مذهبی

عرفات کجاست و چه اعمالی دارد؟ | روز عرفه چه روزی است؟

عرفات، منطقه‌ای مقدس در شرق مکه است که حج‌گزاران در روز عرفه، نهم ذی‌حجه، از ظهر تا مغرب شرعی در آن منطقه حضور می‌یابند. این حضور یا وقوف، از ارکان حج تمتع است.

عرفات حدود ۲۱ کیلومتری شهر مکه، با پیشینه تاریخی دیرینه قرار دارد. در آثار کهن مکه‌شناسی، بدین منطقه عرفه نیز گفته‌اند. صحرای عرفات، زمینی است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع، در میان راه طائف و مکه که در پیرامون آن، کوه‌هایی به شکل نیم‌دایره قرار دارد. در شمال شرقی عرفات، جبل‌الرحمه قرار دارد. این کوه مستقل از کوه‌هایی است که منطقه را در حصار خود گرفته‌اند. به این کوه، جبل‌العرفات (کوه عرفات) نیز می‌گویند. امام حسین علیه‌السلام دعای خود را در روز عرفه در کنار این کوه قرائت کردند.

از روزگار قدیم، یکی از راه‌های طائف از عرفات می‌گذشته و نهر آبی که از طائف به مکه می‌رسیده، از عرفات می‌گذشته است. این نهر را «عین زبیده» می‌خوانده‌اند که بانی آن زبیده خاتون همسر هارون الرشید بوده است.

بنا بر روایات، اقامت حج‌گزار در عرفات، مایه بخشوده شدن گناهان اوست.

عرفات در روایات مربوط به دحوالارض، در کنار کعبه و سرزمین منا، از جاهایی است که زمین از آن گسترانیده شده است. در عظمت روز عرفه، شیخ عباس قمی، از آن به عنوان اعیاد عظیمه نام برده است.

پیامبر اکرم صلی‌ا… علیه وآله و سلم این روز را برابر با ماه مبارک رمضان قرار داده‌اند و فرمودند: «اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آنقدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان را بنماید. در آن روز اگر کسی به درگاه الهی روی آورد، مورد مغفرت خداوند قرار می‌گیرد.»

عرفه روز دعاست، خدا خود به دعا امر فرمودند و به اجابت آن، ضمانت.

خواسته‌های دلمان به وسعت عالم و آدم است. مطمئن باشید حرف‌هایمان هرچند تکراری باشد، یکی هست که به آن‌ها گوش می‌دهد و آن کسی نیست جز خدا. بیایید در ابری‌ترین لحظه‌های این روز فریاد بزنیم و از باران عرفه سیراب شویم.

 برای روز عرفه چه اعمال وارد شده است:

اول: غسل

دوّم: زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه زیاده و مقدّم است.

سوم: پس از نماز عصر، پیش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالی به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه علیهم ـ روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود.

شیخ کفعمی در مصباح فرموده: «مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعد از حمد توحید و در دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند. پس از آن چهار رکعت نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا