علم و تکنولوژی

سوء استفاده از سادگی مردم با تلگرام

سید امید صادقی ، مجله اینترنتی کولاک

 

تلگرام با قابلیتهای مثبتی که در انتشار سریع اخبار و بروز رسانی اطلاعات مردم دارد این فرصت را حتی برای ساده ترین افراد جامعه فراهم کرده که با یک گوشی معمولی هم بتوانند در کوتاهترین زمان از خبرها و اتفاقات مهم دنیا مطلع شوند اما این پیام رسان محبوب در عین حال که منشاء خدمات گسترده ای حتی در روشنگری و شفافیت افکار عمومی جامعه در بسیاری از عرصه ها داشته اما عاملی موثر برای سوء استفاده افرادی است که همواره در هر دوره ای از زمان با استفاده از ابزار موجود مردم را اغفال می کنند و از سادگی آنها بهره لازم را می برند!

 

 

حالا هم در پیام رسان هایی همچون تلگرام طلایی، موبوگرام و دیگر برنامه هایی که از بغل تلگرام اصلی وارد عرصه فضای مجازی شده اند تعداد زیادی کانال متولد شده که در طول شبانه روز با تبلیغات گسترده بر روی اقلام و اجناسی که گاها مردم نسبت به تهیه و استفاده از آن حساسیت و کنجکاوی دارند صاحب درآمدی میلیاردی در خفا شده اند و هیچ نظارتی هم بر عملکرد آنها وجود ندارد.

 

در بسیاری از کانالهای مذکور گستاخی و جسارت به حدی رسیده که به عنوان مثال با تبلیغ و ترویج علنی فحشا در قالب عقود شرعی و بنام صیغه اسلامی قید می شود که کانال و فعالیتش تحت نظارت پلیس فتا است! و جالب اینکه این کانالها در قبال معرفی هر یک از بانوان ساده دلی که کارت ملی و عکس و تمام اطلاعات خصوصی زندگی خودشان در اختیار آنها می گذارند مبلغی حدود یکصد هزار تومان و حتی بیشتر به عنوان حق معرفی پیشاپیش از آقایان متقاضی دریافت می کنند و گاهی هم آنقدر حجم تقاضاها بالاست که ادمین کانال اعلام می کند از پاسخگویی به تمام پیامها و درخواستها معذور است!

 

در همین حال تعداد زیادی کانال تلگرامی هم وجود دارد که عمدتا فعالیت آنها تبلیغ و فروش اینترنتی انواع پماد و ژل و قرص و مواد عجیب و غریبی است که به ادعای فروشندگان آن اقلام می توانند معجزه ای شگرف در آناتومی بدن انسان بوجود بیاورند!

 

در تبلیغات مذکور آنچه بیشتر مورد تاکید قرار می گیرد دقیقا مواردی است که متاسفانه طیف گسترده ای از مردم ما با حساس بودن نسبت به آن موجبات رشد قارچ گونه کانالهای سودجو و فرصت طلب را فراهم کرده است و عجیب به نظر می رسد که تعداد زیادی از مردم با اعتماد به آنها و واریز پول به حسابهایی که اعلام می شود از پمادها و موادی استفاده می کنند که هیچ تاییدیه پزشکی معتبری ندارد و معلوم نیست چه عوارضی برای مصرف کنندگان در بر داشته باشد.

 

از جمله پرفروش ترین و معروف ترین اقلام تبلیغاتی کانالهای مذکور پمادها و ژلهایی است که گفته می شود منجر به افزایش سایز دائمی می شود!
…و جای بسی تاسف است که بسیاری از متقاضیان و افرادی که این اقلام را سفارش می دهند از اقشار متوسط و حتی ضعیف جامعه هستند که به رغم مشکلات مالی تحت تاثیر تبلیغات پوچ کانالهای شیاد و کلاهبردار تلگرامی قرار می گیرند. کانالهایی که با سوء استفاده از عدم آگاهی مردم و سادگی آنها و همچنین نبودن نظارت از سوی مراجع ذیربط درآمدهای میلیاردی به جیب می زنند و هیچکس هم جلودارشان نیست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا