اخبار داغسلامت

مقدار و نحوه مصرف صحیح شربت سرماخوردگی کوریزان چگونه است؟

کولاک ، محمد سیمری : آرام آرام به فصل سرد و سرما نزدیک می شویم و بی شک ابتلا به سرماخوردگی های گوناگون از اتفاقات ناگوار و اذیت کننده ی این فصل به شمار می آید. همان طور که می دانید داروهای مختلف سرماخوردگی همچون شربت کوریزان توسط شرکت‌ های معتبر دارویی مختلفی ساخته شده است، که همه ی آن‌ ها برای تسکین علائم سرماخوردگی و همچنین بیماری آنفولانزا شامل سرفه، آبریزش از بینی، عطسه و همچنین گرفتگی گلو و بینی، آلرژی، تب یونجه یا حتی سایر بیماری های تنفسی مانند سینوزیت و برونشیت) مورد استفاده قرار می‌ گیرند!

سرماخوردگی

در این میان، شربت سرماخوردگی کوریزان از جمله داروهایی است که در بیشتر مواقع مورد توجه افراد می باشد و از آن استفاده می نمایند! شربت سرماخوردگی کوریزان حاوی ترکیبات مختلفی است که هر یک از آن ها به تنهایی برخی علایم سرماخوردگی را از بین می‌ برند.

محصولات دارویی سرماخوردگی به طور معمول حاوی استامینوفن و یا مسکن‌ ها دیگر و همچنین آنتی هیستامین‌ ها هستند. این دارو ترکیبی‌ است از سه جز:

ضد درد و تب یا استامینوفن) + آنتی‌ هیستامین یا دیفن هیدرامین + ضد احتقان یا فنیل افرین.

به بیان ساده تر می توان گفت آنتی هیستامین با هدف کاهش آبریزش بینی، ضد احتقان برای کاهش سرفه و همچنین استامینوفن برای کاهش تب و درد از ترکیبات اصلی شربت سرماخوردگی کوریزان به شمار می آید. بنابراین کلیه علایم سرماخوردگی و بیماری آنفلوآنزا با این دارو قابل کنترل خواهد بود. این دارو به دو صورت قرص و شربت وجود دارد؛ قرص سرماخوردگی کوریزان یا کوریزان روز و شب برای بزرگسالان و شربت کوریزان سرماخوردگی یا شربت کوریزان درد و تب برای کودکان توسط پزشک تجویز می‌ گردد.

دقت داشته باشید محصولات سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر شش سال مناسب نیستند؛ به همین دلیل بایستی با تجویز پزشک متخصص از این شربت‌ ها برای درمان سرماخوردگی کودک خود استفاده نمایید. همچنین به یاد داشته باشید دوز و مقدار داروی سرماخوردگی کوریزان، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ توصیه می کنیم این دارو را زیر نظر پزشک متخصص مصرف نمایید.

شربت کوریزان

مقدار و نحوه مصرف شربت سرماخوردگی کوریزان

به طور معمول به منظور رفع علایم سرماخوردگی در بزرگسالان هر هشت ساعت یک قرص کوریزان مصرف می‌ شود؛ میزان مصرف شربت کوریزان نیز برای کودکان به وزن کودک بستگی دارد و توسط پزشک متخصص تجویز می‌ شود. شربت سرماخوردگی می‌ تواند سبب خواب آلودگی شود! به همین دلیل زمانی که کودک درگیر فعالیت ذهنی است، از این دارو استفاده نکنید. به یاد داشته باشید مصرف دوز بیش از حد، می‌ تواند موجب آسیب شدید به ناحیه ی کبد یا حتی نابودی آن شود!

دقت داشته باشید در صورت ابتلا به هر نوع بیماری همچون مشکلات تنفسی، بیماری آسم، بیماری دیابت، بزرگی پروستات، بیماری‌ های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و همچنین بیماری تیروئید پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید.

توصیه می کنیم چنانچه با مصرف این دارو، دچار واکنش‌ های آلرژیک همچون قرمزی پوست، کهیر، تورم دهان، تشنج و اشکال در تنفس شدید، به سرعت به نزد پزشک متخصص یا اورژانس مراجعه نمایید.

بیماری آنفولانزا

مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری و شیردهی

دقت داشته باشید در دوران بارداری و شیردهی، نبایستی به هیچ وجه دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک متخصص استفاده نمایید. همواره این موضوع را بدانید که داروها می‌ توانند آثار مخربی بر روی جنین و یا مادر داشته باشند.

داروهای سرماخوردگی برای استفاده در دوران بارداری به هیچ وجه مناسب نیستند.

تداخل دارویی شربت کوریزان

همزمان با مصرف شربت از مصرف داروهایی که ترکیبات مشترک دارند، استفاده نکنید! زیرا ممکن است دوز یک ترکیب در بدن کودک بالا رود. از جمله این داروها می‌ توان به داروی آسپرین و همچنین قرص‌ های درمان تب، درمان سرفه، درد و سرماخوردگی مانند استامینوفن، آنتی هیستامین (آنتی‌ هیستامین‌ های پوست مانند کرم، پماد، اسپری دیفن هیدرامین) و ایبوپروفن را نام برد.

درمان سرماخوردگی

عوارض جانبی داروی سرماخوردگی

توجه داشته باشید همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هستند که با هیچ نوع عارضه‌ ای مواجه نمی شوند! بعضی از عوارض پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌ روند. عوارضی چون:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • تاری دید
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • خشکی دهان و بینی و گلو و…

تذکر

در انتها لازم به بیان است اگر چه داروهای شیمیایی مختلفی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد اما بایستی بدانید این بیماری جدی نمی باشد و با برخی راهکارهای خانگی و مصرف برخی از مواد طبیعی در دسترس، قابل برطرف شدن و درمان می‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا