سبک زندگی

داشتن یک تیم خلاق چه تاثیری بر آینده کسب و کار ما دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی مجله اینترنتی کولاک

خلاقیت راهی است که به شما نشان می دهد، چگونه به نوآوری بزرگی دست پیدا کنید؛ اگر خلاقیت از خود نشان دهید، می‌ توانید ایده‌ های جدیدی خلق کنید. اما تشویق به خلاقیت در محیطی مانند محیط کار، می‌ تواند کمی دشوار باشد! “نیاز، مادر اختراع است!”؛ گذر زمان همیشه صحت این ضرب المثل را ثابت کرده است؛ اما مهم‌ ترین مساله این است که افراد نیازها و چالش‌ ها را درک کنند و بپذیرند.

داشتن یک تیم خلاق چه تاثیری بر آینده کسب و کار ما دارد؟

همه ی مدیران به خصوص مدیران تازه کاری که به دنبال ایجاد تیم‌ های خلاق هستند، در ابتدا بایستی به ‌طور روشن و دقیق بدانند که چرا چنین گروهی ارزش داشته و تیم ‌های خلاق چه قابلیت هایی دارند و پس از رسیدن به این آگاهی است که می‌توانند رهبری چنین تیم ‌هایی را آغاز کنند. اگر کارمندان یک سازمان نتوانند به خوبی با یکدیگر هماهنگ شوند و کار کنند، مشکلاتی نظیر سازماندهی ضعیف، کارهای ناتمام و برخورد و تعارض بین کارکنان در داخل سازمان ظهور پیدا خواهد کرد.

وقتی افراد در یک تیم با دقت به دیدگاه‌ های متفاوت یکدیگر گوش می‌ دهند، تجربیات شخصی را مبادله می‌ کنند و تشابهات قوی را به اشتراک می‌ گذارند. این افراد می‌ توانند با یکدیگر هماهنگ شوند و اتفاق خوبی بیفتند! توجه داشته باشید وجود ارتباطات مناسب برای تداوم پیشرفت و همکاری موثر برای پیشبرد امور، ضروری است. ارتباطات ضعیف منجر به سوء تفاهم خواهد شد که این موضوع، به وجود آمدن تعارض و نقص در کارها را به همراه خواهد داشت. در مقابل فرد خلاقی نیز وجود دارد که گرچه بارها و بارها به همان مساله فکر می‌ کند اما در ذهنش منتظر لحظه ی «من کشف کردم» است!

یک تیم خلاق ابتدا سعی در درک مسائل دارد و سپس به دنبال راه‌ حل‌ هایی است که ناشناخته یا غیر معمول هستند. یک تیم خلاق دارای آن چنان بازدهی بالایی است که مقایسه ی آن با بازدهی ناشی از خلاقیت تک تک افراد تیم را غیرممکن می‌ سازد! در یک تیم خلاق هر کدام از اعضا بایستی با دیدی باز و خاص به یک مشکل نگاه کرده و هر کدام از آن ها راه‌ حل خلاقانه و مبتکرانه برای برطرف ساختن آن مشکل ارائه دهند.

به یاد داشته باشید یک تیم کاری قوی، پایه و اساس یک کسب و کار موفق است و یک اخلاق گروهی خوب، تا حد زیادی تضمین‌ کننده ی موفقیت و عملکرد صحیح یک سازمان. اعضای تیم خلاق بایستی کاملا فکر باز داشته باشند. آن ها باید از هر گونه تصمیم‌ گیری عجولانه و سرسری اجتناب کرده و تمام ایده‌ های جدید را آزموده و از بروز مشکلات و اتفاقات زود گذر نترسند. اعضای گروه همیشه باید به دنبال یافتن راهی برای ارائه ایده ‌های نو و غافلگیر کردن دیگران باشند. به شما توصیه می کنم تیم خود را به چالش بکشید تا دقیقا مانند مشتری جدیدی که از نیازش به خدمات شما آگاه نیست، فکر کنند و از محصول تان به روشی جدید استفاده کنند؛ حتی آن ها را به چالش بکشید تا کاری کاملا غیر مرتبط انجام دهند!

داشتن یک تیم خلاق چه تاثیری بر آینده کسب و کار ما دارد؟

اعضای تیم خلاق بایستی خود را در مسیر اهداف و ویژگی‌ های گروه قرار داده و در راستای تحقق ارزش ‌ها و اهداف گروه حرکت کرده و منافع گروه را منافع خود بدانند. شما بایستی به اطمینان برسید که گروه تان به عنوان یک مجموعه، دارای کلیه مهارت ‌ها و توانایی‌ های لازم برای تولید ایده ‌های خلاق هست. شاید این سوال برای تان پیش آید که چه کسانی را وارد تیم خود کنیم؟

سه عنصر کلیدی که باید مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از:

استعداد مشابه

برای تیمی که خواهان چالش است، اعضای تیم نیاز دارند که با یکدیگر کاملا منطبق باشند یا استعداد‌های مشابه داشته باشند و یا کیفیت‌ و شخصیت‌ های شان به یک اندازه قوی باشد! یک تیم خلاق به اعضایی نیاز دارد که ترکیبی باشند از افرادی با ذهن پاک و تجربه، آزادی، بازی گوشی، حرفه ‌ای‌ گری، بداهه گویی و در عین حال سنجیده‌ گویی!

توانایی خلق مشترک

اعضای تیم نیاز به داشتن یک نگرش سازگار در فرآیند خلاقانه دارند؛ که این نگرش شامل توانایی شنیدن و ایجاد ایده‌ های مشترک، پذیرفتن اشتباهات به اندازه‌ ی فرصت‌ ها، کنار گذاشتن آنچه کارآ نیست و پذیرفتن انتقادات می‌ شود! یک تیم خلاق همیشه به افرادی نیاز دارد که در مورد همه‌ چیز بپرسند و همیشه به دنبال نوآفرینی باشند.

و در نهایت تنوع در روش‌ های تفکر

در قلب فرآیندهای تیمی خلاقانه، ترکیب ایده‌ های نامرتبط در جریان است. بنابراین بسیار ضروری است که تفاوت‌ ها را در سابقه، مهارت و روش‌ های تفکر گردآوری کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا