گفتگو

گفتگوی اختصاصی با شاهرخ شهبازی بازیگر نقش غلامرضا تختی

شاهرخ شهبازی: فکر می کردم خواب می بینم نقش تختی را بازی می کنم

شاهرخ شهبازی بازیگر نقش غلامرضا تختی در این فیلم است. وی یکی از چهار کاراکتر جهان پهلوان تختی در فیلم غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی است. شهبازی ۲ اردیبهشت سال ۱۳۵۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. در گذشته به شکل جدی ورزش کشتی را دنبال و تا سطح مدال استانی و کشوری هم پیش رفته، الگوی او در ورزش و زندگی کسی نبوده  و نیست جز غلامرضا تختی، با شاهرخ شهبازی که این اولین تجربه سینمایی اش است به بهانه اکران فیلم غلامرضا تختی گفتگویی سینمایی داشته ایم که با هم می خوانیم.

شاهرخ شهبازی بازیگر نقش غلامرضا تختی
شاهرخ شهبازی بازیگر نقش غلامرضا تختی

گفتگو: عباسعلی اسکتی

عکس: امیر لطفی

*چطور برای باز در نقش جهان پهلوان تختی انتخاب شدید؟

از طریق یکی از دوستانم معرفی شدم،  مثل خیلی ها تست دادم  و قبول شدم و به ایفای نقش جهان پهلوان تختی پرداختم.

*چه شد بازی در این نقش را پذیرفتید؟

نقش جذابی بود و آرزوی خیلی ها است که در غالب یک اسطوره بازی کنند. با کمال میل پذیرفتم چون عشق آقا تختی را داشتم، عشق مرام و مسلک آقا تختی همیشه در زندگی برای من الگو بوده و همیشه آرزو می کردم که در غالب یک اسطوره بازی کنم، این آرزوی بزرگی است و افتخار می کنم این نقش را بازی کرده ام. همیشه و همه جا می گفتم اگر روزی بشود نقش جنازه آقا تختی را بازی می کنم، در ذهنم تصویرسازی می کردم و از صمیم قلب دوست داشتم که حتی یک دقیقه در نقش جنازه آقا تختی به ایفای نقش بپردازم.

 

*بازتاب فیلم در جشنواره فجر چگونه بود؟

بازتاب فیلم فوق العاده بود، شما می دانید که آقا تختی خواهان و خاطرخواه های زیادی دارد، می توانم بگویم این فیلم می تواند یک الگو باشد و آقای توکلی با ساخت این فیلم الگوسازی کرده است، نسل جوان می توانند از خاطراتی که کارگردان از آقای تختی زنده کرده اند الگوبرداری کنند، انشالله این فیلم در اکران مخاطبان زیادی خواهد داشت.

 

*پس به استقبال مخاطب در اکران عموم خوشبین هستید؟

صد در صد.

گفتگوی اختصاصی با شاهرخ شهبازی بازیگر نقش غلامرضا تختی
گفتگوی اختصاصی با شاهرخ شهبازی بازیگر نقش غلامرضا تختی

*این اولین تجربه بازیگری شما بود، سخت نبود؟

با توجه به اینکه اولین تجربه بازیگری من بود، جلوی دوربین آقای خضوئی ابیانه، کارگردانی آقای توکلی و تهیه کنندگی آقای سعید ملکان و این باعث افتخار من است ولی واقعا در نقش یک اسطوره بازی کردن کار سخت و دشواری بود که با راهنمایی های دلسوزانه و برادرانه آقای توکلی خدا را شکر انجام شد و امیدوارم از دید مخاطبان و منتقدین ایفا در این نقش که یک « شاه نقش » بود سربلند بیرون آمده باشم.

 

*دنیای تصویر را ادامه می دهید؟

باید به خدا توکل کنیم که قسمت چه می شود و چه پیش خواهد آمد.

 

*آیا تحقیق شخصی هم غیر از خواندن متن فیلمنامه داشته اید؟

صد در صد، چون از بچگی کشتی می گرفتم خاطرات و زندگی آقا تختی ملکه ذهن من بود و از قبل به زندگی آقا تختی اشراف داشتم، این باعث می شد که خیلی راحت تر در نقش جهان پهلوان بازی کنم.

 

*مدت زمان فیلمبرداری شما چقدر طول کشید و یک خاطره از این فیلم؟

حدود چهل و پنج روز طول کشید، بازی کردن در این نقش کلا بغض و افسردگی بود ولی خاطره شیرین اش این بود که دائم فکر می کردم دارم خواب می بینم در نقش یک اسطوره بازی می کنم، بازی کردن در نقش یک اسطوره آن هم جلوی دوربین آقای توکلی برای من واقعا خیلی جذاب بود.

 

*در میان بازیگران و کارگردان ها دوست دارید با کدام کار کنید؟

خیل دوست دارم با آقای فرهاد اصلانی که هم زبان خودم است و قلبا دوستشان دارم همبازی شوم، گرچه بازیگرهای خوب زیادی داریم اما آقای اصلانی را خیلی دوست دارم. کارگردان ها هم زیاد هستند، آقای حمید نعمت الله، بهروز شعیبی، مسعود کیمیایی و مهدی فخیم زاده.

 

*چقدر اهل موسیقی هستید و خواننده های محبوب شما؟

همه خواننده ها را دوست دارم و همه سبکی گوش می کنم، آقای سالار عقیلی را دوست دارم، استاد شجریان، زنده یاد محمد نوری که فوق العاده بود و شهرام ناظری هم که هم ریشه خودمان است.

 

*هدف شما در دنیای هنر؟

کار کردن در سینما سخت ولی جذاب است، دوست دارم اگر بشود و خدا بخواهد ادامه بدهم، سخت است اما سینما جذابیت های خاص خودش را دارد.

 

*دوست دارید ده سال بعد کجا باشید؟

از یک ثانیه بعد خودمان خبر نداریم اما دوست دارم انشالله به هدف هایی که برنامه ریزی کرده ام برسم، بچه هایمان خوشبخت و کشورمان آباد شود، همه در صلح زندگی کنند.

 

*کشتی را دنبال می کنید؟

می روم اما نه در آن حد، من مقام استانی آورده ام و در سال شصت و نه در استان کرمانشاه اول شده ام، جوانی در ایران سوم شده ام و بزرگسالی در کرمانشاه سوم شده ام، مشغله زندگی باعث شد تشک را بوسیدم و تمام!

 

*رابطه بازیگران چهره در این فیلم با شما که تازه کار بودید چگونه بود؟

رابطه شان خیلی خوب بود، سرکار خانم بهنوش طباطبایی حکم استاد بنده را دارند و افتخار می کنم که در کنار این عزیزان بازی کردم، واقعا اینها از اساتید سینما هستند که از بچگی دوست داشتم از نزدیک ببینمشان که خدا را شکر با این عزیزان هم نقش و هم بازی شدم.

 

*اگر بخواهید غلامرضا تختی را تعریف کنید؟

یک انسان به تمام معنا، یک اسطوره که مردانگی، مرام و مسلک ایشان زبانزد است، آقا تختی سی و هفت سال زندگی کرده اما آوازه اش بیش از نیم قرن همچنان ادامه دارد، همین نشان از اسطوره بودن، فتوت و مردانگی ایشان دارد.

 

*در پایان حرفی برای مخاطبان ما و مردم ایران؟

دوست دارم مردم با دید باز بروند و فیلم را نگاه و الگوبرداری کنند، آقای توکلی چهار تصویر از زندگی آقا تختی را به نمایش گذاشته که امیدوارم برای نسل جوان الگوسازی شود و نسل جوان بدانند که ایشان الکی اسطوره نشده اند، قهرمان شدن خیلی آسان است ولی پهلوان ماندن خیلی سخت است، آرزوی خوبی و سلامتی برای مردم عزیز کشورم را دارم و انشالله رونق اقتصادی خوبی داشته باشیم تا مردم با دلخوشی بیشتری به زندگی ادامه بدهند.


همچنین بخوانید:

نقد و بررسی فیلم غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا