مذهبی

نظر مراجع درباره روزه گرفتن در دوران کرونا + در روزهای کرونا روزه بگیریم؟

نظر مراجع درباره روزه گرفتن در دوران کرونا در روزهای کرونا روزه بگیریم؟ آیا در روزهای شیوع کرونا می توان روزه گرفت؟ نظر علما و فتوای مراجع را اینجا بخوانید. بسیاری نگران روزه داری خود در ایام شیوع کرونا هستند. روزه دارانی که هر سال حتی در روزهای گرم تابستان روزه می گرفتند امسال و با گسترش کرونا نگران بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس هستند.

نظر مراجع درباره روزه گرفتن در دوران کرونا
نظر مراجع درباره روزه گرفتن در دوران کرونا

در همین خصوص آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی، نظر خود را در خصوص روزه ماه رمضان در دوره شیوع کرونا عنوان کرد.

در متن استفتاء از این مرجع تقلید آمده است: با توجه به شیوع بیماری کرونا چند سوال وجود دارد: بالا بردن سطح ایمنی بدن در مبتلا نشدن و همچنین در درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر به توصیه پزشکان باید در طول روز مکرر مایعات مصرف کرد. در این شرایط تکلیف مردم و کادر درمان برای روزه ماه مبارک رمضان چیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء گفت: انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.

نظر موافق مراجع شیعه برای تعویق روزه‌داری

تا کنون برخی از مراجع تقلید نیز درباره تکالیف ماه رمضان برای مسلمانان با توجه به بحران شیوع کرونا نظر داده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله یوسف صانعی، جمعی از مقلدان او پرسیده‌اند اگر به تشخیص گروه بزرگی از پزشکان متخصص یا وزارت بهداشت، روزه موجب تشدید بیماری ناشی از ویروس کرونا شود یا افزایش احتمال ابتلا  به آن شود “تکلیف روزه‌های نگرفته در این شرایط چیست؟”

بنابر این گزارش این مرجع تقلید یک‌شنبه ۱۷ فروردین در پاسخ به این پرسش‌ها گفته است: «فارغ از مفروض سؤال به طور کلی چنانچه مکلف احتمال عقلائی بدهد روزه گرفتن موجب تشدید بیماری و یا احتمال بیمار شدن می‌گردد روزه بر او واجب نمی‌باشد و ناگفته نماند که احتمال ضرر بلکه خوف از آن در نگرفتن روزه کفایت می‌کند و لکن چنانچه تا سال آینده بیماری بهبود یابد یا احتمال بیمار شدن از بین برود باید روزه‌های نگرفته را قضا نماید.»

شمار دیگری از مراجع تقلید قم نیز تا کنون فتواهای کمابیش مشابهی در مورد روزه‌داری در دوره بحران کرونا صادر کرده‌اند. به رغم اعتراض برخی روحانیان تندرو اغلب این مراجع در مورد بسته شدن زیارتگاه‌ها و جلوگیری از تجمع در مراسم مذهبی نیز از توصیه‌های بهداشتی حمایت کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری و رئیس ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا صبح یک‌شنبه ۱۷ فروردین در تشریح تصمیم‌های جدید این ستاد در مورد ادامه بسته بودن زیارتگاه‌ها گفت: «اماکن متبرکه تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل می‌مانند و بعد از این تاریخ برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

احتمال تعویق ایام روزه‌داری در مصر

علمای دانشگاه الازهر در قاهره، به عنوان مهم‌ترین مرکز آموزشی مسلمانان اهل سنت، احتمال داده‌اند که مناسک ماه رمضان امسال به دلیل ضرورت مقابله با شیوع کرونا منتفی اعلام شود. علمای الازهر در جهان اسلام و در “اداره فتوای” مصر، که بسیاری از مسلمانان اهل سنت از احکامش تبعیت می‌کنند نفوذ قابل توجهی دارند.

شیخ خالد عمران، دبیرکل شورای فتوای مصر به تعویق افتادن روزه‌داری ماه رمضان به خاطر پاندمی (همه‌گیری جهانی) کرونا را ممکن می‌داند. او می‌گوید ما منتظر می‌مانیم که وزارت بهداشت مصر و پزشکان چه تصمیمی می‌گیرند و این بدان معناست که ما همچنین منتظر تصمیم و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی می‌مانیم.

خالد عمر می‌گوید اگر نظر این نهاد وابسته به سازمان ملل بر این باشد که شهروندان باید در ماه رمضان غذا بخورند و مایعات بنوشند، فتوایی متناسب با آن صادر می‌شود و مومنان موظف‌اند دوران روزه‌داری را پس از خاتمه بحران کرونا به جا آورند.

در تعالیم اسلام روزه گرفتن خود به خود شامل اغلب بیماران نمی‌شود. در مورد ویروس کرونا نیز گفته می‌شود افرادی که به لحاظ جسمی ضعیف باشند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.

شیخ عمران می‌گوید کنار گذاشتن برخی احکام و مناسک در روایات و احادیث دوران پیامبر اسلام نیز سابقه داشته است. او افزود پیامبر اسلام زمانی که برگزاری نماز جماعت در مسجد به دلایلی ممکن نبود به پیروانش امر کرده در خانه و چادرهایشان بمانند و نماز را همانجا به جا آورند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا