علم و تکنولوژی

رونمایی از زیر دریایی عجیب دانشمندان چینی + عکس

محققان چینی نوعی زیردریایی در ابعادی کوچک و به شکل کوسه ماهی ها به نام Robo-Shark طراحی کرده اند که می تواند با سرعت فراوان زیر آب به حرکت بپردازد و ظرفیت حمل بار قابل توجهی دارد. به گفته سازندگان چینی از این زیردریایی می توان برای اهداف نظامی هم استفاده کرد.

هدف اصلی از ساخت Robo-Shark انجام ماموریت های شناسایی، نظارتی و کسب اطلاعات مورد نیاز و ارسال آن به مرکز پشتیبانی است. اطلاعات مورد نیاز را ربات با بررسی کف دریا، جست وجوی اشیا و تجهیزات مورد توجه در آب انجام می دهد. از این ربات برای شناسایی غواصان، گشت زنی با سرعت بالا زیر سطح آب می توان استفاده کرد.

تقلید از طبیعت برای غلبه بر مشکل‌ های پیچیده زیست محیطی

رونمایی از این ربات در مراسم iOceans China ۲۰۱۹ در منطقه سانیا در کشور چین انجام شده است. محققان علت طراحی زیر دریایی رباتیک به شکل کوسه را تقلید از طبیعت برای غلبه برمشکل‌های پیچیده فناوری و زیست محیطی اعلام کرده اند. کوسه ماهی‌ها به دلیل ساختار هندسی ویژه بدن خود دارای انعطاف فراوان برای شنا درعمق دریا و اقیانوس‌ها هستند و می‌توانند با سرعت بسیاربالا به حرکت در آب بپردازند.

زیردریایی

طراحی دم زیردریایی به شکل دم کوسه سبب افزایش سرعت زیردریایی تا ۸۰ درصد به نسبت حالت عادی طراحی می‌شود، از جمله دیگر مزایای طراحی دم زیر دریایی به این شکل منحصربه فرد نیاز به مصرف انرژی کمتر و افزایش طول عمر باتری را می‌توان نام برد.

طراحی این شکل ویژه از دم همچنین سبب کاهش صدای تولید شده از زیردریایی می‌شود و به این ترتیب حیات زیر آب دچار آسیب نمی‌شود و هم زیردریایی می‌تواند در سکوت به اهداف خود کاملاً نزدیک شود. هنوز ارتش کشور چین درباره استفاده از این ربات در ارتش و ماموریت‌های مختلف اظهار نظر نکرده است و هنوز بحثی درخصوص اتصال پرتو‌های لیزر به بدنه زیردریایی که به آن قابلیت جنگی داده می‌شود مطرح نشده است.

افزون بر کشور چین، آمریکا هم درسال‌های اخیر زیردریایی‌هایی ویژه طراحی کرده است.

منبع: forbes

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا