اخبار داغفرهنگی

سارا امت علی کیست؟ آیا تجاوز آیدین آغداشلو به سارا امت علی واقعیت دارد؟

سارا امت علی کیست؟ آیا تجاوز آیدین آغداشلو به سارا امت علی واقعیت دارد؟ به همراه جوابیه و بیانیه آیدین آغداشلو هنرمند و گرافیست در خصوص اتهام تجاوز. به دنبال موج افشاگری در رسانه‌های اجتماعی درباره «تجاوز جنسی» کیوان. الف، فعال حوزه گردشگری به چندین زن جوان، یک روزنامه‌نگار نیز آیدین آغداشلو، نقاش سرشناس ایرانی را به «آزار جنسی» علیه خود متهم کرد. سارا امت‌علی، روز شنبه اول شهریور، در یک مجموعه توییت، اعلام کرد این «آزار جنسی» ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری، در دفتر آغداشلو روی داده و اکنون «دیگر دلیلی برای حمل مصلحت‌اندیشانه» این ماجرا نمی‌بیند.

سارا امت علی کیست؟
سارا امت علی کیست؟

این روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی تاکید کرد: «همه این سال‌ها از ترس کسانی که خواهند گفت مدرکی برای اثبات ادعایت نداری، یا کسانی که حاضر نیستند بپذیرند آغداشلو با تمام دانش و هنرش یک آزارگر جنسی است، سکوت کردم.» طرح اتهام «آزار جنسی» علیه این نقاش معروف در حالی است که در روز‌های اخیر روایت‌های مشابهی از افشای آزار‌های جنسی از سوی برخی کاربران زن در توییتر مطرح شده است.

ماجرای ادعای تجاوز ایدین آغداشلو نقشا مطرح ایرانی به هنرجویان و یک خبرنگار و شاگردان جنجال عجیبی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. در آخرین خبر که بهمن بابازاده، خبرنگار هنری منتشر کرده آمده است: «از ساعت ۸ امشب آیدین آغداشلو با ارسال ایمیل‌هایی به برخی دبیران خبرگزاری‌های ایران، در تلاش است بیانیه‌ای در تکذیب کلیه اتهامات تجاوز و جنسی که در روز‌های گذشته در فضای مجازی علیه اش منتسب شده، منتشر کند. هیچ رسانه‌ای فعلا حاضر به انتشار آن بیانیه نشده است.»

درباره آیدین آغداشلو

از ۱۶ سالگی طراحی گرافیک را در موسسه تبلیغاتی آشنا شروع کرد و بعد از مدتی نیز و در بخش تبلیغاتی روزنامه اطلاعات مشغول به کار شد و سپس با مجله اندیشه و هنر همکاری کرد.

آغداشلو در طول سال‌های ۱۳۵۲ به مدت ۵ سال در هنرستان هنر‌های زیبای پسران و دانشکده هنر‌های تزئینی به تدریس مشغول بوده و هنرجویان زیادی داشته اشت. همچنین از سال ۱۳۵۹ در دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد و کرمان تدریس کرده است

او اولین مقاله‌اش را در زمینه نقد هنری در مجله اندیشه و هنر انتشار داد و از آن پس نگارش نقد هنری و ادبی را ادامه داد و در طول سال‌های فعالیت خود تا کنون، در آمریکا و ایران، چندین نمایشگاه انفرادی نقاشی برگزار کرده است‌.

در سال ۱۳۶۰ کارگاه آزاد هنرکده آزاد را تاسیس کرد و در این محل به تدریس نقاشی به هنرجویان دختر و پسر میپرداخت. وی علاوه بر تدریس نقاشی و نویسندگی و نقد، تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات، و مؤسسه‌های خصوصی نیز بود. او همچنین مدتی مدیر امور فرهنگی و هنری دفتر مخصوص فرح پهلوی بود. از او نوشته‌هایی در زمینه نقد هنری و سینمایی، پژوهش‌های تاریخ هنر، و سفرنامه بر جای مانده است.

او برای نقد شعر شاعران معاصری، چون احمدرضا احمدی، احمد شاملو، اخوان ثالث، و محمدعلی سپانلو از نام مستعار فرامرز خبیری استفاده کرد آثار نقاشی‌ها او اغلب از اشیای معلق، آدمک‌ها، و چند اثر مربوط به رنسانس است.

پیام اینستاگرامی آیدین آغداشلو در اتهامات جنسی وارد شده به وی به شرح زیر است:

در روزهای اخیر اتهامات کذبی علیه من مطرح و پخش شده است. صراحتاً این اتهامات و عناوین نادرستی را که بی پروا به من نسبت داده شده رد می کنم.

در کنار شصت سال فعالیت پیوسته ام در حوزه ی فرهنگ و هنر ایران زمین، متن اصلی عمرم با نقاشی سپری شد. سی سال آن در کلاس نقاشی کوچکی گذشت که به بیش از پنج هزار هنرجوی زن و مرد و پیر و جوان، هر آن چه را که می دانستم، از مهارت فنی تا تاریخ هنر، در کمال توظف و مهر، و بی کم و کاست منتقل کردم و پاسخش را هم چه خوب و به تمامی گرفتم.

اخیرا خانمی ادعایی مربوط به ۱۴ سال قبل را مطرح کرده اند. من قطعاً خودم را انسان کاملی نمی دانم، ولی این ادعای ناروا را قویا رد می کنم. در زندگی شخصی و اجتماعی ام هرگز خواسته ای را به کسی تحمیل نکرده ام، چون جزیی از رفتار و روشم نبوده است.

باید تأکید کنم که هر نوع تحمیل جنسی را اکیداً محکوم می کنم. مخصوصاً در دورانی که انسان معاصر و به ویژه زنان، با امید و سرسختی به جستجوی معنای خود، برخاسته است. از این جنبش ضروری زنان معاصر بی دریغ حمایت می کنم، و به خواسته های آن ها احترام می گذارم. اما ادعاهای بی پایه و بی اساس، زمینه سوء استفاده از جنبش های برحق را فراهم می کنند، و عدالت خواهی را برای زنانی که قربانی تعرض هستند با چالش روبرو خواهند کرد.

من بدون شک در مقابل این افترا که باعث آسیب به خانواده ام شده، به دفاع از خود ادامه خواهم داد و در صورت نیاز، از راه‌های قانونی با نشر اکاذیب برخورد خواهم کرد. در همین جا، حق شکایت از ادعا های بی پایه، و عملکرد غیرحرفه ای یک تلویزیون خارج از کشور را که برخورد آن نه تنها سهل انگارانه که غیرقانونی بوده، محفوظ می دارم.

آیدین آغداشلو این پیام اینستاگرامی مربوط به ادعاهای آزار و اذیت جنسی که علیه وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده، به زبان انگلیسی نیز نشر داد. واکنش رسمی آیدین آغداشلو به ادعاهای شماری از بانوان که مدعی قربانی تعرض جنسی توسط این هنرمند صاحب سبک مطرح ایرانی شده اند، بازتاب های گسترده ای در شبکه های اجتماعی ایرانیان داشته است و بنظر میرسد در روزهای آینده، باید منتظر واکنش افرادی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آیدین آغداشلو در قالب همکار یا هنرجو فعالیت داشتند باشیم.

در پی افزایش افشاگری های علیه کیوان امام وردی، دانش آموخته دهه هفتادی سابق دانشگاه تهران درباره تجاوز سریالی ایشان به دانشجویان دختر دانشگاه تهران در سال های گذشته، پلیس فتا از دستگیری نامبرده خبر داد.

فرداد فرخزاد خبرنگار سابق بی بی سی فارسی که به شبکه ایران اینترنشنال رفته و مجری برنامه تیتر اول است، چند روز پیش با سارا امت علی (خبرنگار سابق تهرانی مقیم واشنگتن) در مورد ادعاهایش در مورد آزار و اذیت جنسی توسط آیدین آغداشلو مصاحبه کرده بود.

سارا امت علی خبرنگار سابق یکی از نشریات ایرانی در تهران در رشته توییت هایی اعلام کرده بود که آیدین آغداشلو، ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری در دفترش در یکی از خیابان های تهران، او را مورد آزار جنسی قرار داده است و اکنون دیگر دلیلی برای حمل مصلحت اندیشی این ماجرا نمی بیند.

سارا امت علی خبرنگار گروه هنر خبرگزاری میراث فرهنگی در تهران بود که برای نوشتن گزارشی درباره گچ بری های ساسانی در موزه ملی ایران، علاقه مند به مصاحبه با آیدین آغداشلو در خیابان سهرودی تهران شده بود. سارا امت علی در توییت هایش گفته بود که سابقه آشنایی قبلی با آیدین آغداشلو داشته است.

پس از افشاگری های سارا امت علی که اکنون در آمریکا سکونت دارد، شماری از دختران ایرانی که خود را هنرجو و همکار آیدین آغداشلو خطاب کردند، به ادعاهایی مشابه سارا امت علی پرداختند.

سارا امت علی کیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا