علم و تکنولوژی

پاسپورت ایران، صدویکمین پاسپورت معتبر جهان

با پاسورت ایران می‌توان بدون ویزا به ۳۹ کشور جهان مسافرت کرد

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

لیست معتبرترین پاسپورت‌های جهان براساس اطلاعات ارائه شده توسط IATA (انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی) و موسسه «هنلی» تهیه شد.

موسسه «هنلی» وظیفه تهیه دقیق‌ترین پژوهش‌ها درمورد اطلاعات ارائه شده توسط یاتا در زمینه حمل و نقل هوایی را برعهده دارد. تحقیقات این موسسه معتبرترین تحقیقات درمورد مقاصدی است که شهروندان هر کشور می‌توانند یا نمی‌توانند به آنها سفر کنند. موسسه هنلی مرجع تحقیقات مسافرانی است که قبل از پرواز، نیاز خود به تهیه ویزا برای مقصد خود را با آن چک می‌کنند.

این موسسه سال‌هاست تحقیقات خود درمورد معتبرترین پاسپورت‌های جهان را ارائه می‌کند. معیار امتیازدهی هم براساس تعداد کشورهایی است که دارنده هر پاسپورت می‌تواند بدون ویزا به آنها سفر کند. این امتیازدهی شامل ویزای فرودگاهی، دریایی و ریلی/زمینی هم می‌شود.

قدرتمندترین پاسپورت در سال ۲۰۱۹ متعلق به کدام کشور است؟

۱- امسال دو کشور ژاپن و سنگاپور به طور مشترک قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را دارند. اتباع این دو کشور می‌توانند بدون دریافت ویزا به ۱۸۹ کشور جهان سفر کنند.

۲- مقام دوم به صورت مشترک به کشورهای فنلاند، آلمان و کره جنوبی رسیده است.

۳- در مقام سوم کشورهای دانمارک، ایتالیا و لوکزامبورگ قرار گرفته‌اند.

۴- فرانسه، اسپانیا و سوئد مقام چهارم را کسب کرده‌اند.

۵- مقام پنجم هم به کشورهای زیادی رسید؛ بلژیک، کانادا، یونان، ایرلند، نروژ، انگلستان و ایالات متحده امریکا

در این لیست ۱۹۵ کشور حضور دارند و هرساله براساس تعداد کشورها و قدرت پاسپورت آنها، این لیست شاهد تغییراتی است. سال گذشته میلادی آلمان تنها کشوری بود که قدرتمندترین پاسپورت جهان را در  اختیار داشت و امسال این کشور به صورت مشترک با فنلاند و کره جنوبی صاحب دومین پاسپورت قدرتمند دنیاست.

ایران در رتبه ۱۰۱ این رده‌بندی قرار گرفته است. شهروندان ایران می‌توانند بدون ویزا به ۳۹ کشور جهان سفر کنند. البته در برخی از این کشورها باید در بدو ورود و اصطلاحاً «ویزای فرودگاهی» دریافت کرد.

کشورهایی که شهروندان ایران برای سفر به آنها نیاز به دریافت ویزا ندارند:

مالزی، جزایر کوک، میکرونزیا، نئو، دومینیکا، هائیتی، اکوادور، ونزوئلا، ارمنستان، گرجستان، قطر و ترکیه.

کشورهایی که سفر به آنها برای شهروندان ایران مانعی ندارد اما در بدو ورود به آنها باید ویزای فرودگاهی دریافت کنند:

کامبوج، ماکائو، مالدیو،‌ نپال، سریلانکا، تیمور، سوریه، لبنان (آسیا و خاورمیانه)، آذربایجان (اروپا)، بولیوی (امریکای جنوبی)، ساموا، جزایر پالائو، توالو (اقیانوسیه)، زیمبابوه، اوگاندا، توگو، تانزانیا،‌ سومالی، سیشل، رواندا،‌ موزامبیک، موریتانی، ماداگاسکار،‌ کنیا، ‌گینه بیسائو، کیپ ورده (افریقا).

ایرانیان برای سفر به بقیه کشورهای جهان باید از طریق سفارتخانه یا دفاتر حافظ منافع آن کشورها اقدام کنند. درصورتی که کشور مقصد سفر آنها در ایران سفارتخانه و یا دفتر حافظ منافع نداشته باشد باید با کشورهای ثالث که سفارتخانه کشور مقصدشان در آنجا قرار دارد، برای دریافت ویزا اقدام کنند.

برای مشاهده لیست معتبرترین پاسپورت‌های جهان از لینک زیر استفاده کنید:

http://yon.ir/D7dOl

منبع: express, henleypassportindex

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا