علم و تکنولوژی

واتر اسلایم را چگونه در منزل بسازیم ؟

واتر اسلایم از آن وسیله های بازی هست که کوچک و بزرگ ندارد برای تهیه این وسیله در منزل مطلب « واتر اسلایم خانگی را چگونه در منزل بسازیم ؟ » را از دست ندهید .

واتر اسلایم یک پلیمر است که به طور کلاسیک از چسب پایه آبی و بوراکس ساخته می‌شد. این محصول در بین کودکان بسیار پرطرفدار بوده و پایه بسیاری از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار را تشکیل می‌دهد. اما آیا از خطرات ناشی از این محصول آگاهید؟ واتر اسلایم با وجود پرفروش بودن و محبوب بودن، یک ماده خطرناک برای سلامتی کودکان است و بسیاری از فعالان اجتماعی در کشورهای مختلف درباره خطرات مواد سازنده واتر اسلایم هشدارهای جدی داده‌اند. اما امروزه راه‌های کم خطرتری برای ساخت واتر اسلایم‌های خانگی ارائه شده است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.ساخت واتر اسلایمهمه چیز درباره اسلایم ها

در ادامه به همه سوالات درباره واتر اسلایم ها پاسخ خواهیم داد.

اسلایم چیست؟

آموزش واتر اسلایمواتر اسلایم شبیه به مایع جریان می‌یابد، اما شبیه به مایعات رایج (روغن، آب و…) نیست. توانایی واتر اسلایم در جاری شدن یا همان ویسکوزیته ثابت نیست. پس اسلایم یک سیال است، اما یک مایع معمولی نیست. دانشمندان به موادی که ویسکوزیته آن‌ها تغییر می‌کند، سیالات غیر نیوتونی می‌گویند. اگر بخواهیم آن را به صورت تکنیکی تعریف کنیم در واقع اسلایم یک سیال است که توانایی آن در مقاومت در برابر تغییر شکل بر اثر برش یا کشش تغییر می‌کند.

اما معنی این تعریف چیست؟ وقتی شما واتر اسلایم را سرازیر می‌کنید یا اجازه می‌دهید از بین انگشتانتان عبور کند، این ماده ویسکوزیته کمی دارد و شبیه به یک مایع غلیظ جاری می‌شود. زمانی که شما یک اسلایم غیر نیوتونی را فشار می‌دهید یا با مشت به آن می‌کوبید، اسلایم حسی مثل یک جسم سخت و یک جامد سفت به شما می‌دهد. این اتفاق به این دلیل است که وارد کردن فشار، ذرات دورن اسلایم را به یکدیگر می‌فشارد و شرایط را برای تکان خوردن آن‌ها در خلاف جهت یکدیگر سخت می‌کند.

بیشتر واتر اسلایم‌ها از پلیمر ساخته شده‌اند. پلیمرها درشت مولکول‌هایی هستند که از اتصال واحدهای ریز به یکدیگر ساخته شده‌اند.

اسلایم چگونه کار می کند؟

ساخت واتر اسلایمچگونگی عملکرد اسلایم به ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد؛ اما توضیح اصلی آن این است که مواد شیمیایی برای تشکیل پلیمر با هم مخلوط می‌شوند. پلیمرها مانند یک شبکه عمل می‌کنند که مولکول‌های آن حرکتی برخلاف جهت یکدیگر دارند.

برای یک مثال خاص، واکنش‌های مواد شیمیایی انجام شده جهت تولید اسلایم چسب و بوراکس را در نظر بگیرید.

  1. دو محلول برای تولید شکل کلاسیک اسلایم با هم مخلوط می‌شوند. یکی از آن‌ها چسب رقیق شده یا پلی وینیل الکل در آب و دیگری محلول بوراکس (Na۲B۴O۷.۱۰H۲O) در آب است.
  2. بوراکس در آب به یون‌های سدیم، Na+و تترا بورات هیدرولیز تبدیل می‌شود.
  3. یون‌های تترابورات با آب واکنش می‌دهند تا یون OH و بوریک اسید تولید کنند.
  4. بوریک اسید با آب واکنش داده و یون‎‌های بورات را تولید می‌کند.
  5. پیوند هیدروژنی بین یون بورات و گروه‌های OH پلی وینیل الکل مولکول‌های چسب، باعث اتصال آن‌ها به یکدیگر شده و یک پلیمر جدید بوجود می‌آورد. این پلیمر جدید اسلایم است.آموزش واتر اسلایممقدار زیادی آب در بین اتصالات پلی وینیل الکل به دام می‌افتد به همین دلیل واتر اسلایم مرطوب است. شما می‌توانید غلظت اسلایم را با تغییر دادن نسبت بوراکس به چسب طبق میل خودتان تنظیم کنید. اگر دسترسی شما به چسب رقیق شده بیشتر از محلول بوراکس باشد، تعداد اتصالات پلیمری محدود بوده و درنتیجه اسلایم حالت روان و جاری زیادی نخواهد داشت. شما همچنین دستور ساخت را می‌توانید با مقدار آب مصرفی در آن تغییر دهید. برای مثال شما می‌توانید مستقیما محلول بوراکس را با چسب مخلوط کنید و یک اسلایم بسیار سفت تهیه سازید.

اسلایم بازی از کجا آمد؟

واتر اسلایم برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ به صحنه آمد. این محصول از صمغ گوآر بدست آمده بود و درواقع یک محصول پودر شده و استخراج شده از دانه‌های گوآر بود. پس از آن تعداد زیادی ار این محصول ساخته شد. بعضی از اسلایم‌ها دارای چند رنگ و بعضی بسیار درخشان هستند؛ به طوری که چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند. ویدیوهای بسیاری از افرادی که به صورت اعتیادآوری با اسلایم بازی می‌کنند به صورت آنلاین پخش شده است.

آیا اسلایم خطرناک است؟

واتر اسلایم چیستبه والدین هشدار داده شده است که مراقب اسباب بازی‌های بسیاری که پایه آن‌ها واتر اسلایم است و ماده شیمیایی بور، ۴ برابر حد مجاز در آن‌ها بکار رفته است باشند. پس از بررسی‌های انجام شده توسط گروه‌های مصرف‌کنندگان ویچ Which، مشخص شد که از هر ۱۱ محصول رایج اسلایمی، ۸ مورد از آن‌ها مقدار مجاز بور را در خود دارند.

در نتیجه گروه مصرف‌کنندگان به والدین توصیه کرد که با احتیاط از اسلایم استفاده کنند و ضروری است که آن‌ها درباره واتر اسلایم های خانگی هم محتاط باشند؛ چرا که بسیاری از این اسلایم‌ها از بوراکس ساخته شده‌اند. بوراکس یک ماده شیمیایی است که بور از مواد سازنده آن است. بوراکس معمولا به عنوان یک محصول تمیزکننده استفاده شده و گاهی باعث سوختگی‌های شدید در کودکان می‌شود.

طبق گزارش ویچ مقدار زیاد بور باعث تهوع، تنگی نفس و سوزش می‌شود و همچنین کمیسیون اروپا هشدار داده است که مقدار بسیار بالای این ماده شیمیایی می‌تواند بر باروری اثر بگذارد.

نیکی استاپ فورد (Nikki Stopford)، مسئول تحقیق منتشر شده در ویچ گفته است:

اگر شما کودکی در سن مدرسه رفتن دارید، احتمالا از علاقه آن‌ها به اسلایم باخبرید. بچه‌ها عاشق این محصول هستند. والدینی که این محصول را می‌خرند، باید خیالشان از ایمن بودن آن راحت باشد؛ بنابراین وقتی بفهمند که سلامتی فرزندانشان با اسلایم به خطر می‌افتد شوکه خواهند شد. باید تغییرات اساسی در سیستم ایمن کردن این محصول انجام شود. کارخانه‌ها باید تولید محصولات ناایمن را متوقف کنند، دولت و خرده‌فروشان نیز باید کار بهتری انجام داده و هر محصول ناایمنی را با یک بسته‌بندی پلاستیکی به خانه‌های مردم روانه نکنند.آموزش ساخت واتر اسلایم

چگونه واتر اسلایم درست کنیم؟

در ادامه به چگونگی ساخت واتر اسلایم در خانه می‌پردازیم.

تهیه واتر اسلایم خانگی با نشاسته و آب

۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر) آب را به یک پیمانه نشاسته خشک (۱۲۸ گرم) اضافه کنید. هم زدن و اضافه کردن آب را تا زمانی که مخلوط غلیظ و شبیه به اسلایم شود ادامه دهید. میزان غلیظ بودن اسلایم به انتخاب خودتان بستگی دارد. فقط مطمئن شوید که اسلایم شما به حدی غلیظ است که کنار هم نگه داشته شود.

  • اگر اسلایم خیلی نازک است، مقدار کمی نشاسته اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید.
  • اگر اسلایم خیلی غلیظ است، مقداری آب به آن اضافه کنید.واتر اسلایم چیست

درست کردن اسلایم با چسب و آب نمک

۱/۲ قاشق چای‌خوری (۶ گرم) جوش شیرین و ۱ پیمانه (۲۴۰ میلی‌لیتر) آب گرم و در ظرف دیگری ۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر) چسب شفاف پایه آبی و ۱/۴ (۵۹ میلی‌لیتر) آب به همراه ۱/۲ قاشق چای‌خوری (۲۲٫۵ میلی‌لیتر) محلول شور را مخلوط کنید. یک پیمانه (۲۴۰ میلی‌لیتر) آب گرم را در یک لیوان بریزید، سپس ۱/۲ قاشق چای‌خوری (۶ گرم) جوش شیرین به آن اضافه کنید. با قاشق مخلوط را هم بزنید تا زمانی که جوش شیرین حل شود. سپس آن‌ را به حال خود رها کنید تا سرد شود. در مرحله بعد دو مخلوط را به یکدیگر اضافه کنید. مطمئن شوید که از جوش شیرین استفاده کنید، نه بکینگ پودر؛ این دو ماده شبیه به هم نیستند.

تهیه اسلایم با شامپو و آب

۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر) شامپوی غلیظ و شفاف را با ۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر) آب مخلوط کنید. اگر می‌خواهید اسلایم شما رنگ اقیانوسی داشته باشد، ۱-۲ قطره رنگ‌دهنده غذا اضافه کنید. اگر شامپوی شما رنگی است، شاید بخواهید از این مرحله بگذرید؛ البته می‌توانید درست کردن اسلایم رنگارنگ را امتحان کنید. برای مثال شما می‌توانید رنگ‌دهنده غذای آبی رنگ را به شامپو زرد اضافه کنید و اسلایم سبز بسازید. کمی زمان می‌برد، اما شما فقط ۱-۲ قطره از رنگ‌دهنده غذا احتیاج دارید. اگر رنگ‌دهنده غذا ندارید، از ۲-۳ قطره رنگ آبرنگ مایع استفاده کنید.

تهیه اسلایم با بوراکس

واتر اسلایم چیست

۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر) آب و ۱/۲ پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر) چسب شفاف پایه آبی را در یک کاسه مخلوط کنید. در ظرف دیگری ۱/۲ پیمانه آب گرم (برای حل کردن بوراکس) و ۱/۴ قاشق چای‌خوری (۱٫۴ گرم) پودر بوراکس را با یکدیگر مخلوط کنید. ۱-۳ قطره رنگ‌دهنده غذای آبی به آن اضافه کنید که البته این مرحله اختیاری است. از یک ظرف اندازه‌گیری برای برداشتن ۱/۲ پیمانه چسب و ریختن آن در یک کاسه متوسط استفاده کنید. سپس ۱/۲ پیمانه آب اندازه گرفته و به چسب اضافه کنید. با یک قاشق دو ماده را آنقدر هم بزنید که به خوبی مخلوط شوند. شما می‌توانید دستور تهیه را دو برابر کنید و از ۱ پیمانه (۲۴۰ میلی‌لیتر) چسب و یک پیمانه (۲۴۰ میلی‌لیتر) آب استفاده کنید.

چگونه واتر اسلایم درست کنیمواتر اسلایم یک وسیله بازی برای کودکان و حتی گاهی بزرگسالان است که به صورت سنتی از بوراکس و چسب ساخته می‌شود. اما امروزه روش‌های بیشتری برای تهیه این محصول بدست آمده که خطر کمتری نسبت به بوراکس دارند. با ساختن اسلایم خانگی علاوه بر خوشحال کردن فرزندانتان، از پرداخت هزینه اضافی بپرهیزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا