رپورتاژ آگهی

بیماری های گوارشی شایع

دستگاه گوارش بدن یکی از مهم ترین اجزای بدن محسوب می شود چرا که انجام وظایف مخصوص آن موجب ادامه حیات ما می شود. دستگاه گوارش تمایز یافته تا بتواند انرژی موردنیاز بدنمان را از مواد غذایی ای که مصرف می کنیم استخراج کرده و تامین کند و سموم و اضافات این مواد را از بدن خارج نماید. سلامتی ما نتیجه درست، هماهنگ و مناسب کار کردن اجزای دستگاه گوارش است و تبع آن ناهماهنگی در کارکرد آن سبب ایجاد بیماری و مشکلات مختلف می شود.

 

به همین علت می خواهیم در این مقاله بیماری های شایع و علت ایجاد آن را به صورت کلی برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

نقش اصلی دستگاه گوارش تجزیه مواد غذایی و تامین انرژی مورد نیاز بدن است. به طور کلی عمل گوارش در بدن، در ۳ مرحله انجام می شود. در مرحله اول که آغاز آن در دهان است گوارش فیزیکی مواد غذایی است. درواقع عمل جویدن شروع کننده است. پس از آن بزاق و ترکیبات شیمیایی مختلف در دهان آغاز کننده گوارش شیمیایی می باشند. پس انجام کامل این مرحله بسیار حیاتی است. عمل هضم اغلب در معده و روده کوچک انجام می شود و پروتئین ها و چربی ها و کربوهیدرات ها به اجزای سازنده خود تبدیل می شوند. مهم ترین بخش جذب، که مرحله اصلی محسوب می شود، در روده کوچک انجام شده و پس از آن، مولکول های کوچکتر وارد جریان خون می شوند. جذب آب موردنیاز و متعاقبا دفع آب اضافی بدن به عهده روده بزرگ است. در واقع کوچکترین اشکال در این فرایند ها موجب بیماری های متعدد می شود. البته اجزای گوناگون دیگری نیز در این فرایند نقش دارند. از جمله این ها،لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا می باشند.

اگر بخواهیم به طور مختصر توضیحی برای کارکرد این اجزا بدیم باید بگوییم که نقش لوز المعده یا پانکراس بسیار حیاتی است چرا که بسیاری از آنزیم های گوارشی توسط این بخش تولید و با مجرایی به روده باریک انتقال میابند. کبد نقش های مختلفی دارد اما مهمترین آن در دستگاه گوارش، تجزیه مود مغذی جذب شده از روده کوچک است. همچنین محل ساخت صفرا نیز در کبد است. گفتنی است که در صفرا هیچ آنزیمی وجود ندارد اما نقش بزرگی در گوارش چربی ها ولیپید ها دارد.

 

سندروم روده تحریک پذیر(IBS)

آیا دستگاه گوارش شما به راحتی تحریک می شود و احتمالا برای حداقل ۳ بار در ماه برای طولانی مدت دچار معده درد می شوید؟ این علائم می توانند علائم بیماری روده تحریک پذیر یا IBS، یکی از شایع ترین بیماری ها در سطح جهان، باشند. بر اساس گزارش بنیاد بین المللی اختلالات عملکردی دستگاه گوارش، در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم جهان از اختلال IBS یا همان روده تحریک پذیر رنج می برند و از این تعداد در حدود ۴۵ میلیون نفر از ایالات متحده می باشند.

از علائم این بیماری نفخ است. همچنین می توان از یبوست و اسهال نیز برای علائم این اختلال نام برد.

سندروم روده تحریک پذیر، به گرفتگی روده بزرگ یا معده عصبی معروف است. در این حالت عضله روده بزرگ بیش از حد لازم منقبض شده و ایجاد درد می کند. برخی از غذاها، دارو ها و استرس باعث تشدید و بروز این علائم می شوند. سندروم روده تحریک پذیر(IBS) یکی اختلال شایع است که بر عملکرد روده بزرگ تاثیر می گذارد. تعداد کمی از مبتلایان نشانه های شدید دارند. خوشبختانه این بیماری را می توان با عوض کردن سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب کنترل کرد. لازم به ذکر است که این بیماری باعث بروز بیماری هایی لز جمله سرطان های گوارشی نمی شود زیرا به بافت دستگاه گوارش آسیبی نمی زند.

 

یبوست

یبوست یا خشکی مزاج از شایع ترین بیماری هایی است که تقریبا همه ما تجربه آن را داشته ایم. از نظر پزشکی اگر مدفوع با سختی و فشار و ناقص دفع شود و سفت باشد، بیمار مورد نظر دچار یبوست است. یبوست با از دست دادن آب بیش از حد بدن اتفاق می افتد، بدین صورت که روده بزرگ مقدار بسیار زیادی آب دفع می کند. این باعث می شود تا حرکت های کرمی و جلو برنده روده باریک به علت خشکی دیواره و مواد دفعی سخت و مشکل شود.

یبوست معمولا در اثر بیماری یا عدم وجود فیبر در رژیم غذایی و کم تحرکی ایجاد می شود. به علت سفتی و فشار مواد دفعی به ناحیه مقعدی، ممکن است بیمار دچار بواسیر شود.

ریفلاکس معده

ریفلاکس اسید و شیره معده به مری، منجر به بروز اختلالی به نام ریفلاکس می شود. در این حالت شما احساس سوزش و فشار در ناحیه قفسه سینه می کنید و در مواردی ممکن است حتی احساس تنگی نفس بکنید. این حالت اغلب بعد از خوردن غذا و یا در طول شب رخ می دهد. این حالت اگر در طولانی مدت یعنی حداقل دو بار در هفته چنین احساسی را داشته باشید، ممکن است وضعیتی جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. در این زمان شما باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این بیماری در کشورهایی همچون ایالات متحده، انگلیس، گرجستان و … شایع است. و این کشور ها پیشرفت خوبی در پزشکی این زمینه کرده اند و شما میتوانید با پیگیری قیمت تور تفلیس به این شهر سفر کرده و مراحل درمان خود را آغاز کنید.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا در اغلب اوقات و در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد و در بعضی اوقات حتی نیاز به درمان نیز ندارد. اما گاهی اوقات در موارد شدیدتر ممکن است منجر به کوله سیستیت شود. این علائم با درد بسیار شدید و طولانی در نواحی فوقانی راست شکم از جلو و از سمت شانه راست در عقب، همراه است و گاهی منجر به ایجاد حالت تهوع و استفراغ در بیمار می شود.

اغلب رژیم غذایی پرچرب و نامناسب علت اصلی ایجاد این بیماری است اما در برخی موارد نیز نقش ژنتیک نیز در ایجاد این بیماری دخیل است. لازم به ذکر است که تنها ۲۵ درصد افراد دارای سنگ صفرا، مبتلا به کوله سیستیت می شوند. بهترین روش درمان این بیماری جراحی لاپاروسکوپی است

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا