سریالسریال‌ایرانی

آیا داستان سریال ترور خاموش شبیه به سریال گاندو است؟

آخرین قسمت های سریال ترور خاموش به کارگردانی محمود معظمی این شب ها در حال پخش از آنتن شبکه یک سیما است. بسیاری منتظر آخر ترور خاموش  هستند تا بدانند در نهایت ماجرای این مجموعه به کجا ختم می شود. مجموعه ای که با درونمایه پلیسی و امنیتی به معضل قاچاق و توزیع مواد مخدر می پردازد. به دلیل ماهیت امنیتی بودن داستان این سریال بسیاری شباهات های زیادی بین آن و سریال گاندو می بینند. ابوالفضل صفری تهیه کننده ترور خاموش اما نظر دیگری دارد.

تهیه‌کننده ترور خاموش در گفتگویی این سریال را در ادامه «سارق روح» معرفی کرد و گفت: ساخت «ترور خاموش» در ادامه «سارق روح» به ذهن ما خطور کرد، به این معنا که ما در حال طراحی و تولید مجموعه‌هایی برای حوزه نمایشی بودیم که عموماً وجهه امنیتی داشت؛ «ترور خاموش» هم یکی از همان مجموعه‌هایی بود که در سازمان صدا و سیما با موضوع مواد مخدر مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مسئله مواد مخدر در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی سرفصل بود و قرار شد این سریال را تولید کنیم که براساس واقعیت جامعه ساخته شده و سریالی کلیشه‌ای نیست. مواد مخدر را هم از همه جوانب بررسی کردیم تا این مشکل و اثراتش را برای بیننده قابل درک کنیم

تهیه‌کننده «سارق روح» در پاسخ به اینکه، آیا سریال‌هایی که داستان‌های معمایی دارند نسبت به سریال‌هایی با داستان‌های ساده در تلویزیون کمتر دیده می‌شوند؟ بیان کرد: بله، این واقعیت است. سریالی مثل «ترور خاموش» که بسیار پرلوکیشن و بسیار پربازیگر است و از طرفی گرفتاری‌هایش هم به همین مراتب زیاد می‌شود، کار سختی بود. ما احساس کردیم که به این گونه آثار با موضوع مواد مخدر به عنوان یک مسئله ملی و مشکلی که در سطح ملی مطرح است، نیاز داریم و به همین دلیل سراغش رفتیم. کار کردن در این حوزه و قصه‌هایی از این دست و با این حجم از بازیگران و لوکیشن و جزئیات بسیار سخت است.

شباهت «ترور خاموش» با «گاندو»؟

این تهیه‌کننده در پاسخ به این انتقاد برخی رسانه‌ها که چرا «ترور خاموش» با سریال «گاندو» شباهت‌های زیادی در فرم و ساختار دارد، یادآور شد: «گاندو» یک سریال مستقل در یک شبکه دیگر بود که زحمت دوستان و یک کار پر بیننده و پر مخاطب بوده است اما «ترور خاموش» پیش‌تر و قبل از «گاندو» طراحی، نوشته و تولید شد و به خاطر فرایند پس تولید پیچیده‌اش، پخش آن به بعد از «گاندو» افتاد و به لحاظ فرمی، اولین گونه این مجموعه‌ها، همان سریال «سارق روح» یعنی تجربه قبلی خود ما بود و اولین شکل جدید از سریال‌های امنیتی اطلاعاتی است که قبلا در «سارق روح» تجربه‌اش کردیم.

صفری حضور یک تیم پژوهشی را نقطه قوت «ترور خاموش» دانست و تاکید کرد: یک هسته از کارشناسان مختلف از حوزه کار روانشناسی گرفته تا جامعه شناس، کارشناسان تخصصی حوزه مواد مخدر و از همه مهم‌تر کارشناسان حوزه امنیت و اطلاعاتی همراه ما در این پروژه بودند و به سرپرستی مرتضی اصفهانی که کار پژوهشی و مطالعاتی این قصه را انجام دادند کنارمان بودند. خیلی مهم است که بیننده بداند تک ‌تک جزئیاتی که در این سریال می‌بینیم، در واقعیت یا در محتوا ما به ازا دارد و به همه جزئیات کار و دیالوگ‌ها فکر شده است.

آخر ترور خاموش چه می شود؟
آخر ترور خاموش چه می شود؟

کاراکترهایی که شناسنامه داشتند

این تهیه‌کننده درباره نحوه چیدمان بازیگران در «ترور خاموش» و تلاش برای استفاده از بازیگرانی که کمتر شناخته شده هستند توضیح داد: انتخاب بازیگر در کار ما یکی دیگر از آن وجوه تمایز است و سعی کردیم یک ترکیب متنوع از بازیگران را داشته باشیم؛ از پرتجربه‌ها و سوپراستارها تا بازیگران جوان و حتی بازیگران دیده نشده، هنرمندان تئاتر و عرصه‌های دیگر؛ این برای خودمان یک ماموریت مهم بوده که هم بتوانیم نقش‌های سریال را خوب و متفاوت ارائه دهیم و کاراکترها شناسنامه دار باشند و هم از طرف دیگر بتوانیم کاری کنیم تا چهره‌های جدید برای آینده، در تلویزیون و سینما نقش ایفا کنند و مجموعه «ترور خاموش» به نظرم در این زمینه موفق بوده است.

صفری ادامه داد: به عنوان مثال نقش زن‌ها در این سریال بر خلاف سریال‌های دیگر بسیار تاثیرگذار است، زن‌های قصه ما کار می‌کنند و حتماً صرفاً همسر نیستند و روابط درون خانواده‌ها کاملاً متعادل شده و به آن فکر شده است.

وی درباره  موانع و چالش‌های ساخت سریال اظهار کرد: به نظرم با توجه به کارهایی که بنده در حوزه‌های مختلف انجام داده‌ام، چالش خاصی نداشت، کار سختی بود ولی باید انجام می‌شد، گرفتاری خاصی نداشتم، مشکلات مالی که همه به آن مبتلا هستند برای ما هم بود و بزرگترین مشکل ما همین مسائل مالی بودند که با توجه به شرایط کشور طبیعی است و بچه‌ها با مجاهدت همکاری کردند و کار به نتیجه رسید.

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه آیا از فیلم‌های معمایی و پلیسی موفق دنیا هم برای ساخت سریال «ترور خاموش» به عنوان الگو بهره گرفته‌اید، تصریح کرد: مامور امنیتی که در کار می‌بینید برگرفته از هیچ سریال و فیلمی نیست، واقعیت ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران است و وجه تمایز آن با فیلم‌های خارجی و فیلم‌های مشابه اش همین است که شناسنامه دارد و افسر امنیتی جمهوری اسلامی را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که ما یک سیستم امنیتی صرفا هدف گرا و نتیجه گرا نداریم، در خیلی از فیلم ها، این افراد را مشاهده می‌کنید که صرفاً مامور هستند ولی در این فیلم ایدئولوژی، اعتقادات و اخلاق پررنگ است.

تهیه‌کننده «ترور خاموش» از پر مخاطب بودن این سریال احساس رضایت کرد و ادامه داد: بازخورد مخاطبان نسبت به سختی ساخت این سریال خیلی راضی‌کننده است چون به هر حال ما ملودرام یا کمدی نساختیم، یک سریال و قصه پیچیده و سنگین معمایی داریم که گاهاً تلخ می‌شود و قطعاً جذب مخاطب هم سخت است ولی به خاطر کیفیت محصول، بیننده خاص هم آن را دنبال می‌کند و این به نظر من باعث خوشحالی است.

صفری در پاسخ به این سوال که آیا از همکاری با سازمان صدا و سیما رضایت دارید، تاکید کرد: من کارمند تلویزیون هستم و شاید نسبت همکاری من با دیگر تهیه‌کنندگان متفاوت باشد. من بر اساس ماموریتی که تلویزیون به من می‌سپارد، فیلم می‌سازم و از این جهت کارم کمی متفاوت است. تلویزیون، رسانه جذابی است و  با مخاطب چند میلیونی و ضریب نفوذ بالا، بسیار تاثیرگذار است، در سینما و حوزه‌های دیگر هم فعالیت کردم ولی قطعاً هیچ کدام حوزه برد تلویزیون را نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا