مذهبی

فضیلت جزع یمانى چیست؟

جزع یمانی که به آن اونیکس نیز گفته می شود در چین و هند و یمن یافت می شود. معادن جزع را عموما در یمن و هند نوشته اند؛ آنچه روایات دینی به آن توصیه کرده اند، گونه یمانی این گوهر است.

خواص جز یمانی: 

جزع(اونیکس)

سنگ جزع  سنگی سیاه وکبود است که گونه های مختلفی هم چون چینی و هندی و یمنی دارد، ولی آنچه در احادیث برآن سفارش شده است، تنها نوع یمانی آن می باشد.

خواص و فواید از منظر دانشمندان:

جزع برای تقویت جسم موثر است، همچنین جریان خون را تقویت می کند و برای تقویت قلب مفید است. همچنین برای خانمی که وضع حمل برای او سخت شده، آویختن و یا قرار دادن آن بر روی شکم سبب آسان شدن زایمان می شود و بر گردن اند اختن آن برای بهبود کودکانی که ریزش لعاب از دهان ایشان بسیار است، مفید است. با اینکه این سنگ علاوه بر این خواص، در روایات نیز آثاری برای آن برشمرده اند که در بخش احادیث خواهد آمد، ولی میان مردم به ویژه اهالی یمن محبوبیت ندارد و گفته می شود که موجب غم و حزن و دیدن خواب های پریشان می گردد .

فواید جزع یمنی از منظر روایات :

۱- هفتاد برابر کردن ثواب نماز

۲- تسبیح و استغفار برای دارنده انگشتر

امام رضا (علیه السلام) از جد خود امیر المؤمنین (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: روزی پیامبر (صلی الله وعلیه وآله ) بر ما وارد شدند در حالی که انگشتری با نگین جزع یمانی در دست داشتند. پس همراه من نماز خواند و بعد از نماز به من فرمودند:

یا علی ،این انگشتر را در دست راست خود کن و با آن نماز بخوان، آیا می دانی ثواب خواندن نماز با انگشتر جزع یمانی برابر با ثواب نماز خواندن هفتاد نماز است، همانا انگشتر جزع خداوند را تسبیح کرده و استغفار می گوید و اجر و ثواب آن برای دست کننده می باشد.

۳- دفع وسوسه های شیطان

امیرالمؤمنین (علیه السلام)خطاب به جمعی فرمودند : انگشتر جزع یمانی در دست کنید پس همانا سنگ جزع یمانی وسوسه ونیرنگ های شیطانی را از بین می برد.

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام : انگشتر جزع یمانى در دست کنید که رد نمی کند مگر متمرّدان شیاطین را. امام رضا علیه السلام فرمود حضرت امیرالمؤمنین فرمود که رسول خدا صلّى اللّه علیه وآله وسلّم بیرون آمدند و انگشتر جزع یمانى در دست کرده بودند و با ما نماز کردند و چون از نماز فارغ شدند انگشتر را به من دادند و فرمودند که این انگشتر را در دست راست خود کن و با آن نماز بکن که نماز در جزع یمانى برابر هفتاد نماز است و تسبیح و استغفار می کند و ثوابش براى صاحبش نوشته می شود. على بن محمد حمیرى گفت که دختر جعفر بن محمود را خواستم و بسیار او را دوست می داشتم و فرزند از او به وجود نمى آمد. به خدمت حضرت امام على النّقى علیه السّلام رفتم و این مطلب را عرض کردم. پس تبسّم نمود و فرمود که بگیر انگشترى که نگینش فیروزه باشد و بر آن نقش ‍کن این آیه را رَبِّ لاتَذَرْنى فَرْدا وَ اَنْتَ خَیْرُالْوارِثینَ. چنان کردم یک سال نگذشت که از آن زن پسرى به وجود آمد. حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم : همانا خداوند به من خطاب کرد : ای پیامبر ! همانا من حیا می کنم از این که بنده ا ی در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و ومن دعای او را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم . وسائل الشیعه ۵ / ۹۵ ، بحارالانوار ۹۰ / ۳۲۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا