علم و تکنولوژی

پانگولین چیست؟ آشنایی با مورچه خوار پولکداری که عامل انتقال ویروس کرونا بود +ویدیو

با تحلیل ژنتیکی، تقریبا مسجل شده که مصرف پولک و گوشت پانگولین عامل انتقال ویروس کرونا بوده است. اما پانگولین چیست ؟ گفته می شود این جانور مورچه خوار پولکدار هم ویروس را از خفاش‌ می‌گیرد اما نه خفاش و نه پانگولین بیمار نمی شوند!

پانگولین در چین مصرف خوراکی و دارویی دارد و در بازار غیرقانونی حیوانات وحشی شهر ووهان عرضه می‌شده است. این گونه جانوری در سرتاسر جهان جزو حیوانات در حال انقراض و به شدت محافظت شده محسوب می‌شود، با این همه به خاطر گوشت و پولک‌هایش در چین طرفداران زیادی دارد و به طور غیرقانونی خرید و فروش می‌شود.

احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات وحشی از نخستین روزهای شیوع این اپیدمی مطرح شده بود. بر همین اساس نیروهای امنیتی چین در روزهای ابتدایی ژانویه بازار غیر قانونی عرضه این گونه حیوانات در شهر ووهان، مرکز استان هونئی به عنوان کانون شیوع کرونا را بر چیدند.

یافته های جدید درباره پانگولین

به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشگاه کشاورزی جنوب چین که سرپرستی پژوهش درباره شیوع کرونا را بر عهده دارد اعلام کرد که یافته‌های جدید برای شناسایی سرمنشاء انتقال این ویروس و جلوگیری از موارد ابتلای جدید از اهمیت زیادی برخوردارند.

دانشمندان چینی می‌گویند مشخصات ژنیتکی ویروس جدید کرونا موسوم به ۲۰۱۹-nCoV با ویروس‌هایی که در بدن پانگولین‌ها یافت شده ۹۹ درصد هم‌پوشانی دارد. شینهوا، خبرگزاری رسمی چین به نقل از پژوهشگران چینی می‌گوید با توجه به تازه‌ترین یافته‌ها مورچه‌خوار پولکدار محتمل‌ترین میزبان ویروس جدید کرونا در مسیر انتقال آن به انسان است.

با این همه دیرک فایفر، استاد جانورشناسی دانشگاه هنگ‌کنگ نسبت به هرگونه قضاوت شتابزده در مورد شناسایی منشاء انتقال کرونا هشدار داده و تاکید می‌کند که یافته‌های پژوهشگران چینی تنها یک احتمال است و تا اثبات قطعی سرایت ویروس کرونا از طریق مورچه‌خوار به انسان راه درازی در پیش است.

پانگولین چیست

در روزهای آغاز شیوع ویروس کرونا شماری از دانشمندان چینی مار را به عنوان ناقل احتمالی این بیماری کشنده معرفی کردند. این گمانه‌زنی همان زمان با تردید جدی بسیاری از کارشناسان روبرو شد که احتمال جهش ویروس کرونا و سرایت آن از طریق خزندگان به انسان را بسیار نامحتمل ارزیابی می‌کنند.

این تردید شامل پانگولین، به عنوان یک جانور پستاندار نمی‌شود. پانگولین تنها پستاندار شناخته شده جهان با پوششی از فلس‌هایی از جنس شاخ است.

مورچه‌خوار پولکدار در جنگل‌های آسیا و آفریقا شکار می‌شود و به طور عمده در بازارهای چین و ویتنام به شکل غیرقانونی به فروش می‌رسد. فلس‌های این جانور که جنسی شبیه به ناخن انسان دارند در طب سنتی این کشورها دارای خاصیت دارویی محسوب می‌شوند. گوشت مورچه‌خوار نیز در چین غذایی لذیذ به شمار می‌رود.

پانگولین‌ها حیوانات منزوی هستند و فقط در دوره جفتگیری بصورت زوج دیده می شوند. نرخ زادآوری ماده‌ها هم پایین است و در هر بارداری یک بچه به دنیا می آورند که دو سال با مادرش زندگی می‌کند. عمر پانگولین به زحمت به ۲۰ سال می رسد! البته اگر خورده نشوند!

چرا در چین پانگولین می خورند!

پانگولین پستاندار است و از ۷۰ میلیون سال پیش روی زمین وجود داشته. بدنش پوشیده از پولک‌های بزرگ است که جنس آنها را کراتین تشکیل داده است. اما کراتین چیست؟ جنس ناخن دست و پای انسان ها و شاخ و سم حیوانات از کراتین است. دو نوع کراتین در طبیعت وجود دارد؛ نرم یا آلفا و سخت یا بتا.

نوع نرم در پستانداران وجود دارد، نوع سخت در خزندگان و پرندگان، پوسته نرم‌تنان و تار عنکبوت. باور سنتی در شرق آسیا این است که پودر پولک‌های پنگولین برای افزایش شیر مادر، درمان سرطان و آسم مفید است. افزودنی‌های غذایی هم به خوش‌خوراک شدن گوشت این جانداران نگون‌بخت ختم شده است.

همین باورهای سنتی به اضافه شیوه‌های نوین پخت و پز و بلاخره درآمد بیشتر طبقه متوسط در کشورهای شرق آسیا منجر به پرداخت بهتر به شکارچیان پنگولین شده است. نتیجه این که در سی سال گذشته ۸۰ درصد جمعیت پنگولین‌ها از بین رفته. ۷۰ میلیون سال حیات در سی سال به انقرا ض گونه‌ای رسیده!

پژوهش‌های انجام شده بر ویروس جدید کرونا از وجود ویروس مشابهی در بدن خفاش‌ها حکایت دارد و این احتمال نیز مطرح است که انتقال آن به انسان از طریق یک گونه جانوری دیگر به عنوان میزبان یا واسطه صورت گیرد.

در مورد ویروس سارس که شیوع آن در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به مرگ ۷۴۴ نفر منجر شد، واسطه و عامل انتقال بیماری به انسان، جانوری از خانواده گربه‌سانان شناسایی شده است.

پانگولین چیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا