علم و تکنولوژی

آنچه درباره خطرناک ترین فرودگاه جهان باید بدانید

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: نگین نشاط : سواحل ماهو یکی از دیدنی ترین نقاط جهان است. جایی که خیلی از توریست ها از آن دیدن می کنند. مشکل این جاست که برای رسیدن به این سواحل باید سوار هواپیما شوید و در فرودگاه پرنسس جولیانا فرود بیایید.

کسانی که دنبال هیجان هستند و یا عاشق هوانردی حتما باید از سواحل ماهو واقع در قسمت هلندی جزایر کارائیب دیدن کنند. این ساحل توسط مرجان پوشیده شده است و بهترین مکان برای آفتاب گرفتن زیر سایه هواپیماها است. فرودگاه پرنسس جولیانا در فاصله بسیار کمی از این ساحل قرار دارد. آنقدر نزدیک که هنگام فرود یا پرواز هواپیماها از این فرودگاه، طوفان و باد بسیار شدیدی در ساحل ایجاد می شود و مردم ساحل را به اطراف و درون دریا پرتاب می کند. یکی از دلایل خطرناک بودن این فرودگاه هم همین است.

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا، فرودگاه اصلی جزایر کارائیب واقع در سنت مارتین است. نام این فرودگاه به افتخار ملکه جولیانا که در سال ۱۹۴۴ و یک سال بعد از افتتاح این فرودگاه، با هواپیمایی در آن فرود آمده است گذاشته شده است. در سال ۱۹۴۲ حین جنگ جهانی دوم، این فرودگاه در اختیار ارتش نظامی آمریکا بوده است اما اولین پرواز غیر جنگی خود را در سال ۱۹۴۳ انجام داد تا به یک فرودگاه بین المللی تبدیل شود.

مشکل بزرگ و عمده این فرودگاه آن است که با باند پرواز کوتاهی که دارد پرواز و به خصوص فرود هواپیماها را سخت کرده است. در واقع انتهای باند پرواز این فرودگاه به دریا ختم می شود و خود این مسئله بسیار دلهره آور است چرا که تا کنون سقوط های زیادی اتفاق افتاده است تنها به این دلیل که خلبان هواپیما نتوانسته است هنگام فرود، باند را به درستی تشخیص دهد و پیدا کند و متاسفانه در دریا سقوط کرده است. باند کوتاه فرودگاه یکی دیگر از دلایل خطرناک بودن آن است.

بازسازی این فرودگاه طی چندین سال و در ۳ فاز جدا انجام شد. در سال ۲۰۰۱ فاز اول بازسازی با موفقیت به پایان رسید. در فاز نخست برنامه بازسازی کوتاه مدت بوده و تمرکز بیشتر روی بهبود عملکرد سرویس های فرودگاه و همچنین بهتر کردن و تعمیر کردن همه امکانات موجود فرودگاه بوده است. این بهبود سازی شامل گسترده کردن، محکم تر کردن و بازسازی باند پرواز فرودگاه بوده است.

در فاز دوم، بازسازی فرودگاه در سال ۲۰۰۴ به شکل وسیع تر و کامل تری صورت گرفت. در این فاز سیستم کنترل توسط رادار به برج مراقبت اضافه شد، همچنین قدرت کنترل ترافیک برج مراقبت هم بالاتر رفت. علاوه بر این ها یک ترمینال مدرن تر و جدیدتر ساخته شد که ۲۷۰۰۰ متر مربع بود و ظرفیت برای جا کردن ۲٫۵ میلیون مسافر در سال را دارد. در این فاز باند پرواز بار دیگر بازسازی شد، به طوری که هر دو طرف باند پرواز دو لاین ۶۰ متری خطر کشیده شد. فاز دوم بازسازی ۲ سال به طول انجامید و در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.

فاز سوم بازسازی هم در برنامه بود اما متاسفانه به دلیل کمبود بودجه صورت نگرفت. سال ۲۰۱۷ اما این فرودگاه دچار خسارت های زیادی شد. طوفان ایرما به این جزیره رسید. طوفان ایرما از نظر شدت آسیب رساندن میان تمامی طوفان های شدید، رتبه ۴ را دارد. ویدئویی گرفته شده توسط یک هواپیمای ارتش هلند به وضوح نشان می دهد که چگونه سقف ترمینال این فرودگاه توسط این طوفان سهمگین، تخریب می شود. این طوفان همچنین مقدار بسیار زیادی شن و ماسه از ساحل ماهو را به باند پرواز فرودگاه آورد که فرود و پرواز را به کل در این فرودگاه کنسل کرد.

در سال ۲۰۱۸ اما تا حدود زیادی توانستند فرودگاه را بازسازی کنند و فرودگاه توانست میزبان پروازهای اضطراری و موقت باشد. بدون شک نشستن در چنین فرودگاهی که هم باند کوتاه و بدجایی دارد و هم یک بار دچار خسارت های زیادی هم شده، کار هر خلبانی نیست. اما برای خلبانی که کارش را بلد است بدون شک نشستن در چنین فرودگاهی یک چالش بزرگ و هیجان انگیز به حساب می آید. البته خلبان برای نشستن در این فرودگاه باید خیلی مراقب باشد تا مردم اطراف را از وسط نصف نکند.

گفته می شود بهترین زمان برای دیدن هواپیماهای نزدیک ساحل، ۱:۳۰ ظهر تا ۵ بعد از ظهر است. تنها در ساحل ماهو می توانید این شانس را داشته باشید تا یک هواپیما بوئینگ غول پیکر را نزدیک سر خودتان حس کنید. فقط مطمئن باشید که دوربینتان را فراموش نمی کنید.

منابع:

Carmensluxurytravel

Forbes

wikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا