سریالسریال‌ایرانی

نقد سریال کرگدن به کارگردانی کیارش اسدی زاده

در این مطلب از مجله کولاک، نقد سریال کرگدن به کارگردانی کیارش اسدی زاده و به تهیه کنندگی صادق یاری را خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مجموعه نمایش خانگی کرگدن حتما یکی از سریال ‌های موفق در عرصه تولیدات نمایش خانگی در سال ‌های اخیر است که شاید کمتر به آن پرداخته شد، مجموعه ای پرتعلیق و کشش که علاوه بر ساختار نسبتا مستحکم آن، از خلاقیت ‌ها خوبی در تولید و ساخت نیز بهره برده است.

نقد سریال کرگدن

در نگاه نخست باید گفت که تولیدکنندگان گرگدن قطعا راهی دشوار را در تهیه مجموعه خود انتخاب کردند و از مسیر آسان، کلیشه ‌ای و پرتکرار سریال ‌های مشابه در این شبکه نمایشی عبور کرده و شاید همین زحمت آنان در ساخت این اثر باعث توجه خوب مخاطب به آن شود.

مهم ترین نکته در گرگدن بی‌شک قصه دراماتیزه شده این اثر است، روایتی که عناصر مهم ساختار درام همچون تعلیق، کشمکش، درگیری و اوج و فرودهای لازمِ یک اثر نمایشی را در خود دارد و از آن دقیق تر اینکه روابطِ کاراکترهای داستان و روند قصه به گونه ای است که به آسانی برای مخاطب قابل پیش بینی نیست.

نکته دیگر در گرگدن که قطعا کار را برای نویسنده گان مجموعه دشوار اما دلچسب تر کرده است، نوع روایتِ داستان است، داستانی که به جای یک روایت خطی و مستقیم، مسیری سیال و پویا را انتخاب کرده و حداقل کاری که کرده است این است که مخاطب خود را به لحاظ ذهنی درگیرِ چیدن پازل های روایت در کنار یکدیگر می کند.

این که این جنسِ از روایت چقدر در آثار نمایشی دنیا استفاده شده و یا نجواهایی مبنی بر کپی برداری از مجموعه های خارجی چقدر در تولید این اثر نقش داشته است، به هیچ وجه چیزی از ارزش های ذاتی و کار دشوارِ تولیدکننده گان گرگدن کم نمی ‌کند.

چرا که این مجموعه نیز می توانست همچون موارد مشابه، با یک روایت خطی و تک بعدی، عشق‌های مثلثی و قصه‌ای عامه پسند توفیق بیشتری در جلب مخاطب شبکه نمایش خانگی به دست آورد اما این ریسک را پذیرفته است که اثر خود را از زاویه ای سخت تر و پویا تر به مخاطب خود ارائه کند.

کرگدن علاوه بر ساختار منسجم فیلمنامه در کارگردانی و به ویژه در تدوین نیز یک سر و گردن بالاتر از رقبای دیگر خود در شبکه نمایش خانگی برخوردار بود. جنس ِپیچیده و سیال ِ روایت در فیلمنامه کرگدن نیازمند یک دگوپاژ قوی و تدوینی درست و سر ضرب می‌بود تا بتواند این مجموعه نمایشی را از آب و گل دربیاورد که در این زمینه باید به عوامل این مجموعه یک خسته نباشید جدی گفت.

کیارش اسدی زاده در کرگدن توانسته است با یک دکوپاژ خوب و خوش فکر پازل های لازم یک درام ِ معمایی و جنائی را کنار هم بچیند و با یک ضرباهنگ متناسب، قصه خود را به پیش ببرد.

تدوینِ سرحال، تقطیع ِ درست و چیدمانِ خلاقانه پلان‌ها در تدوین، از دیگر مواردی است که توانسته است این مجموعه را به لحاظ کیفی در مرتبه ای بالاتر قرار دهد. کرگدن مجموعه‌ای بی‌نقص نیست و اگرچه در مواردی بیش از حد اسیر پیچیدگی یا خودنمایی های بصری گشته است اما حرکتی است رو به جلو در تولید آثار شبکه نمایش خانگی و همین که خود را از دام سریال های آپارتمانی و روابط سطحی و آبکی نجات داده است قابل تقدیر است.

تنوع لوکیشن، تصویربرداری پرزحمت، جلوه ‌های ویژه خلاقِ میدانی و کامپیوتری و روایتی سیال قطعا از حُسن‌ هایِ مجموعه کرگدن است که در بالا بردن سطح ذائقه مخاطب بسیار ارزشمند است و نباید تلاش صورت گرفته در این زمینه را نادیده گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا