مذهبی

حکم برداشتن مهر توسط کودک هنگام نماز خواندن چیست ؟

حکم برداشتن مهر توسط کودک هنگام نماز خواندن چیست ؟ اگر هنگام نماز خواندن کودک مهر را بردارد و مهر دیگری نباشد میشود بر دست سجده کرد؟ اگر میشود بر کجای دست؟

برداشتن مهر توسط کودک
برداشتن مهر توسط کودک

مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

جواب: سلام علیکم؛ در صورت وسعت وقت اگر چیزی که سجده بر آن صحیح هست در دسترس نباشد باید نماز را بشکند و مهر تهیه کند ولی اگر وقت نماز تنگ باشد و نماز در حال قضا شدن باشد و چیزی که سجده بر آن صحیح است نیابد باید به لباسش اگر از کتان یا پنبه است؛ سجده کند و اگر آن هم نیست باید بر پشت دست سجده نماید. یاحقّ.

اگر هنگام نماز خواندن کودک مهر را بردارد چه کار کنم ؟

چنانچه حین نماز و در سجده مهر و امثال آن از دست انسان خارج شود مثلا بچه مهر را بردارد، باید چه کاری انجام داد؟

اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند کاغذ و سنگ) در اختیار داشته باشد باید بر آن سجده کند و نیازی نیست نماز را دوباره بخواند. ۲- اگر چنین چیزی نباشد اول بر لباسش اگر از کتان یا پنبه است. اگر نبود بر لباس اگر از پشم است یا بر فرش، اگر نبود بر فلزات و اشیاء معدنى و اگر هیچ چیزى نبود بر پشت دست خود سجده کند. (پشت دست آخرین چیز است.) در این صورت چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد.

مرجع تقلید: آیت الله مکارم شیرازی

چنانچه حین نماز و در سجده مهر و امثال آن از دست انسان خارج شود مثلا بچه مهر را بردارد، باید چه کاری انجام داد؟
پاسخ : ۱- اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است (مانند کاغذ و سنگ) در اختیار داشته باشد باید بر آن سجده کند و نیازی نیست نماز را دوباره بخواند. ۲- اگر چنین چیزی نباشد اول بر لباسش اگر از کتان یا پنبه است. اگر نبود بر لباس اگر از پشم است یا بر فرش، اگر نبود بر فلزات و اشیاء معدنى و اگر هیچ چیزى نبود بر پشت دست خود سجده کند. (پشت دست آخرین چیز است.) در این صورت چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره بخواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا