سریالسریال‌ایرانی

دیالوگ های سانسور شده نقی و ارسطو در تلویزیون را بخوانید

دیالوگ های سانسور شده نقی و ارسطو در تلویزیون را بخوانید. صحنه سانسور شده سریال پایتخت ۶ توسط احمد مهران فر در اینستاگرام شرح داده شد. این فصل از مجموعه «پایتخت» در حالی آغاز شد که دیالوگ‌هایش اشاره‌های فراوانی به اتفاقات اجتماعی و سیاسی روز داشت و همین موضوع باعث شد که گمانه زنی هایی در برخی از رسانه ها مبنی بر فشار به عوامل سازنده برای سانسور بخش هایی از این سریال اتفاق بیفتد که به مرور این پیش بینی به واقعیت پیوست و صدای اعتراض عوامل در آمد که سریالشان به ویژه دیالوگ هایش سانسور شده است.

دیالوگ های سانسور شده نقی و ارسطو
دیالوگ های سانسور شده نقی و ارسطو

تاکنون بهرام افشاری و احمد مهران فر بازیگران نقش «بهتاش فریبا» و «ارسطو عامل» از جمله بازیگرانی بودند که در صفحات مجازی خود از سانسور بخش هایی از این سریال اظهار ناراحتی کرده اند.

در جدیدترین واکنش ها نسبت به سانسور این مجموعه، شب گذشته ۸ فروردین محسن تنابنده که سرپرست نویسندگان سری ششم «پایتخت» بوده است در صفحه شخصی خود نوشت: میان «پایتخت» ما و پایتختی که می بینید تفاوت از زمین تا آسمان است. حتی نسخه سانسور شده رو هم سانسور میکنن.

همچنین احمد مهران فر نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار عکسی از قسمت ۸ و یک صفحه از فیلمنامه در واکنش به سانسور دیالوگ هایش و پخش پیام بازرگانی نوشت: نگران ارسطو نباشید بزودی حالش خوب می شود البته اگر سانسورچی ها بذارند. پیام های بازرگانی را پخش کردند تا یک صفحه از گفتگوی این سکانس را که قبلا تصویب شده بود حذف کنند. نگران چه هستید مردم هزار بار گفته اند و شنیده اند.

آرش عباسی نویسنده این سریال نیز همچون تنابنده و مهران فر نسبت به سانسور این سریال در شب گذشته واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دقیقا هرجایی که می بینم دیالوگ های پایتخت حذف شده زمانی به خودم میام که تیتراژ آخر داره پخش میشه. سانسور مثل خون در رگ ما جاری است. نویسنده به طور ذاتی آموخته است که خودش باید اولین سانسورچی باشد. دو راه بیشتر هم ندارد یا باشد یا کار نکند. ما راه دوم را نرفتیم برای همین راه اول را با همه زخم هایش انتخاب کردیم. پس به این زخم نمک نپاشید.

باتوجه به گفته تنابنده مبنی بر سانسور دوباره نسخه سانسور شده، این احتمال وجود دارد که گمانه زنی ها مبنی بر فشار به عوامل سازنده برای سانسور سریال درست بوده و عوامل هم دست به سانسور زده اند ولی انگار باز کافی نبوده است که صداوسیما نسخه سانسور شده را نیز دوباره سانسور کرده است. البته این سوال هم پابرجاست که تیم «پایتخت» پس از سال ها کار کردن با سازمان صداوسیما هنوز نتوانسته اند خط قرمزهای این رسانه را بفهمند یا اینکه این کارها نوعی بازی رسانه ای برای بیشتر دیده شدن کارشان است یا اینکه بعدا بتوانند در بزنگاه های سیاسی و اجتماعی نقش منتقد هم به خود بگیرند و برای مردمی که منتقد فعالیت آنها با تلویزیون یا سازمانی مانند اوج وابسته به سپاه است پاسخی داشته باشند.

همچنین گفته های مهران فر این پرسش را به وجود می آورد که چرا با وجود آنکه یک فیلمنامه در سازمان تصویب می رسد در زمان پخش با سانسور مواجه می شود.

با توجه به آنکه پایتخت برای صداوسیما یک برند محسوب می شود و این سریال طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در هفته اول نوروز ۹۹ به عنوان پرمخاطب ترین سریال تلویزیون معرفی شد ممکن است سانسورهایی که هنوز مشخص نیست به چه علت انجام می شود باعث ریزش مخاطب این مجموعه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا