اقتصادی

معاملات مسکن افزایش ۱۵ درصدافزایش یافت/ سختگیری در صدور کد رهگیری

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام افزایش ۱۵ درصدی معاملات مسکن در مرداد ماه می گوید هیچ بنگاه املاکی حق عدم صدور کد رهگیری برای معاملات مسکن را ندارد.

معاملات مسکن
معاملات مسکن

به گزارش «کولاک نیوز» از تسنیم، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با مثبت‌ ارزیابی کردن پرداخت وام ودیعه مسکن، گفت: معاملات مسکن طی مردادماه امسال حدود ۱۵ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مصطفی‌قلی خسروی در خصوص وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: بازار مسکن روند خوبی را پشت سر می‌گذارد، قیمت‌ها خیلی بالا نرفته و پایین هم نیامده است، اما با این وجود شاهد افزایش معاملات مسکن هستیم.

وی ادامه داد: طی مردادماه امسال تعداد معاملات انجام شده مسکن حدود ۱۵ درصد از معاملات ماه مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

وی درباره وام ودیعه مسکن نیز گفت:‌ اقدام وزارت راه و شهرسازی برای اجرای برنامه پرداخت وام ودیعه مسکن اثر روانی مثبتی بر بازار داشته است. این برنامه کار خوبی بوده که باعث شده مالک و مستأجر سریع به توافق برسند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین با تاکید بر این‌که صدور کد رهگیری برای معاملات مسکن الزامی است، افزود: هیچ بنگاه املاکی حق عدم صدور کد رهگیری برای معاملات را ندارد، در صورت بروز این تخلف هر کدام از متعاملین می‌توانند از بنگاه شکایت کرده و ما در اسرع وقت نسبت به پلمب بنگاه‌های متخلف اقدام خواهیم کرد.

به گزارش «کولاک نیوز» مطابق با قانونی که تا حدود ۱۰ سال پیش رواج داشت، برای خرید املاک و انجام کلیه معاملات ملکی می بایست به سراغ بنگاه های مشاوراملاک رفته و با ثبت قرارداد های دست نویس خرید ملک خود را ثبت دفتری می کردید. در سال های اخیر و به دنبال نبود آمار دقیق از بازار خرید و فروش مسکن و املاک دولت تصمیم جدی به ساماندهی این بخش از بازار اقتصاد نمود. در سال ۱۳۸۷ دولت بخشنامه ای صادر کرد تا با توجه به آن تمامی معاملات انجام شده در بازار مسکن به طور هوشمند و سیستمیک در یک سامانه معاملات آنلاین ثبت شود. با توجه به این بخشنامه از این تاریخ به بعد کلیه قراردادهای کاغذی فاقد اعتبار بوده و تمامی بنگاه های مشاور املاک مکلف به ثبت معامله های مسکن در سامانه آنلاین شده و ارایه کد رهگیری املاک نیز بر آن ها ضروری شد.

امروزه طبق ماده ۲۸ قانون نظام امور صنفی انجام هر گونه معامله ملکی در بنگاه ها و بدون صدور کد رهگیری تخلف احراز شده و واحد صنفی مربوطه پلمب خواهد شد.

با این شرایط اعمال شده باید برای انجام هر گونه معامله ملکی از قبیل خرید و فروش، یا رهن و اجاره در بنگاه ها دو طرف معامله حاضر شده و با اعلام مشخصات ملک مورد نظر و همچنین مشخصات فردی دو طرف معامله این شرایط توسط بنگاه معاملاتی توسط اینترنت در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت گردیده و قرارداد رسمی بشود. در نهایت نیز این سامانه یک قرارداد الکترونیکی حاوی کد رهگیری و بارکد دوبعدی صادر می کند که این قرارداد در ۳ نسخه برای افراد تنظیم خواهد شد. توسط این بارکد کلیه اطلاعات لازم در مورد این معامله قابل ردگیری و شناسایی می باشد و امکان جعل و کلاهبرداری در این روش به صفر می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا