موسیقیموسیقی ایران

اعضای گروه متال ‎آرسامس چه کسانی هستند؟ ماجرای حکم زندان به جرم شیطان پرستی

معرفی گروه موسیقی شیطان پرست آرسامس . اعضای گروه متال ‎آرسامس چه کسانی هستند؟ همچنین ماجرای حکم زندان به جرم شیطان پرستی در اینجا. علی مادرشاهی، سعید مکاری و سروش خردمند، اعضای گروه موسیقی «آرسامس» در مشهد که در سال ۱۳۹۵ بازداشت شده بودند، اکنون پس از برگزاری دادگاه در مجموع به ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند. اتهام این گروه موسیقی متال، شیطان‌پرستی و تبلیغ علیه نظام بوده است. این گروه موسیقی در حساب رسمی اینستاگرام‌ خود از صدور این حکم خبر داد و به «ناعادلانه بودن» آن اعتراض کرد.

گروه موسیقی آرسامس از مهم‌ترین گروه‌های «متال» ایران است. این گروه به سرپرستی «علی مادرشاهی» از سال ۱۳۸۱ با سبک ترش/ دث متال فعالیت خود را آغاز کردند. آرسامس در دهه هشتاد توانسته بود به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد و به چند فستیوال بین‌المللی موسیقی نیز دعوت شده بود. گروه برزیلی Sepultura نیز آرسامس را به عنوان مهمان ویژه به کنسرت ارمنستان از کنسرت‌های تور جهانی‌شان دعوت می‌کنند. (قطعه کورش کبیر از آرسامس) .

موسیقی متال در ایران غالبا به صورت زیرزمینی اجرا می‌شود و هیچ‌گاه مورد حمایت حکومت نبوده است. برای همین هم این سبک موسیقی بسیار بعدتر از آن‌چه از متال در جهان متولد شد، به ایران وارد شد. اواخر دهه هفتاد بود که موسیقی زیرزمینی ایران پذیرای سبک متال شد. امروز بیش از ۱۰۰ گروه متال در ایران فعالیت می‌کنند که البته جز در بین طرفداران این سبک موسیقی، شناخته‌شده نیستند.

گروه‌هایی مثل «کهت میان» با سرپرستی همایون مجدزاده که اتفاقا از معدود گرو‌ه‌های این سبک است که مجوز کنسرت و آلبوم از وزارت ارشاد ایران دارند، یا گروه «تارانتیست» که اکنون دیگر در ایران فعالیت نمی‌کنند، در کنار «آرسامس» از معروف‌ترین گروه‌های ایران متال در ایران هستند.

آرسامس نام یک گروه دث متال/ملودیک دث متال ایرانی است که در اسفند ۱۳۸۱ در مشهد شکل گرفت. آرسامس تا دو سال هیچ نامی را بر خود نمی‌دید تا اینکه در سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد مادرشاهی عنوان آرسامس برگزیده شد. از زمان آغاز گروه تا به امروز ترکیب اعضای گروه، تغییرات بسیاری را به خود دیده است و تنها عضو ثابت گروه علی مادرشاهی است.

آرسامس گروهی است که به ایرانی بودن خود افتخار می‌کند و این موضوع در نام و شعر آهنگ‌ها کاملاً دیده می‌شود.

اعضای گروه متال ‎آرسامس
اعضای گروه متال ‎آرسامس

اسفند ۱۳۸۱ علی مادرشاهی، نوازنده درامز و خواننده، پیشنهاد همکاری و تشکیل یک گروه موسیقی متال را به حمید فاورانی، نوازنده گیتار، می‌دهد، پس از چندی شاهین فنایی، نوازنده گیتار و محمدرضا ملائکه، نوازنده گیتار بیس، طراح و گرافیست، نیز به آن‌ها ملحق می‌شوند، مادرشاهی در ابتدا علاقه‌مند به ایفای نقش خوانندگی بود ولی به علت نبودن نوازنده درامز، خود این نقش را بر عهده گرفت و بدینگونه اعضای اولیه آرسامس مشخص می‌شود، هرچند که تا دو سال نامی بر گروه گذاشته نشد.

گروه تمرینات خود را در عرصه موسیقی متال، به ویژه در سبک دث متال دنبال می‌کند تا اینکه پس از گذشت یک سال، ملائکه به علت گرفتاری‌های شخصی ناچار به ترک گروه می‌شود. پس از چندی نیز شاهین فنایی گروه را ترک می‌گوید. پس از جدایی ملائکه از آرسامس، مادرشاهی با علی ثنایی، نوازنده گیتار بیس گروه پاپ شنتیا، آشنا می‌شود. با ترغیب و راهنمایی‌های مادرشاهی، علی ثنایی به موسیقی متال علاقه‌مند می‌شود و با پیوستن به آرسامس نقش نوازندگی بیس را بر عهده می‌گیرد. آرسامس برای تکمیل اعضای خود حسین افخم الشعرا را برای نوازندگی گیتار به کادر خود می‌افزاید، هر چند که همکاری او با گروه ۶ ماه بیشتر دوام نمی‌آورد.

اواخر سال ۸۴ و اوایل ۸۵، پس از جدا شدن حسین از گروه، علی اظهری، نوازنده گیتار گروه موسیقی آرتیموث، که دورادور با حال و هوای گروه آشنا بود به آرسامس پیوست. با پیوستن اظهری، ترکیب گروه به ثبات نسبی دست یافت و تمرین موسیقی به صورت جدی تری پی گرفته شد. در همین دوره و با پیشنهاد علی مادرشاهی و به علت علاقه او به فرهنگ و تمدن ایران زمین، عنوان آرسامس برای گروه انتخاب شد.

پس از اضافه شدن اظهری و ثنایی، آرسامس کار ضبط آثار خود را شروع کرد. اولین اثر ضبط شده آن‌ها آدیپوزر[۶] بود که در اواخر سال ۲۰۰۵ در استودیویی در مشهد ضبط شد. حال و هوای قطعه که تحت تأثیر حال و هوای خود گروه بود، به شدت بروتال دث متال بود. گروه چندین قطعه دیگر را نیز با امکانات محدود خانگی ضبط کرد ولی کیفیت ضبط به هیچ وجه راضی‌کننده نبود. به پیشنهاد مادرشاهی، تمام آهنگ‌ها مجدداً در استودیوی خانگی اظهری، این بار با کیفیتی بهتر ضبط می‌شوند.

تا سال ۲۰۰۶ میلادی آرسامس بدون خواننده فعالیت می‌کرد، تا اینکه حامد عزیزی، خواننده گروه پویینت آو دث، برای پیوستن به گروه ابراز علاقه می‌کند و اعضای آرسامس نیز با ورود او به گروه موافقت می‌کنند. پس از پیوستن حامد، اشعار آهنگ‌ها توسط مادرشاهی به‌طور کامل ساخته و پرداخته می‌شود. آرسامس در استودیوی دیگری در مشهد صدای خواننده را ضبط و روی آهنگ‌ها که پیش از این ضبط شده بود میکس می‌کند. پس از ضبط قطعات، اولین آلبوم استودیویی آرسامس به صورت اینترنتی منتشر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا