سبک زندگی

معرفی انواع لباس های دختران لر ایران + عکس

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

لباس و مد

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

با مفاهیم لباس‌های دختر لر آشنا شوید

سربند: مهمترین بخش این لباس که چون امضای یک اثر هنری است، سربندی بلند و باریک است که راه‌های عمودی سفید و سیاه که گلنار آن را در یک طرف سر گره می‌زد و همین گره زدن نشان ساختارشکنی گلنار است. چون بانوان لر سربند را پشت سر گره می‌زنند. از طرف دیگر این نوع گره زدن باعث می‌شود سربند رها باشد و این کاملا حس رهایی گلنار را نشان می‌دهد. به قدری وجود این سربند پررنگ است که تصور گلنار بدون این سربند ناقص است. این سربند در واقع یک روسری به نام کلاغی از پارچه‌های نقش‌دار است.

شال کمر: شال کمر پارچه‌ای با رنگ و نقش متفاوت از پیراهن است که آن را روی پیراهن و دور کمر می‌پیچند و گره می‌زنند. این شال علاوه بر این که ازادی لباس را جمع می‌کند، گاهی به عنوان جیب هم به کار می‌رود. اما بیشتر جهت گرم نگه داشتن بدن است و در بین مردان رایج‌تر است پس این شال برای تأکید بر اصالت لری گلنار اجتناب‌ناپذیر به نظر می رسد. چون بانوان لر همیشه از بستن شال کمری پیروی می‌کردند. این شال پارچه‌ای ساده با رنگ کرم روشن است که چند دور به دور کمر پیچیده می‌شود.

پاپوش: مسلما پاپوش‌های دختر لر در این فیلم سیاه و سفید واضح نیست. اما پاپوش نوعی از گیوه‌های دست‌بافت است که در بین بانوان لر رایج است.

پیراهن: بلوزی بلند با پارچه منقوش سفید سرمه‌ای. نکته چشم‌گیر در این بخش برش هلالی و دالبری‌شکل پایین بلوز است. این که طراح لباس هوشمندی به خرج داده یا اتفاقی به این طرح رسیده، معلوم نیست. اما این ایده جالب است، چرا؟ با علمی که امروزه از طراحی لباس سراغ داریم، کارکرد روانی این خط عدم اطمینان است که با شخصیت فیلم هم‌خوانی دارد.

پیراهن‌های لباس لری بلند و گشاد است با آستین‌های بلند که زمینه آن غالباً طرح‌دار است. یقه ساده گرد دارد یا چاکی که پوشیدن را راحت‌تر می‌کند. پیراهن یا کراس قسمت اصلی پوشش است، اما آن را به شکلی راحت و آزاد تهیه می‌کنند. تزئینات لباس نیز غالباً بر قسمت‌های روی لباس و ملحقات آن انجام می‌شود.

جلیقه: از ویژگی‌های لباس بانوان لر جلیقه است. این همان قسمتی است که در ظاهر گلنار به خوبی جلب نظر می‌کرد. جلیقه که البته با گویش شیرین لری به آن جلیزقه و جلیسقه هم می‌گویند؛ پوشش کوتاهی است تا حوالی کمر و بدون آستین که روی پیراهن می‌پوشند و تزئینات پولک و سکه و منجوق و… روی آن کار می‌شود. این جلیقه چیزی شبیه به همان جلیقه لری، پوششی کوچک و کوتاه تا گودی کمر،‌ با پارچه سیاه‌رنگ که یراق‌دوزی‌هایی به شکل یقه تزئینی دور تا دور آن را می‌پوشاند.

این پست توسط بخش لباس و مد مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا