سینماسینمای‌جهان

آیا اسکار ۲۰۲۱ لغو می شود ؟ سرنوشت معتبرترین جایزه سینمایی در دوران کرونا

آیا اسکار ۲۰۲۱ لغو می شود ؟ سرنوشت معتبرترین جایزه سینمایی در دوران کرونا به همراه اطلاعات تکمیلی و جدیدترین اخبار درباره جایزه اسکار در این مطلب. کرونا تمام جنبه های زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده. از این ویروس به عنوان کشنده کسب و کارها نیز نام می برند. یروسی که بسیاری از فعالیت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی را مختل کرده و باعث از رونق افتادن آنها شده است.

اسکار ۲۰۲۱ لغو می شود
اسکار ۲۰۲۱ لغو می شود

کرونا روی بسیاری از فعالیت های فرهنگی و هنری در دنیا هم تاثیر داشته، مثل لغو فستیوال های بزرگ هنری و سینمایی. در این میان خیلی از کارشناسان هم گمانه هایی را در مورد برگزاری مراسم اسکار سال آتی که مهم ترین رویداد سینمای جهان به شمار می آید مطرح کرده اند. اسکار سال آتی هرچند فاصله زمانی متعددی با امروز دارد ولی هم چنان نمی توان پیش بینی دقیقی از اوضاع جهان در ده ماه آینده داشت.

چون بسیاری از طبیبان و متخصصان بیماری های عفونی معتقد هستند که کرونا (corona) تا یکی، دو سال آینده مهمان بحران زای کره خاکی است. البته بعضی دیگر همچنین معتقد هستند که با فزونی دمای هوا در فصل گرم، از میزان شیوع بیماری نیز کاسته خواهد شد با این حال نکته مهم این است که برگزاری اسکار در فصل سرد سال است و بر اساس گفته محققان هم زمان با بازگشت سرما باید منتظر پیدا شدن سر و کله ویروس کرونا هم باشیم.

اما در کنار تمامی این گمانه زنی ها نکته مهم دیگر تعطیلی سینماهاست. مراسم اسکار تنها فیلم هایی را بررسی و داوری می کند که در طول دوره اکران یک ساله یعنی از اوایل مهرماه قبل تا اوایل مهرماه آتی روی پرده سینماها رفته باشند. با توجه به تعطیلی سینماهای جهان در دو ماه گذشته و احتمال تعطیلی آن ها تا آینده ای نامشخص، طبیعی است که فیلم های فراوانی نمی توانند در رقابت اسکاری سال آینده حاضر باشند.

از این جهت برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۱ کان لم یکن تلقی خواهد شد. باآنکه هنوز تصمیم قطعی در مورد برگزاری اسکار آتی اعلام نشده اما پیش بینی قریب به یقین آن است که در صورت ادامه تعطیلی سینماهای جهان برگزاری اسکار به مدت یک سال تعلیق شود و فیلم های اکران شده تا ابتدای اسفند ماه سال ۲۰۲۰ نیز در مراسم اسکار سال ۲۰۲۲ داوری شوند.

مراسم اسکار از سال ۱۹۳۴ تا کنون هر سال به صورت منظم برگزار شده و پیش از آن نیز هر دو سال یک بار جوایزش اهدا شده است.

دومینوی تعطیلی ها؛ اسکار ۲۰۲۱ لغو می شود ؟!

مهم ترین جشنواره ای که تا امروز اعلام تعطیلی کرده، کن است. برگزار کنندگان این رویداد مهم هنری پیشنهاد برگزاری آنلاین را رد کرده اند. تیری فرمو مدیر جشنواره فیلم« کن» بیان کرد با وجود شیوع ویروس کرونا در صورتیکه این جشنواره نتواند به صورت یک رویداد فیزیکی برگزار شود، رویه برگزاری به صورت آنلاین و مجازی را پیش نخواهد گرفت.

وی گفته:« روح، تاریخچه و کارآیی جشنواره کن به صورتی نیست که بتواند با این شیوه( برگزاری مجازی) منطبق باشد. جشنواره دیجیتالی چیست؟ یک رقابت دیجیتالی؟… تماشای فیلم های« وس اندرسون» و« پائول ورهوفن» در صفحه کامپیوتر؟ تجربه تماشای« تاپ گان ۲» یا انیمیشن پیکسار« روح» در محلی به جز سالن سینما؟ زمان اکران این فیلم ها به تأخیر افتاده تا در صفحه بزرگ سینما نمایش داده شوند؛ به چه دلیل ما باید بخواهیم آن ها را قبل از این رویداد در یک دستگاه دیجیتالی نمایش دهیم؟»« فرمو» افزود :« کارگردانان با این امید فیلم هایشان را می سازند تا در صفحه بزرگ سینما نمایش داده شود و در مکانهایی مانند جشنواره با سایر مردم به اشتراک گذاشته شوند نه این که درنهایت سر از گوشی های موبایل دربیاورند.»

مسئولان برگزاری این جشنواره بعد از هفته ها تفکر در نهایت برگزاری این رویداد را تا نوزدهم« مارس» به تعویق انداختند. این فستیوال قرار بود از ۱۲ تا ۲۳ ماه می برگزار شود، ولی امکان دارد به اواخر ژوئن یا ابتدای جولای موکول شود.

اما این گفته های اثربخش در دیگر هیأت های اجرایی جشنواره ها هم اثر گذاشت و بسیاری را از برگزاری آنلاین جشنواره ها منصرف کرد و جشنواره بین المللی فیلم ملبورن استرالیا که از مهم ترین جشنواره های سینمایی دنیا به شمار می آید نیز به جمله رویدادهای سینمایی پیوست که برگزاری دوره سال ۲۰۲۰ خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا بطور کلی کنسل کرد.« آل کاسار» دبیر جشنواره فیلم ملبورن در این مورد ذکر کرد:تصور زمستانی بدون جشنواره فیلم ملبورن در شهر ناامیدکننده است. این تصمیم دشوار اما مطلقا ضروری و مسئولیت پذیرانه بود.

جشنواره فیلم ملبورن ۲۰۲۰ قرار بود از تاریخ ۶ تا ۲۳ اوت( ۱۶ مرداد تا ۲ شهریور) برگزار شود. قبل از این هم جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام کرد که با تعویق زمان برگزاری در اردیبهشت امسال برگزار نخواهد شد. اما این همه ماجرا نبود. بعضی از رویدادهای سینمایی سعی کردند تا رویه آنلاین را در پیش بگیرند.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ترایبکا هم اعلام کردند برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از گسترش بیشتر پاندمی کرونا، این جشنواره با تأخیر و از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ ماه آوریل( ۲۷ فروردین ماه تا ۷ اردیبهشت ماه) برگزار می شود ولیکن به علت آنکه کرونا (corona) مهار نشده و کماکان نخستین بحران جهانی به حساب می آید ، برگزارکنندگان این جشنواره اعلام کردند احتمالا بتوانند برخی از برنامه هایشان را به صورت آنلاین برگزار کنند.

طبق این تصمیم، برخی از فیلم های مستقل که در بخش رقابتی قرار بود به نمایش درآیند، به صورت آنلاین در دسترس قرار می گیرند تا روزنامه نگاران و اعضای صنعت سینما بتوانند آن ها را تماشا کنند. خریداران امتیاز فیلم ها نیز امکان دسترسی به این فیلم ها را خواهند داشت و میتوانند به سازندگان آن ها پیشنهاد خرید بدهند یا استعدادهای نوشکفته را کشف کنند.

همچنین آکادمی فیلم آلمان تصمیم گرفته تا به جای لغو اهدای جوایز لولا که معادل اسکار در سینمای آلمان است، این مراسم را بدون جشن معمول در ۲۴ ماه آوریل( ۵ اردیبهشت ماه) برگزار و به صورت زنده پخش کند. آلمان اعلام کرده جوایز معادل اسکار خود را از برلین و با وجود قرنطینه (Quarantine) کشور به علت گسترش ویروس کرونا، در مراسمی زنده برگزار می کند.

جوایز فیلم آلمان که سال جاری هفتادمین دوره اش را اجرا می نماید ، به جای جشن همیشگی خود، بدون مهمانان و شرکت کنندگان و بدون حضور نامزدها و برندگان به معرفی برترین چهره های سال می پردازد و برندگان از خانه هایشان شاهد مراسم خواهند بود.

شرلی هورمان که مدیر امسال این مراسم است در این زمینه گفت:باوجود این که تمامی مرزها دارند بسته میشوند و ما در وضعیت اضطراری هستیم و باید از خودمان محافظت کنیم، هنوز می خواهیم راهی برای جشن گرفتن و تجلیل از نامزدها و برندگان پیدا کنیم و برنامه ای زنده و البته بی نظیر خلق کنیم./ شایان ربیعی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا