علم و تکنولوژی

نفقه زن در سال ۹۹ به چه شکل حساب می شود ؟

زنان در همان لحظه عقد با مرد مجاز به دریافت نفقه می باشند که در این مطلب به میزان مبلغ نفقه زن در سال ۹۹ خواهیم پرداخت که به چه شکل تعیین می شود :

به محض اینکه عقد نکاح میان زن و مرد خوانده شد و آنها سند ازدواج را امضا کردند ، به حکم شرع و قانون موظف می شوند که تکالیفی را در قبال یکدیگر انجام بدهند . به عنوان مثال زن حق نفقه خواهد داشت و در مقابل آن ، بایستی از شوهر خود تمکین کند . گاه این تکلیف از سوی مرد انجام نمی شود و زن مجبور به مراجعه به دادگاه برای مطالبه این حق قانونی می شود . در این خصوص مهمترین سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که مبلغ نفقه زن چقدر است . به همین مناسبت قصد داریم در این مقاله در پاسخ به این سوال ، الزام به پرداخت نفقه ، نفقه شامل چیست و مبلغ نفقه زن را مورد بررسی قرار بدهیم .

نفقه زن در سال ۹۹

مبلغ نفقه در قانون تعیین نشده است الزام به پرداخت نفقه

بر اساس قانون مدنی ، در عقد دائم مرد موظف است به همسر خود نفقه بدهد . حتی به لحاظ قانونی ، پرداخت نفقه در دوران عقد نیز بر عهده مرد است . اهمیت انجام این وظیفه سبب شده است تا قانونگذار برای عدم پرداخت نفقه ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه و ضمانت اجرای کیفری عدم پرداخت نفقه در نظر بگیرد . بعلاوه اینکه ، الزام مرد به پرداخت نفقه سبب شده است که در صورتی که وی در طول مدت مشخصی از پرداخت نفقه به زن خودداری کند ، برای زن حق طلاق به وجود بیاید .  در عقد موقت مرد الزامی به پرداخت نفقه به همسر خود نخواهد داشت ، مگر اینکه زن و مرد بر سر این موضوع با هم توافق کنند .

نفقه شامل چیست

بر اساس ماده ۱۱۰۷ نفقه زن عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از جمله مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های بهداشتی و درمانی . حتی اگر زن به خادم احتیاج داشته باشد یا به داشتن آن عادت داشته باشد هم مرد موظف است برای زن خادم بگیرد . بنابراین ، در پاسخ به این سوال که نفقه شامل چیست ، باید گفت که در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مصادیقی از نفقه مورد اشاره قانونگذار قرار گرفته است ؛ اما این مصادیق انحصاری نیستند . بلکه نفقه زن طبق این ماده شامل تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می شود . بنابراین ، ملاک در پرداخت نفقه به زن ، در درجه اول رفع نیازهای زن است .

میزان نفقه زن توسط کارشناس و با توجه به عرف و شأن زن تعیین می شود

مبلغ نفقه زن

گاهی ممکن است که مردی نفقه همسر خودش را نپردازد و همین مسئله سبب بروز اختلاف میان طرفین و اقامه دعوا از جانب خانم شود . در پی رسیدگی به دادخواست نفقه زن ، این سوال مطرح می شود که مبلغ نفقه زن چقدر است . در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در هیچ یک از مقررات قانونی ، میزان نفقه زن تعیین نشده است . بلکه تعیین مبلغ نفقه زن در پی رسیدگی به دعوا توسط دادگاه و بر اساس نیازهای متعارف زن انجام می شود . در واقع تعیین مبلغ نفقه زن توسط کارشناس نفقه دادگاه و بر اساس نیازهای زن و همچنین عرف منطقه و امثال زن تعیین و به وی پرداخت می شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا