سریالسریال‌ایرانی

نقد و بررسی سریال دل به همراه واکنش منوچهر هادی به انتقادات

در ادامه این مطلب از سایت کولاک نیوز نقد و بررسی سریال دل را می خوانید: سریال دل پس از پخش ۴۰ قسمت از شبکه نمایش خانگی به پایان رسید که با نقاط ضعف و قوت بسیاری همراه بود که در این مطلب انتقاداتی را از سوی افراد مختلف با نقطه نظر های مختلف می خوانید. همزمان با پخش سریال دل تاکنون انتقادات بسیاری به نحوه بازی بازیگران؛ نوع پوشش شخصیت ها و کاراکترها و نمایش صرفا یک زندگی لاکچری و مشکلات آن توسط مخاطبان بیان شد که همواره با واکنش منوچهر هادی روبرو شده است.

نقد و بررسی سریال دل

بازتاب‌های منفی سریال دل از ابتدا بسیار زیاد بود. در حالی که این سریال با تبلیغات فراوانی و تصاویر زندگی لوکس و لاکچری شخصیت هایش توانست در چند قسمت ابتدایی مخاطب فراوانی کسب کند، اما در ادامه کار ضعف‌های اساسی از خود نشان داد با این حال همچنان سریالی پربیننده ماند. شاید یکی از دلایلش این بود که قصه و ساخت سریال بسیار سطحی، عجیب و بد بود.

مخاطبان زیادی با وجود اینکه از آن هیچ دلخوشی نداشتند، اما تاکنون آن را پیگری کرده‌اند، بسیاری فقط به دنبال آنند که ببینند این سریال چگونه جمع خواهد شد. “دل” شباهت‌هایی به فیلم‌های کلیشه‌ای هندی دارد و حتی اغراق‌های هندی‌وار و عجیبی در هر قسمت آن دیده می‌شود. برخی آن را شبیه سریال‌های ترکیه‌ای رایج در شبکه‌های ماهواری‌ای فارسی زبان همچون “جم” می‌دانند. ریتم کند سریال بازی‌های تصنعی و بسیار اغراق شده آن بار‌ها مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفته است. محتوای سریال نیز حرف و حدیث‌های فراوانی را در پی داشته از جمله اینکه دل تلاش می‌کند یک متجاوز را تبرئه کند.

تکرار، تکرار و تکرار چیزی است که مخاطبان را آزار داده است. مسعود فراستی منتقد مشهور درباره دل گفته است: “پنج دقیقه از این سریال را دیدم و شش دقیقه از آن اسلوموشن بود! … تاحالا آب بستن تا این حد را ندیده بودم! … حالا چی نشون می‌داد به کنار. مطلقاً کارگردانی، بازیگری، قصه و هیچ چیز دیگری هم در کار نبود و جالب اینجاست که کارگردان این سریال، درس کارگردانی در یکی از موسسات هم می‌دهد و این یعنی وضعیت فاجعه!”

یکی از انتقادات جدی بازی بازیگران مشهور سریال است به ویژه بازی ساره بیات در نقش رستا بحث برانگیز شده است.

به عقیده برخی منتقدان هر قسمت سریال دل که بیش از ۵۰ دقیقه است، ۲۰ دقیقه مفید هم ندارد، باقی آن بازگشت به گذشته و تکرار اتفاقات قبل، کلیپ و موزیک و تصاویر زائد است. خبرنگاری در این باره گفته است «برای نوشتن یادداشتی، ۱۵ قسمت سریال «دل» رو تو یه یک ساعت دیدم بدون اینکه لحظه‌ای از داستان جا بمونم! همین قدر زباله …»

سبک زندگی نمایش داده شده در دل نیز بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. فلور نظری از بازیگران سینما و تلویزیون با انتقاد از شیوه طراحی لباس و گریم بازیگران این سریال گفته است: «شما چند درصد جامعه را می‌شناسید که در خانه با کراوات بچرخد و زندگی کند؟ یا با میک آپ بسیاری مشغول درست کردن غذا باشد. ماشین‌ها همه بنز و بی. ام. و… این سریال‌ها کجای ایران را نمایش می‌دهند و چه ارتباطی با جامعه ایرانی دارند؟»

بسیاری از مخاطبان معتقدند سریال به هیچ عنوان کشش ۴۰ قسمتی شدن را نداشت، با این حال سخنان منوچهر هادی نشان می‌دهد که قرار بوده که تعداد قسمت‌های سریال بیشتر هم باشد. هادی در برنامه کافه آپارات گفت که از قسمت ۴-۵ تا قسمت ۱۰، وقتی متوجه شده انتقادات زیاد است و حوصله مخاطب سر می‌رود، تصمیم گرفته سه قسمت از سریال کم کند و این مجموعه را از ۴۳ قسمت به ۴۰ قسمت کاهش دهد.

منتقدان دل در صفحات مجازی منوچهر هادی مدام به او گوشزد می‌کنند که دیگر فیلم نسازد. با وجود این حجم از انتقادات منوچهر هادی واکنش منطقی نشان داده و حتی برخی انتقادات را از طریق صفحه اینستاگرامش منتشر می‌کند. البته در این بین عده‌ای نیز هستند که از روند سریال دفاع می‌کنند، اما تعداد آن‌ها اندک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا