یادداشت

اربعین از رازهای هستی

جواد نبوتی

اربعین حسینی (۲۰ صفر) مصادف است با چهلمین روز واقعه کربلا و شهادت امام حسین علیه‌السلام. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین علیه‌السلام به کربلا آمده‌اند. همچنین در این روز جابربن عبدا… انصاری که از صحابه پیامبر اسلام می‌باشد، به زیارت قبر امام حسین آمده است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است که بنا بر روایتی از امام حسن عسکری علیه‌السلام از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است.

شیعیان در این روز عزاداری امام حسین علیه‌السلام می‌کنند و راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی کربلا به یکی از مهمترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان تبدیل شده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است.

به گفته قاضی طباطبایی زیارت روز اربعین در نزد شیعیان، زیارت «مَرَدّ الرَّاس» نیز خوانده می‌شود. مردّ الرّاس یعنی بازگرداندن سر، و منظور آن است که در این روز که اسرای اهل بیت به کربلا بازگشتند، سر امام حسین علیه‌آلسلام را نیز به کربلا آوردند و دفن کردند.

قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا می‌نویسد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است و شیعیان حتی در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت مقید بوده‌اند.

اربعین از رازهای هستی است. خصوصیات عدد چهل و اسرار نهفته در آن برای ما روشن نیست. البته چه بسا با توجه به ویژگی‌های انسان، چهل بار تکرار یک رفتار پسندیده موجب ملکه معنوی و تعمیق آن رفتار و قابلیت نزول فیض خاص خداوند می‌شود.

شیخ طوسی، علت سنت شدن زیارت امام حسین علیه‌السلام در اربعین را تنها انجام مراسم تدفین سرهای مطهر امام علیه‌السلام و سایر شهدا در کربلا می‌داند.

مناسک روز اربعین در کشور عراق، بیش از هر نقطه دیگری با شدت و جدیت برگزار می‌شود. روز اربعین در ایران، به عنوان بزرگ‌ترین کشور شیعه‌نشین جهان، تعطیل رسمی است.

کاروان خاطرات، بازگشته است از جایی که چهل روز گذشته است از ماتم‌های سرخ، از عطش‌های پرپر شده. هر سال، چشمان غمبار اربعین که می‌آید، اطراف ما پر می‌شود از هیئت‌های مذهبی التماس و دسته دسته گل‌های اشک. لباس‌های مشکی تقویم، بوی قتلگاه می‌گیرند.

اربعین حسینی را به شما عاشقان تسلیت می‌گویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا