سریالسریال خارجی

خلاصه داستان سریال ترکی پایتخت عبدالحمید + اسامی بازیگران

خلاصه داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی پایتخت عبدالحمید به همراه زمان پخش و اسامی بازیگران سریال پایتخت عبدالحمید و اطلاعات تکمیلی در اینجا. پخش سریال جدید ترکی “پایتخت عبدالحمید ” در کانال تلویزیونی تی آر تی یک (TRT1) آغاز شده است. سریال “پایتخت عبدالحمید ” به شرح زندگی سلطان عبدالحمید یکی از پادشاهان عثمانی میپردازد. پادشاهی که از آغاز دوره سلطنت ۳۳ ساله اش در سال ۱۸۷۶، برای بقای امپراتوری عثمانی مبارزه کرده و با گذر از این روند دشوار نام خود را در تاریخ به عنوان “اولو حاکان ” به ثبت رسانیده است.

قسمت اول تا آخر سریال ترکی پایتخت عبدالحمید
قسمت اول تا آخر سریال ترکی پایتخت عبدالحمید

اسامی بازیگران و نقش ها

Bülent Inal در نقش Sultan ll. Abdülhamid

Özlem Conker در نقش Bidar Sultan

Bahadir Yenisehirlioglu در نقش Tahsin Pasa

Hakan Boyav در نقش Mahmut Pasa

Can Sipahi در نقش Sehzade Abdülkadir

Ali Nuri Türkoglu در نقش Emanuel Karasu

Duygu Gürcan در نقش Naime Sultan

Yusuf Aytekin در نقش Sogutlu Osman

Kaan Turgut در نقش Prens Sabahaddin

Selen Öztürk در نقش Seniha Sultan

خلاصه داستان

سریال “پایتخت عبدالحمید ” Payitaht Abdülhamid به شرح زندگی سلطان عبدالحمید یکی از پادشاهان عثمانی میپردازد. پادشاهی که از آغاز دوره سلطنت ۳۳ ساله اش در سال ۱۸۷۶، برای بقای امپراتوری عثمانی مبارزه کرده و با گذر از این روند دشوار نام خود را در تاریخ به عنوان “اولو حاکان ” به ثبت رسانده است…

پس از سریال «حریم سلطان» که در آن اشغال شهرهای آذری‌نشین ایران تبلیغ می‌شد، اینک در سریال «پایتخت عبدالحمید» هم، ترک‌ها برخلاف واقعیت‌های تاریخی که در حمله‌های خود، بارها اهالی آذربایجان را قتل‌عام کردند، سودای الحاق این بخش از خاک کشورمان را تبلیغ می‌کنند.

نکاتی درباره سریال

کارگردانی این فیلم که مراحل ساخت آن در منطقه سکا در کوجاالی آغاز شده است، را «سردار آقار» هنرمند معروف بر عهده دارد. «بولنت اینال» نیز بازیگر معروفی است که در نقش سلطان عبدالحمید ظاهر میشود.

این سریال به شرح یک برهه زمانی ۱۳ ساله از دوره سلطنت سلطان عبدالحمید را به تصویر میکشد. دوره ای که از مهمترین و مباحثه بر انگیزترین دوره های تاریخ عثمانی به شمار میرود. دوره ای که دنیا چشم به خاک عثمانی دوخته بود ولی این پادشاه با ذکاوت و قدرتش موفق به سر پا نگاه داشتن یک امپراتوری شد.

عبدالحمید دوم در این دوره در حالی که کشورهای غربی رویای تاسیس یک نظام جدید جهانی را در سر می پرورانیدند، جدا وارد پیکارشد و مبارزه بی امان کرد که حکایت این سریال نیز از همین جا آغاز میشود.

در این سریال مهمترین وقایع قرن بیستم در دوره امپراتوری سلطان عبدالحمید به تصویر کشیده شده است. در این سریال جنگ یونان یکی از جنگهایی که امپراطوری عثمانی پس از مدتها مبارزه در آن به پیروزی دست یافت نیز جای خواهد داشت.

در این سریال مخالفت پادشاه با دادن خاکهای فلسطین که بر اساس کنگره صهیونیزم از سلطان خواسته شده بود را خواهیم دید. یکی دیگر از وقایع مهمی که در این سریال خواهیم دید پروژه موفقیت آمیز سلطان در زمینه خط آهن حجاز است.

این سریال از یک کادر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفری بازیگران تشکیل میشود. بازیگران معروف و پیشکسوت سینمای قدیم ترکیه نیز در قسمت های مختلف این سریال به عنوان مهمان حضور خواهند داشت. یک تیم ۱۲۰ نفری فنی نیز در ساخت این فیلم مشارکت دارند.

خلاصه داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی پایتخت عبدالحمید
خلاصه داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی پایتخت عبدالحمید

محتوای ضد ایرانی سریال!

انتشار سکانسی از سریال ترکی «پایتخت عبدالحمید» که در آن دیالوگ‌های ضدایرانی، مداخله‌جویانه و توسعه‌طلبانه از زبان عبدالحمید عثمانی بیان می‌شود، بازتاب‌های زیادی در فضای مجازی داشته است.

در این سریال به اصطلاح تاریخی که از شبکه دولتی TRT ترکیه پخش می‌شود، تمامیت ارضی ایران با شعارها و دیالوگ‌هایی ملتهب تهدید می‌شود. شبکه دولتی TRT در حال پخش فصل چهارم از سریالی درباره زندگی عبدالحمید، یکی از آخرین پادشاهان عثمانی است که دوران سلطنت او همراه با اتفاقات مهم تاریخی از جمله شروع نفوذ صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین است.

عبدالحمید دوم سی و هفتمین سلطان امپراتوری عثمانی است که از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ در قلمرو عثمانی حکومت می‌کرد. سلطان عبدالحمید برای مقابله با قدرت سلطه‌جوی غرب (انگلیس و فرانسه) با یک تاکتیک جدید وارد میدان شد. او سعی کرد با استفاده از نام خلیفه و مقام خلافت خود، جهان اسلام را در برابر غرب متحد کند، از این رو طرح جامعه اسلامی را مطرح کرد.

در آنچه سریال ترکی «پایتخت عبدالحمید» نمایش داده می‌شود، این سلطان عثمانی فردی نشان داده می‌شود که با عقاید قومیت‌گرا به دنبال کشورگشایی و تصرف شهرهای ایران است!

جعل تاریخ در سریال‌های ساخت ترکیه آنقدر زیاد است که نمی‌توان برای آن حد و محدوده‌ای قائل بود. در یکی از سکانس‌های این سریال، سلطان عثمانی خطاب به درباریانش می‌گوید: «آذربایجان در قلب و اندیشه ماست! تبریز، ارومیه و سلماس شهرهای ترکان هستند!

ما این شهرها را در هر زمانی می‌خواهیم! ممکن است وظیفه آن‌ها (ایرانی‌ها) ندادن باشد، اما وظیفه ما خواستن و گرفتن این مناطق است، شاید امروز نه، ولی روی خواهد آمد که در تبریز پرچم ترک برافراشته خواهد شد.»

داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی پایتخت عبدالحمید
داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی پایتخت عبدالحمید

درباره سلطان عبدالحمید

عبدالحمید دوم (عبد الحمید ثانی) سی و چهارمین سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی بود که در ۳۱ اوت ۱۸۷۶ تا ۲۷ آوریل ۱۹۰۹ در قلمرو عثمانی حکومت کرد. صدراعظم او در تلاش برای اصلاح دولت به طراحی مشروطیت و ایجاد مجلس قانون‌گذاری اقدام کرد. قانون اساسی جدید، آزادی فردی را تضمین می‌کرد در حالی که هنوز اختیارات اساسی با سلطان بود. فشار از جانب اروپا سلطان عبدالحمید را وادار ساخت تا با قانون اساسی موافقت نماید، اما او در سال ۱۸۷۸ مجلس را منحل کرد و بار دیگر حکومت مطلقه را برقرار کرد. سلطان عبدالحمید با ساخت مدارس، مساجد، خطوط آهن و تلگراف در جهت پیشرفت عثمانی گام برداشت.

عبدالحمید متولد سال ۱۸۴۲ و فرزند سلطان عبدالمجید است در سن هفت سالگی مادرش را از دست داد و همسر دوم عبدالمجید که عقیم بود عبدالحمید را خیلی دلسوزانه بزرگ کرد.

عبدالحمید فردی هشیار، سیاسی، ادیب، شاعر و مسلط بر زبان‌های عربی، فارسی و ترکی بود و بسیاری از کتب ادبی و تصوف را مطالعه کرده بود. عبدالحمید بعد از عزل برادرش مراد در اوت سال ۱۸۷۶ در حالی که ۳۴ سال سن داشت قدرت امپراتوری عثمانی را بعهده گرفت؛ و با توجه به عنایت وی به دین اسلام او را بنام خلیفه خطاب می‌کردند و شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و اجتماعی و رؤسای دینی مناطق مختلف مسئولیت و خلافتش را تهنیت گفته و به‌محض در دست گرفتن قدرت شادی کنان توپهایی شلیک کردند و در استانبول سه روز جشن و سرور برگزار گردید و با حضور شیخ‌الاسلام و بزرگان دین در مسجد جامع ابوایوب انصاری مراسم نهائی بیعت برگزار شد.

زمانی عبدالحمید زمام امور را بدست گرفت، دولت عثمانی غرق در بدهی‌های خارجی بود و در جهت بهبودی وضعیت اقتصادی و پرداخت بدهی‌های خارجی اقداماتی را انجام داد.

عبدالحمید حاضر به پیروی از تمدن غرب نبود و معتقد بود شرق و اسلام خود دارای تمدن قوی و مثال زدنی هستند و نیازی به تمدن و فرهنگ غرب ندارند. وی به قدرت والیان خود در مناطق مختلف افزود و تغییراتی کمی و کیفی در ولایت والیان خود داد. در نظام قضائی و نظامی اصلاحات ملموسی معمول گردید و دانشکده‌های مختلف را دایر کرد و جوانان ترک را به علوم روز مسلح نمود. خطوط راه آهن را توسعه داد و راه‌آهن بین دمشق و مدینه را احداث کرد همچنین خانهٔ سالمندان، دارالفنون، دارالنفوس عمومی و مدارس عالی تأسیس کرد.

در دوران عبدالحمید رشد فرهنگ چشمگیر و نشر و چاپ کتب و ورود کتاب‌ها و مجلات کاملاً آزاد بود، به همین دلیل روزگار وی به عنوان دوره رشد فرهنگ و از بهترین دوران خلافت عثمانی‌ها نام گرفت و زبان زد شد.

در دوران عبدالحمید انقلابات وشورش‌هایی در مناطق مختلف از جمله در منطقه هرزگوین شعله‌ور گردید که خواست اولیه آن‌ها اصلاحات بود لیکن بعداً مشخص شد اصلاحات فقط یک بهانه بوده‌است.

روسیه به ترکیه حمله کرد و در نهایت در شهر سان استفانوس در کنار دریای مرمره با امضاء قرار دادی جنگ به آتش‌بس مبدل گشت که از مفاد صلحنامه مشخص است نتیجه به نفع روسیه تمام شده‌است.

از سال ۱۲۹۹قمری فرانسه، تونس را اشغال و انگلیس در سال۱۳۰۰ قبرس را اشغال کرد. دایره امپراتوری عثمانی هر لحظه محدودتر گردید. عبدالحمید به این نتیجه رسید که دولت وی توان مقاومت با غرب را ندارد مگر با یک تاکتیک و برنامه جدید؛ لذا با استفاده از مقام خلافت خود طرح جامعه اسلامی را مطرح کرد و مسلمانانی که معتقد بودند ضعف دولت عثمانی در نتیجه دوری از اسلام و شریعت اسلام است از طرح جامعه اسلامی استقبال کردند و بزرگانی چون سید جمال الدین اسدابادی و مصطفی کامل از مصر و ابوالهدی از سوریه و عبدالرشید از سیبری و حرکت سنوسیه در لیبی از تشکیل جامعه اسلامی پشتیبانی کردند.

طرح جامعه اسلامی به سلطان عبدالحمید و دولت ترکیه قدرت و قوت و شخصیت داد و در تمامی مساجد جهان اسلام به صورت خیلی آگاهانه فرهنگ محبت و وحدت احیاء شد و علماء اسلام در گوشه و کنار دنیای اسلامی شروع به تبلیغ وحدت کردند و با این طرح مسلمانان موفق شدند و غرب در برخورد وبرنامه خود تجدید نظر کرد.

در دوران عبدالحمید ترکان جوان آشفته غرب شدند و با روی کار آمدن مدحت پاشا به عنوان نخست وزیر حرکات ضد مسلمانان و جامعه اسلامی رشد کرد زیرا مدحت پاشا خود شیفته غرب و ماسونی و اهل خمرو ضد برنامه‌های اسلامی بود.

سپس به دسیسه غرب جمعیت اتحاد و ترقی در سا ل ۱۳۱۶قمری در پاریس تشکیل شد و در سال ۱۳۲۳قمری جمعیت آزادی نیز تشکیل گردید و سپس در هم ادغام شدند این دو حزب سکولار در داخل و خارج شروع به مخالفت با دولت عبدالحمید نمودند.

عبدالحمید و دستگاه دولت خیلی به‌سرعت و آگاهانه با این تشکیلات سکولار مبارزه کردند ولی با توجه به وضع داخل ترکیه و پشتیبانی دولت‌های اروپائی از این تشکیلات دولت عبدالحمید به نتیجه‌ای نرسید.

عبدالحمید از نظر فکر و جهان بینی خیلی آگاهانه فکر می‌کرد و بارها می‌گفت جنگ عثمانی با ایران و اختلاف ترکیه با ایرانی‌ها نتیجه و ثمره آن برای انگلیس بوده‌است وی معتقد بود اسلام و مسیحیت دو دیدگاه مختلف‌اند و وحدت وجمع آن‌ها در یک تمدن غیرممکن است.

عبدالحمید به مسلمانان شرق آسیا از جمله مسلمانان چین توجه خاصی داشت. در سال ۱۸۸۳ میلادی روزنامه‌های استانبول خبرهایی را در خصوص مسلمانان چین منتشر کردند از جمله نوشته بودند در پکن پایتخت چین ۳۸ مسجد وجود دارد؛ و یک مسجد جامع مجهز بنام مسجد جامع حمیدیه که با هزینه سلطان عبدالحمید احداث شده بود وجود دارد که روزهای جمعه در آن نماز جمعه برگزار و خطبه بنام سلطان عبدالحمید خوانده می‌شود.

عبدالحمید از بی حجابی و آزادی زنان به سبک غرب به‌شدت جلوگیری کرد با آزادی مشروبات الکلی و مشروب خواران و فروشندگان مشروبات مبارزه جدی نمود.

سلطان عبدالحمید دشمن سرسخت یهود بود و در گوشه وکنار از رشد و پیشرفت آن‌ها بشدت جلوگیری می‌کرد. عبدالحمید در سال ۱۲۹۴قمری دستور انتخابات را در اقالیم تحت نفوذ خود صادر کرد در نتیجه طی یک انتخابات آزاد ۷۱ مسلمان و ۴۴ مسیحی و ۴ یهودی انتخاب و کار مجلس در همان سال شروع شد و بعد از ۱۱ ماه به دستور سلطان عبدالحمید تعطیل گردید. انگلیس و یهودی‌ها در جهت سقوط قدرت عثمانی‌ها برنامه‌ریزی کردند، شریف حسین را در حجاز به عنوان خلیفه مسلمین مطرح و حزب اتحاد و ترقی را در داخل و خارج ترکیه تقویت نمودند و اکثر افراد در اداره استخبارات و امنیت عثمانی را با پول خریداری نمودند.

جمعیت اتحاد و ترقی در بین دانشجویان ترک در اروپا و استانبول شروع به تحریک ناسیونالیست ترکی نمودند و جبهه قومی‌ترکی وجمعیت اتحاد و ترقی مشترکاً علیه جامعه اسلامی ایستادند و کلمه ترکی را در جای کلمه عثمانی قرار دادند و در فاصله کوتاهی احزاب و تشکیلات غیره دینی و ضد دینی تشکیل شده همگی با هم متحد شدند و با شعار و هیاهو، بالاتفاق در خواست عزل سلطان عبدالحمید را کردند.

عبدالحمید در جهت جلوگیری از سقوط دولت و مبارزه با احزاب لائیک و وابسته به غرب اقدام به تشکیل دولت مشروطه و مجلس عمومی تازه‌ای با ۲۸۰ نماینده از اقوام مختلف و مجلس اعیان کرد مع‌هذا غربی‌ها با تحریکات و هیاهو و تبلیغات شبانه‌روزی و وعده‌های توخالی کاری کردند که مجلس عثمانی را وادار به اتخاذ تصمیمی ناعادلانه کردند و عبدالحمید که به ظاهر منادی وحدت و مورد تأیید بزرگانی چون جمال الدین اسد ابادی بود در سال ۱۳۲۶ هجری قمری مصادف سال ۱۹۰۹ با فتوای شیخ الاسلام ضیاءالدین افندی عزل و به جای وی محمدشاه را به عنوان سلطان عثمانی تعیین کردند.

عکس های سریال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا