علم و تکنولوژی

ثروتمندترین های آسیا در سال ۲۰۱۹ چه کسانی هستند؟

مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: محبوبه خیرآبادی

 

پولدار بودن همیشه باعث کسب پول بیشتر نمی شود زیرا نظام سرمایه داری همواره نقشی در آن دارد و سرمایه دارترین افراد هم در مقابل نیروهای قوی اقتصادی و کوچک شدن بازارهای سهام، کاملا در امان نیستند. بنابراین تعداد و میزان سرمایه بیلیونرها هم دچار تورم یا کاهش خواهد شد.

آیا ثروتمندترین افراد آسیایی را می شناسید؟ طبق آمار اعلام شده توسط Forbes حدود ۲۱۵۳ بیلیونر در سال ۲۰۱۹ در جهان وجود دارند که این تعداد ۵۵ نفر کمتر از سال گذشته است. مقام ثروتمندترین فرد جهان برای دومین سال متوالی به جف بزوس (موسس، رئیس و مدیرعامل آمازون) تعلق می گیرد که پیش از این بیل گیتس، موسس مایکروسافت، برای ۱۲ سال این عنوان را کسب کرده بود.

آسیا پهناورترین و پرجمعیت ترین قاره در زمین است که توانسته قدرت مالی خود را هم گسترش دهد. به طوریکه بعضی از کشورهای آن در لیست ۱۰ اقتصاد برتر دنیا قرار دارند، مانند چین، ژاپن و هند. در میان ثروتمندترین خانواده های آسیایی تا سال ۲۰۱۹، خانواده آمبانی با ثروت ۴۴٫۸ بیلیون دلار در مقام اول قرار داشتند و پس از آنها خانواده های لی، کوک و چیراوانونت به ترتیب در رتبه دوم، سوم و چهارم بودند اما اگر رتبه بندی بر اساس فرد انجام می شد، به جای ماکش آمبانی، جک ما در مقام اول قرار می گرفت. اکنون لیست منتشر شده از ثروتمندترین آسیایی ها در سال ۲۰۱۹ به این شرح است:

  • ماکش آمبانی (Mukesh Ambani): مقام اول لیست متعلق به این مرد بیلیونر ۶۲ ساله است. آمبانی تحصیلات خود را در رشته مهندسی دانشگاه بمبئی رها کرد و به دانشگاه استفورد رفت. در حال حاضر او با ۵۵٫۲ بیلیون دلار سرمایه، رئیس و سهامدار اصلی هلدینگ Reliance Industries Limited (RIL) در بمبئی هند است که در حوزه های انرژی، پتروشیمی، الیاف، منابع طبیعی و ارتباطات از راه دور به فعالیت می پردازد. آمبانی در سال ۲۰۰۰ به عنوان درآمد زاترین و جوانترین کارآفرین سال شناخته شد.

 

  • ما هواتنگ (Ma Huateng): موسس و مدیر عامل یکی از بزرگترین کمپانی های ارائه دهنده اینترنت در چین (Tencent)، ما هواتنگ، با ۴۸ سال سن و ۳۹٫۶ بیلیون دلار سرمایه در مقام دوم از لیست ثروتمندترین افراد آسیایی قرار دارد. او همچنین چندین بار در مجله معروف تایم در لیست تاثیرگذارترین مردمان جهان حضور داشته است. هواتنگ در سال ۲۰۱۷ به عنوان ثروتمندترین تاجر چینی در میان ۱۰ نفر از پولدارترین های جهان در لیست Forbes شناخته شد و در سال ۲۰۱۸ باسرمایه ۵۱٫۱ بیلیون دلار ثروتمندنرین مرد چین بود.

 

  • جک ما (Jack Ma): این فرد موسس گروه معروف علی بابا است و در حال حاضر با ۵۵ سال سن و ۳۸٫۷ بیلیون دلار سرمایه در مقام سوم ثرمندترین مردم آسیا قرار گرفته است. جک ما یکی از الهام بخش ترین افراد حاضر در لیست است زیرا داستان موفقیتش از سطوح بسیار پایین تا رسیدن به ثروت فراوان بسیار هیجان انگیز است. او از طرف هاروارد، KFC و فرصت های بسیار دیگری پذیرفته نشد و در نهایت گروه علی بابا را تاسیس کرد که اکنون یکی از ارزشمندترین کمپانی های جهان به شمار می رود. به گفته جک ما، او همواره دوست داشت تاریخ را به گونه ای تغییر داده و کار مهمی در زندگی اش انجام دهد. او همچنین در سال های مختلف افتخارات زیادی را به دلیل موفقیتش در کار کسب کرده و حتی در سال ۲۰۰۵ از طرف World economic forum برنده جایزه رهبر جوان جهان شده است. علاوه بر این، جک ما در سال ۲۰۱۴ در لیست ۱۰ رهبر برتر بیزینس جهان حضور داشت.

 

  • هو کا یانگ (Hui Ka Yan): چهارمین فرد این لیست یانگ ۶۱ ساله است که علاوه بر ثروتش به خاطر تجارتش هم در چین شناخته شده است و درواقع از او به عنوان دونالد ترامپ چین یاد می کنند. اوبا ۳۷٫۷ بیلیون دلار سرمایه مالک، سهامدار اصلی و رئیس یک کمپانی توسعه دهنده املاک به نام گروه Evergrande است.

 

  • لی-کا شینگ (Li-Ka Shing): او که زمانی ثروتمندترین مرد آسیا بود، اکنون با ۳۲٫۶ بیلیون دلار سرمایه به مکان پنجم نزول پیدا کرده است. با این حال شینگ هنوز هم با این میزان از دارایی، ثروتمندترین مرد هنگ کنگ شناخته می شود. جالب اینجاست که این تاجر آسیایی هیچ تحصیلات دانشگاهی ندارد و دبیرستان را هم رها کرده اما به عنوان سوپرمن لقب گرفته است. در حال حاضر او رئیس هیئت مدیره هلدینگ های CK Hutchison است.

 

  • ونگ جیانلین (Wang Jianlin): این سرمایه گذار و تاجر چینی، موسس گروه Dalian Wanda ، یکی از بزرگترین کمپانی های فعال در حوزه املاک و بزرگترین سینما در چین، است. او ۶۵ سال سن دارد و ثروت خالصش به ۲۹٫۶ بیلیون دلار می رسد. جیانلین در سال ۲۰۱۵ به عنوان بهترین مدیرعامل آسیا منصوب شده است.

 

  • لی شا-کی (Lee Shau-Kee): این کارگزار املاک و مستغلات یکی از سهامداران اصلی کمپانی Henderson است که در زمینه املاک، رستوران ها، هتل ها و خدمات اینترت فعالیت می کند. او از یک خانواده فقیر که گفته می شد تنها یک یا دو بار در ماه قادر به خوردن گوشت قرمز یا ماهی بودند، پا به عرصه کسب و کار گذاشته و اکنون ثروتش را حدود ۲۸٫۷ بیلیون دلار تخمین زده اند.

 

  • ماسایوشی سان (Masayoshi Son): موسس و مدیرعامل Softbank Mobile با حدود ۲۲٫۶ بیلیون دلار سرمایه در رتبه هشتم لیست ثروتمندترین مردم آسیا در سال ۲۰۱۹ قرار دارد. کرش کردن “دات کام” در سال ۲۰۰۰ منجر به از دست رفتن ۷۰ بیلیون دلار و ثبت رکورد بیشترین پول از دست رفته در تاریخ شد.

 

  • وانگ وی (Wang Wei): رئیس کمپانی خدمات پستی چینی، SF اکسپرس، وانگ وی است که ثروتش در حدود ۲۱٫۱ بیلیون دلار تخمین زده شده است. SF اکسپرس پس از پست چین، دومین پیک فعال در چین است.

 

  • یانگ هیویان (Yang Huiyan): آخرین فرد این لیست ده نفره، یک سرمایه گذار چینی و سهامدار اصلی هلدینگ های Country Garden و تنها زن حاضر در این لیست، یانگ هیویان است که ثروتمندترین زن آسیا با سرمایه ای حدود ۲۰٫۴ بیلیون دلار نیزمی باشد.

 

منبع:

۷continentlist

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا