلیونی را تجربه کردند.
این افزایش قیمت در میانه شهریور به سه هفته کاهش قیمت خودرو در بازار پایان داد و نمودار نزولی قیمت در بازار خودرو بار دیگر با شیب تندی صعودی شد. افزایشی شدن قیمت خودرو آنهم در شرایطی که خریدار چندانی در بازار حضور ندارد سبب شد تا معاملات در دومین هفتهای که از شهریورماه گذشت بیشازپیش قفل شود.
ارز و سهام دلیل افزایش قیمت؟
فعالان بازار در پاسخ به این پرسش دلیل اصلی افزایشی شدن شدید قیمت خودرو در بازار پس از سه هفته سه پاسخ میدهند:
دلیل اول:نرخ ارز؛برخی از فعالان نرخ ارز را بهعنوان عامل تحریک بازار عنوان میکنند.آنان میگویند نرخ ارز مدتهاست که بهعنوان متر و معیار تعیین قیمت در اختیار فروشندگان قرار دارد و هرروز روند نرخ ارز را در بازار بررسی میکنند و قیمت محصولات در اختیار خودرو را بهنوعی با روند نرخ ارز در بازار منطبق میکنند.
در روزهای عادی، بازار خودرو با شروع تعطیلات نوروز یا آغاز فصل تابستان داغ میشد و مناسباتی مانند محرم یا آغاز سال تحصیلی بر روند بازار اثر منفی میگذاشت اما در شرایط فعلی دیگر این مؤلفههای فصلی و مناسبتی تأثیر خود را در بازار بهنوعی ازدستداده است و مؤلفهای مانند نرخ ارز بهنوعی جایگزین آن شده است.
دلیل دوم:اثر سهام؛در کنار افزایش نرخ ارز برخی به نوسانات بازار سهام نیز اشاره دارند.ریزشهای ادامهدار بازار سهام سبب شده دارندگان خودرو با این تحلیل که تقاضا برای خرید خودرو از سوی دارندگان سرمایه طی روزهای آینده رشد میکند، از حضور در بازار و عرضه خودرو امتناع کنند و آن دسته از فروشندگان نیز که در بازار حضور دارند برای محصولات خود قیمتهای نجومی طلب میکنند.
دلیل سوم:تنگنای سمت عرضه؛ اما دلیل آخری که تحلیل گران برای نوسان بازار خودرو عرضه میکنند متفاوت از سایر بازارها نیست.بر اساس این رویکرد شوک منفی سمت عرضه موجب شده که توان و ظرفیت تولید کاهش یابد.با توجه به انتظارات منفی مصرفکنندگان تمایل برای تبدیل ریال به کالا کماکان وجود دارد.ورود این پول به بخش خودرو نیز در هرزمانی رخ دهد میتواند موجب افزایش نوسان در بازار شود.
برای تعدیل نوسان در این بازار هم دو راه وجود دارد یا انتظارات تعدیل شود یا اینکه قیمت واقعی خودرو با نرخ تورم سازگار شود.برخی فعالان بازار هم این گزاره را تائید میکنند و اعتقاددارند: وضعیت عرضه شرکتهای خودروساز نامناسب است و در شرایط حاضر خودروسازان سرگرم عمل به تعهدات معوق و همچنین تعهدات جدید ایجادشده از مسیر طرحهای فروش خود هستند.خودروهای تحویل دادهشده نیز به دلیل رویکرد خریداران بهطور مستقیم وارد بازار نمیشود و دپوی این خودروها موجب شده ورودی بازار کم شود.درمجموع این وضعیت سبب شده تا دارندگان خودرو دست بالا را در تعیین قیمتها در بازار داشته باشند.
ورود پراید ۱۱۱ به کانال قیمتی ۱۰۰ میلیون تومانی
در شرایطی که سایپا عزم خود را جزم کرده تا تولید خانواده پراید را متوقف کند و تاکنون طبق اخبار منتشرشده توسط این خودروساز تولید دو عضو از سه عضو این خانواده یعنی پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۲ بهطور کامل متوقفشده و تولید مدل ۱۳۱ نیز با افت شدید مواجه شده است بااینحال این خودرو همچنان در بازار حضور دارد و بهنوعی کف قیمت را تشکیل میدهد.
طی هفتهای که گذشت اخباری در ارتباط با پلاک نشدن پراید در فضای رسانهای کشور منتشر شد و همین مساله احتمالاً روی رشد قیمت خانواده پراید مؤثر بوده است.
از اخبار مهم این هفته میتوان به رشد قیمت پراید ۱۱۱ و ورود این خودرو به کانال ۱۰۰ میلیون تومانی اشاره کرد.قیمت پراید ۱۳۱ نیز که طی سه هفته گذشته بهنوعی در کانال ۷۰ میلیون تومانی جا خوش کرده بود این هفته به کانال ۸۰ میلیون تومانی بازگشت. البته در شرایط حاضر که وضعیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان بهصورت قطرهچکانی اتفاق میافتد و بهنوعی تحویلگیرندگان خودرو از شرکتهای خودروساز نیاز بازار به خودروی صفر را تأمین میکنند. طبیعی است که قیمتهای اعلامی برای محصولات مختلف از یک دامنه نوسان ۲ تا ۳ میلیون تومانی برخوردار باشد.
سبقت قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ از ۲۰۶ میلیون تومان
خانواده ۲۰۶ افزایش قیمت را تجربه کردند. بااینحال ۲۰۶ صندوقدار به نسبت دو عضو دیگر با سرعت کمتری در جاده افزایش قیمت حرکت کرد بااینحال این خودرو توانست با رشد ۹ میلیون تومانی وارد کانال ۲۰۰ میلیون تومانی شود.
اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در هفته دوم شهریورماه بیشترین افزایش قیمت را به نسبت هفته گذشته به خود دید.
این خودرو که هفتههای گذشته از کانال ۱۷۰ میلیون فاصله گرفته بود و قیمتش در کانال ۱۶۰ میلیون تومان نوسان میکرد این هفته بار دیگر وارد کانال ۱۷۰ میلیون تومانی شد و باقیمت ۱۷۴ میلیون تومان در روز پایانی هفته عرضه شد. بنابراین ۲۰۶ تیپ دو ۱۳ میلیون تومان رشد قیمت را به خود دید.
تیپ ۵ این خودرو نیز همانند دو عضو دیگر رشد قیمت را تجربه کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در پایان دومین هفته از آخرین ماه تابستان قیمت جدیدی را به خود دید. این مدل ۲۰۶ با عبور از قیمت ۲۰۶ میلیون تومان باقیمت ۲۰۷ میلیون تومان در روز پایانی هفته در بازار موجود بود.
حرکت تخت گاز قیمت خانواده سمند در بازار
در میان خانواده سمند شامل سمند LX ساده و سمند LX با موتور EF7 و سمند سورن این هفته بیشترین رشد قیمت را سمند LX ساده تجربه کرد این خودرو با رشد ۱۵ میلیون تومانی هفته دوم شهریور را باقیمت ۱۵۵ میلیون به پایان رساند. سمند LX طی سه هفته گذشته قیمت خود را در کانال ۱۴۰ میلیون تومان تثبیت کرده بود.
سمند LX با موتور EF7 و همچنین سمند سورن با شرعت کمتری پشت سر مدل LX ساده در جاده افزایش قیمت حرکت کردند.
قیمت سمند LX با موتور EF7 این هفته ۱۲ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرد و فروشندگان روی این خودرو قیمت ۱۸۰ میلیون تومان گذاشتند. مدل سورن سمند نیز با رشد ۱۴ میلیون تومانی وارد کانال ۲۰۰ میلیون تومانی شد.هر دو مدل یادشده طی هفتههای گذشته بهنوعی ثبات قیمت را در دستور کار قرار داده بودند و در جاده افزایش قیمت نه به جلو میرفتند نه دندهعقب میگرفتند.
خیز تیبا صندوقدار برای ورود به کانال ۱۰۰ میلیون تومان
خانواده تیبا این هفته همانند خانواده سمند رشد قیمت را به خود دید. دو عضو خانواده تیبا یعنی تیبا صندوقدار و تیبا ۲ ( تیبا هاچ بک) درحالیکه هفته گذشته تغییر قیمت نداشتند و جز معدود محصولاتی بودند که توانسته بودند قیمت خود را حفظ کنند. در پایان هفته دو شهریور رشد قیمت را در برنامه داشتند.
مدل صندوقدار تیبا با رشد ۹ میلیون تومانی قیمت خود را به نزدیکی ۱۰۰ میلیون تومان رساند و از سوی فروشندگان باقیمت ۹۹ میلیون تومان به بازار عرضه شد.
تیبا ۲ نیز رشد ۱۱ میلیون تومانی به خود دید و با عبور از کانال ۱۱۰ میلیون تومان باقیمت ۱۱۲ میلیون تومان در بازار حضور داشت.
رشد قیمت ساینا در دومین هفته شهریور
ساینا نیز همانند خانواده تیبا در هفتهای که رو به اتمام است رشد قیمت را تجربه کرد و از کورس عقب نماند.این خودرو طی هفته دوم شهریور ۱۱ میلیون به قیمت هفته پیش خود اضافه کرد و باقیمت ۱۱۴ میلیون تومان در بازار موجود بود.ساینا در هفتههای پیش بهنوعی قیمت خود را در کانال ۱۰۰ میلیون تومان تثبیت کرد بود و در همین کانال قیمتش نوسان میکرد.
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |