علم و تکنولوژی

از چه هنگام انسان ریش خود را تراشید؟

مجله اینترنتی کولاک :  چه چیزی یا عاملی انسان را به این فکر انداخت که بگذارد ریشش بلند شود یا آن را بتراشد؟ در سراسر تاریخ زندگی بشر، ریش گذاشتن یا ریش تراشیدن، با اعتقادات مذهبی و مد همسو بوده است!

از چه هنگام انسان ریش خود را تراشید؟

ما به درستی و به دقت نمی دانیم نخستین مردانی که ریش خود تراشیده اند، چه کسانی بوده اند! ولی این را می دانیم که مصری های باستان ریش خود را به دلایل مذهبی می تراشیدند. از طرف دیگر، یهودیان باستان ملزم بودند تا ریش کامل بگذارند و هنوز هم، بسیاری از یهودیان متعصب، به دلایل مذهبی، ریش می گذارند! یوناینان باستان نیز ریش می گذاشتند و تصاویر متعددی که از چهره ی فیلسوفان بزرگ یونان به دست آمده است، آنان را با ریشی بلند و پر پشت نشان می دهد. در این کشور، اسکندر مقدونی، در میان یونانیان، ریش تراشیدن را باب کرد! می گویند او به این علت دستور داد مردها، ریش های خود را بتراشند که در جنگ ها، سربازان دشمن نتوانند چنگ بیندازند و ریش سربازان یونانی را بگیرند!

رومیان روزگار باستان، تا سال ۳۰۰ پیش از میلاد مسیح که سلمانی ها در میان ایشان آغاز به کار کردند، ریش خود را می تراشیدند. نخستین رومی که می گویند هر روز ریش خود را می تراشید، سردار معروف و بزرگ رم “چیپو آفریکانوس” از ۲۳۷ تا ۱۸۳ پیش از میلاد مسیح، بوده است. پس از او، ریش تراشیدن در میان رومیان روزگار باستان، رسم شد. اما رومیان روزگار باستان در هنگام عزاداری ریش می گذاشتند ولی یونانیان باستان در چنین مواقعی ریش خود را می تراشیدند.

رسم ریش تراشیدن رومیان به کلیسای کاتولیک رومی نیز راه یافت و دین پیشگان این مذهب مجبور شدند صورت خود را از ته تراش کنند! در سده های شانزدهم و هفدهم، رسم ریش گذاشتن، از نو در میان پاپ ها، کاردینال ها و همچنین کشیش ها معمول شد. کلیسای کاتولیک رومی بعدها مجددا دین پیشگان را به تراشیدن ریش تشویق کرد! ولی ساکنان صومعه ها می توانستند ریش بگذارند. بد نیست بدانید رسم ریش تراشیدن را ساکسون ها، با خود به کشور انگلستان بردند.

بد نیست بدانید در دین اسلام نیز بنابر گفته ی همه ی مراجع تقلید به جز آیات عظام بهجت و صافی، تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین، بنابر احتیاط واجب حرام است. هم چنین از نظر حضرت آیت‌ الله صافی و حضرت آیت‌ الله بهجت، تراشیدن ریش حرام است. توجه داشته باشید در مورد تراشیدن صورت نیز به لحاظ طبی گفته شده است که وجود ریش، برای محافظت از لثه ها و دندان ها و پوست صورت مفید است. از دیدگاه پزشکان متخصص پوست، وجود ریش در صورت، رعایت نظافت و اصول بهداشتی، برای حفاظت از پوست و لطافت آن مفید است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا