علم و تکنولوژی

یک یورو هزینه کنید، ۱۵۰ کیلومتر با ماشین برقی برانید

تبدیل عتیقه‌های عصر کمونیسم به اتومبیل‌های امروزی

مجله اینترنتی کولاک، ترجمه: پرویز فغفوری آذر

کافی است برای آنهایی که در میانه‌های عمر خود قرار دارند درمورد زمان حکومت کمونیست‌ها بر نیمی از اروپا صحبت کنید تا به یاد قوطی کبریت‌هایی که در شوروی آن زمان به نام «لادا» ساخته می‌شدند، بیفتند و موتورسیکلت‌های ایژ. این بار اما قرار است یکی از ساخته‌های همان ایام تبدیل به یک محصول امروزی شود.

با راه رفتن در مرکز اسکوپیا، پایتخت مقدونیه شمالی، چشم شما به یک اتومبیل کوچک به رنگ آبی‌ روشن می‌شود که یادآور چیزی حدود ۳۰ سال پیش است. زمانی که هنوز کمونیسم بر اروپای شرقی حکمرانی می‌کرد و ماشین‌های کوچک و بی‌ریخت ساخت بلوک شرق به وفور در خیابان‌های شرق اروپا به چشم می‌خوردند.

فراموش کنید که این ماشین‌ ها چقدر حرص مسافران خود را درمی‌آوردند و سروصدا داشتند و به طور کلی مایه خجالت ساکنان این کشورها بودند، این یکی قصد دارد برای مقدونیه شمالی آبروداری کند.

یک شرکت محلی که کار بازسازی و به‌روز کردن ماشین‌های قدیمی را برعهده دارد، تصمیم گرفته این عتیقه اعصاب‌خردکن را تبدیل به یک ماشین امروزی کند که هیچ آسیبی هم به محیط زیست وارد نکند. البته این شرکت در این فرآیند از صندوق اعتباری دولت که به منظور کمک به گسترش تکنولوژی‌های سبز (طرفدار محیط زیست) تاسیس شده یاری می‌گیرد.

مقدونیه شمالی که عزم خود را جزم کرده تا در سال ۲۰۲۰ به اتحادیه اروپا بپیوندد، قوانین سفت و سختی برای مبارزه با آلودگی‌های زیست‌محیطی، به ویژه بر اثر مصرف سوخت‌های فسیلی توسط اتومبیل‌ها و مصرف زغال‌سنگ، وضع کرده است. به همین منظور حتی برای خرید ماشین‌هایی با آلایندگی کمتر، یارانه‌هایی برای خریداران این گونه ماشین‌ها در نظر گرفته است.

ماشین‌ BB Classic موسوم به supermini Zastava 750 همان فیات‌ ۶۰۰ محبوب است که در یوگسلاوی (سابق) تولید می‌شدند. اکنون قرار است آنها به جای موتور بنزینی با یک موتور الکتریکی تولید شوند.

میلوراد کیتانوفسکی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده BB Classic گفت عملکرد ماشین‌های جدید با موتور برقی از ماشین‌های قدیمی که از اوایل دهه ۱۹۶۰ تا اواسط ۱۹۸۰ در شهر کراگوجواک صربستان تولید می‌شدند بسیار بهتر خواهد بود ضمن این که مشکل آلایندگی و تولید کربن توسط آنها به صفر رسیده است: «این موتور دارای پتانسیل بالاتری است و عملکرد بهتری دارد. سرعت آن بیشتر از تولیدات قبلی است اما برای در نظر گرفتن امنیت راننده و مسافران، حداکثر سرعت آن را به ۱۲۰ کیلومتر محدود کرده‌ایم.»

کیتانوفسکی با بیان این که باتری این اتومبیل با موتور برقی ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه برای شارژ کامل نیاز دارد و برد آن با یک بار شارژ تا ۱۵۰ کیلومتر است، افزود: «هزینه ۳ ساعت شارژ کامل باتری ۱۰ کیلوواتی این ماشین کمتر از یک یورو است.»

خریداران برای تهیه این اتومبیل باید حدود ۲۰ هزار یورو (۲۲۵۶۸ دلار) هزینه کنند. شرکت تولیدکننده این ماشین باتوجه به قیمت پایین آن در مقایسه با سایر اتومبیل‌های الکتریکی به صادرات آن به دیگر کشورها نیز امیدوار است.

منبع: رویترز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا