مذهبی

چرا باید روز جمعه ناخن بگیریم؟

مجله اینترنتی کولاک: از کارهای مستحبی که دین اسلام بر آن تأکید فراوانی دارد، گرفتن ناخن است به هر صورتی که باشد، البته بهتر است در روز جمعه باشد.

 

ناخن گرفتن در روز جمعه

 

در مورد نظافت ناخن و اهمیت آن در جلوگیری از بیماری ها و زمان گرفتن ناخن احادیث متعددی وجود داردکه برای نمونه از هر کدام مثالی می زنیم:

۱-در حدیث است که کسى به امام کاظم علیه السلام عرض کرد: اصحاب ودوستان ما معتقدند ناخن را باید در روز جمعه گرفت. حضرت فرمود: «اگر بخواهید در روز جمعه بگیرید واگر نمى‌توانید تا جمعه صبر کنید، هرگاه بلند شد بگیرید».

۲- از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «ناخن گرفتن در روز جمعه انسان را در برابر بیمارى‌هاى خوره، کورى وپیسى بیمه مى‌کند. واگر در روز جمعه نیاز به گرفتن ناخن‌ها نباشد آن را سوهان بکش تا ریزه‌هایى از آن جدا شود».

۳- در چند حدیث دیگر فرمود: «هر جمعه شارب وناخن خود را بگیرید واگر ناخن‌هایتان کوتاه است در روز جمعه آن را سوهان بکشید، تا مبتلا به دیوانگى وخوره وپیسى نشوید».

۴- در حدیثى دیگر فرمود: «هر کس در هر جمعه ناخن وشارب خود را بگیرد، تا جمعه دیگر پیوسته با طهارت باشد».

۵- در روایتى دیگر فرمود: «گرفتن ناخن وشارب در هر جمعه وشستن سر با گیاه خطمى در جمعه، فقر را برطرف وروزى را زیاد مى‌کند».

۶-در حدیث است که کسى به امام صادق علیه السلام عرض کرد: شنیده‌ام اشتغال به تعقیبات نماز صبح تا هنگام طلوع آفتاب، سودمندتر از سفر به شهرها براى گشایش وافزایش رزق وروزى است. فرمود: «دوست دارى چیزى به تو بیاموزم که از همه اینها نافع‌تر باشد؟» گفت: آرى. فرمود: «ناخن وشارب خود را در هر جمعه بگیر، هر چند به ساییدن باشد».

۷- از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمود: «هر کس ناخن‌هاى خود را در روز جمعه بگیرد، خداوند دردهایش را از سر انگشتانش بیرون کرده، دواى درد را جایگزین آن مى‌کند».

۸- از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «هر کس روز جمعه ناخن بگیرد، ناراحتى ریشه ناخن‌ها از وى برطرف مى‌شود».

۹- از حضرت على علیه السلام روایت شده است که فرمود: «گرفتن ناخن در روز جمعه هر دردى را برطرف مى‌کند».

ناخن گرفتن در روز پنجشنبه از نظر معصومین (ع)

۱- از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمود: «هر کس ناخن‌هاى خود را روز پنجشنبه بگیرد ویک ناخن را براى روز جمعه بگذارد، خداوند پریشانى را از وى زایل مى‌کند».

۲- از حضرت على علیه السلام روایت شده است که فرمود: «ناخن گرفتن در روز پنجشنبه بر روزى مى‌افزاید».

۳- از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمود: «هر کس پنجشنبه ناخن بگیرد، فرزندانش بسیار شوند ودرد چشم نبیند».

واگر بخواهد ثواب پنجشنبه وجمعه هر دو را ببرد، در روز پنجشنبه ناخن‌ها را بگیرد ویکى را براى جمعه نگاه دارد، یا همه را در روز پنجشنبه بگیرد ودر روز جمعه سوهانى بر آن بکشد که ریزه‌هایى از آن جدا شود.

۴- در حدیث است که امام رض علیه السلام کسى را دید که مبتلا به چشم درد بود. فرمود: «مى‌خواهى چیزى به تو بیاموزم که با انجام دادن آن هرگز چشم درد نگیرى؟» گفت: آرى. فرمود: «هر پنجشنبه ناخن‌هایت را بگیر». آن شخص به دستور حضرت عمل کرد وهرگز به درد چشم مبتلا نشد.

۵- از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمود: «هر کس همواره در روز پنجشنبه ناخن‌هاى خود را بگیرد هرگز چشم درد نگیرد»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا