علم و تکنولوژی

توصیه هایی برای هر چه بهتر کردن برنامه ورزشی کراس فیت

همه چیز از کراس فیت و برنامه های تمرینی Crossfit

کولاک ، محمد سیمری : شاید تا به حال بارها و بارها اسم برنامه ورزشی کراس فیت و تمرینات سخت آن را شنیده باشید! ورزشی که تعداد طرفداران آن، به سرعت رو به افزایش است. اما ممکن است شما درباره آن چیزی ندانید!

کراس فیت

کراس فیت ، یک برنامه‌ ی آمادگی جسمانی و قدرتی می باشد؛ به بیان ساده تر می توان گفت کراس فیت ترکیبی است از تمرینات هوازی، تمرینات با وزنه، ژیمناستیک، تمرینات سرعت، تمرینات استقامتی و… تا بدن شما را برای شرایط غیر منتظره آماده سازد (تمریناتی حرفه ای برای نیروهای ارتشی، دانشگاه‌ های پلیس، بوکسورها و ورزشکاران رزمی و…). شعار برنامه ی ورزشی کراس فیت این است:

“آماده‌ سازی بدن نه تنها برای شناخته‌ شده‌ ها، بلکه برای ناشناخته‌ها”

توجه داشته باشید کراس فیت، ورزشی مبتنی بر اهداف تناسب اندام است؛ هدف این رشته ی ورزشی، به کار گیری همه‌ ی اندام‌ های بدن انسان و تمرینی فراگیر برای کل بدن انسان است.

توجه داشته باشید کراس فیت ، یک برنامه ی سنتی ورزشی مانند وزنه برداری جداگانه برای یک عضله خاص یا حتی ایروبیک نیست! کراس فیت، یک تمرین بسیار سخت است، نه سبک.

برنامه ورزشی سنگین

تاریخچه کراس فیت

درباره ی تاریخچه کراس فیت بد نیست بدانید این برنامه ورزشی در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط “جورج گلسمن” تاسیس شد، ولی ایده ی اولیه ی آن سال ها قبل وقتی گلسمن یک ژیمناستیک کار بود، به ذهن او رسید! “جورج گلسمن” درباره ی این برنامه ی ورزشی می گوید: “تخصص ما، تخصص دادن نیست!” او در مصاحبه ای پیرامون این برنامه ی ورزشی می گوید: “ورزشکار هر روز با یک چالش تازه روبرو می شود؛ یعنی تمرینات سخت در بازه‌ ی زمانی کوتاه و با شدت بالا. شاید بپرسید دلیل این همه فشار چیست؟ ما می‌ خواهیم از تمرین خود حداکثر نتیجه را بگیریم.”

انجام این برنامه ی ورزش، بی شک سلامت قلب و ریه ی انسان را به همراه دارد. ورزش‌ های کراس فیت از انواع ورزش‌ های انفجاری هستند که به شکل مداری انجام می‌ شوند و استراحت بین آن‌ ها نیز بسیار کوتاه مدت است. به بیان ساده تر، کراس فیت به ۳ تا ۵ روز تمرین در طول هفته نیاز دارد و تمرینات آن شدید و کوتاه مدت هستند (چیزی در حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه). بیشترین فشار در بازه‌ ی زمانی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، بدن شما را تقریبا برای همه‌ ی شرایط ناشناخته آماده می‌ کند (همچون شعار این برنامه ی ورزش)!

ورزش کردن

در کراس فیت، اغلب از کتل بلز (وزنه‌ ای شبیه به زنگوله ای که دسته‌ ای بر بالای سر آن قرار دارد)، توپ‌ های طبی، طناب‌ های کوهنوردی، طناب پرش و همچنین دستگاه پاروزنی استفاده می‌ شود. حرکات اصلی کراس فیت عبارتند از:

  • تمرینات ترکیبی،
  • تمرینات پرسی،
  • تمرینات کشیدنی،
  • تمرینات دویدنی،
  • تمرینات پارویی،
  • و تمرینات اسکوات.

توجه داشته باشید با انجام کراس فیت، پس از مدتی تمام فاکتورهای آمادگی جسمانی، قدرت و استحکام عضلات، نیرو، سرعت و چابکی به صورت چشمگیری افزایش می‌ یابد!

برنامه ورزشی کراس فیت

نکته ی جالب توجه دیگر این است که باشگاه‌ های برنامه ی ورزش کراس‌ فیت، معمولا انبار و یا سوله‌ های بزرگی به نام “باکس” هستند، که افراد در آن به صورت گروهی تمرین می‌ کنند! توجه داشته باشید بودن در یک محیط اجتماعی و همچنین انجام تمرینات گروهی و به معنای واقعی کلمه، همگانی بودن ورزش کراس فیت، افراد را تشویق می‌ کند تا همدیگر را حمایت کنند و به یکدیگر انگیزه دهند تا تمرین‌ شان را به صورت کامل و جامع، به اتمام برسانند.

بسیاری از افرادی که کراس فیت را انجام می دهند، یک رژیم غذایی سالم و مفید نیز دارند تا بتوانند بدین صورت پیشرفت خود را تسریع نمایند. دقت داشته باشید برای عملکرد بهتر و هم برای اصل سالم خوردن، گوشت و سبزیجات، آجیل و دانه‌ ها، میوه و نشاسته و همچنین حذف کردن شکر در رژیم غذایی آن ها دیده می‌ شود! علاوه بر این، برنامه درصد درشت مغذی‌ ها نیز به ترتیب ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و در نهایت ۳۰ درصد چربی است.

در انتها لازم به بیان است این ورزش، مفیدترین و جامع ترین تعریف از تناسب اندام را به انسان ارائه می‌ دهد! کراس فیت این امکان را به همه افراد می‌ دهد که با هر توان بدنی، بتوانند آمادگی جسمانی خود را بالا ببرند.  افزایش حجم توان ورزشی در طول زمان، بی شک از اهداف کراس فیت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا