علم و تکنولوژی

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد؟

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد؟

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

دانستنی ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

خواص فیروزه:

نام فیروزه با نام نیشابور همراه است . هرچند فیروزه در غیر از ایران در بعضی از مکان های دنیا هم چون مصر ، آمریکا و چین نیز یافت می شود، اما به شهادت گوهر شناسان، فیروزه ی نیشابور بر روی زمین مقام اول را دارد و هموراه زینت بخش گنجینه های گران بهای ثروت مندان جهان و خزاین ممالک بوده و توجه جهانیان را به خود جلب کرده است .

قدیمی ترین سنگ فیروزه ی جهان که به دست انسان تراشیده شده است از عمق ۵/۳ متری زمین در ۲۰ کیلومتری نیشابور کشف شد که بر روی کمربند اسکلت انسانی ۵۵۰۰ ساله قرار داشته است.

البته غیر از نیشابور در مناطق دیگری از خراسان مانند قوچان و کاشمر نیز معادن فیروزه وجود دارد.

انواع فیروزه:

فیروزه ای که در معدن استخراج می شود دو قسم است که به اصطلاح محلی یکی را خاکی و دیگری را سنگی یا ریگی می گویند.

نگین های فیروزه نیشابور را غالبا می توان به وسیله نقاط و رگه های سیاهی که در پشت نگین وجود دارد تشخیص داد .

به سنگ فیروزه ای که دارای رنگ بسایر روشن باشد «چغاله» و آنکه رنگ کاملا طبیعی فیروزه ای داشته باشد «طفول» و اگر روی آن رگه های سیاه رنگ زیادی باشد فیروزه «شجری»گویند.

فیروزه ی خوب نباید نقاط سیاه وسفید داشته باشد لکن در اغلب فیورزه ها لکه های سفیدی وجود دارد که اکثر مردم نمی توانند آن را ببیند و فقط اهل خبره قادر به تشخیص آن هستند.

نکاتی در مورد فیروزه:

فیروزه هنگامی که در رطوبت باشد جلای خاص خود را حفظ می کند و لذا بعضی از فروشندگان بی انصاف فیروزه ها را در داخل کوزه های پر از ماسه مرطوب می گذارند و بعد از چند مدت در معرض فروش می گذارند و مشتری با دیدن رنگ زیبایی که فیروزه پیدا کرده آنرا خریداری می کند لکن متاسفانه بعد از چند روز آن جلا و درخشندگی از بین میرود، و برخی نیز فیروزه های نامرغوب را باروغن چرب می کنند گرچه نخست آن را جلا می دهد و رنگ آن بیشتر دوام پیدا میکند لکن روغن باعث مرگ فیروزه می شود و لذا خریدار باید اندکی آن را در مقابل آفتاب قرار دهد واگر رنگ آن اندکی تغییر کرد نشاندهنده تقلبی بودن رنگ آن است

فواید سنگ فیروزه :

شادابی روح

تقویت چشم

سعه صدر

تقویت قلب

تسهیل امور

خواص و فواید فیروزه در لسان روایات

دفع فقر :

امام صادق علیه السلام : کسی که انگشتر فیروزه در دست کند ، فقیر نمی شود و بی پول نمی ماند .

یاری وکمک در امور:

امیرالمؤمنین (علیه السلام): چهار انگشتر در دست داشته اند که یکی از آنها فیروزه بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کرده اند.

سبب بالا رفتن دعا وتسریع در اجابت آن :

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله ) می فرمایند: که همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر همانا من حیا میکنم از این که بنده ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم.

اقرار سنگ فیروزه به ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام):

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: اولین کوهایی که اقرار به ولایت حضرت علی (علیه السلام) کردند کوهای فیروزه ،عقیق و یاقوت بوده اند.

منبع: کافی ۶ / ۴۷۲ ، وسائل الشیعه ۵ /۹۴ و ۹۵

نام فیروزه در زبان عربی:

روزی مردی به خدمت امام کاظم (علیه السلام) رسید و در انگشت حضرت ، انگشتر فیروزه ای دید . درحالی که آن مرد به انگشترخیره شده بود ، حضرت از او پرسیدند: می دانی نام این انگشتر چیست ؟ وی در پاسخ گفت فیروزه، حضرت به او فرمودند: نام آن در زبان فارسی است لکن در زبان عربی به آن ((ظفر)) به معنای پیروزی می گویند.

این پست توسط بخش دانستنی ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

سنگ فیروزه چه خاصیتی دارد؟

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا