چهره هاسلبریتی ایرانی

نرگس کلباسی چهره برتر مردمی سال ۹۷ کیست؟

طرح انتخاب چهره‌های مردمی سال با مشارکت بیش از هفت میلیون نفر به کار خود پایان داد.

نرگس کلباسی

طرح انتخاب چهره مردمی‌برتر در اسفندماه به همت برنامه «فرمول یک» برگزار شد و ۱۱ چهره مردمی منتخب شبکه یک سیما با مشارکت و استقبال بی نظیر مردم، بیش از هفت میلیون رای کسب کردند.

براساس اعلام روابط عمومی صداوسیما، در این رای گیری نرگس کلباسی با ۹۳۰ هزار و ۸۱۸ رای رتبه نخست را از آن خود کرد، یوسف اصلانی با ۸۶۹ هزار و ۹۰۱ رای و لعبت گرانمایه با ۸۲۹ هزار و ۳۴ رای نیز دو چهره پیشتاز بعدی این نظرسنجی مردمی‌بودند.

انتخاب چهره مردمی سال طرحی  برای برنامه تحویل سال شبکه یک سیما بود که علاوه بر نخبگان فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی، با استقبال مخاطبان مواجه شد.

علاوه بر ۱۱ چهره مردمی منتخب، حدود ۳۰ چهره مردمی دیگر نیز در این برنامه تلویزیونی شرکت کردند. در این برنامه تلویزیونی بنای ساخت هشت مدرسه نیز در مناطق محروم گذاشته شد.

رضا صادقی، محمد بحرانی، علی کریمی، علی ضیا، حسن رحیمی، مسعود شجاعی و…. ورزشکاران و هنرمندانی هستند که با حضور در برنامه «فرمول یک»، با همکاری بنیاد احسان این مدارس را در مناطق محروم خواهند ساخت.

نرگس کلباسی کیست؟

نرگس کلباسی؛ بانوی نیکوکار ایرانی که بسیاری با چهره او در برنامه ماه عسل آشنا هستند، این روزها در حال کمک رسانی در شهرهای زلزله زده کرمانشاه است. کلباسی زندگی پر فراز و نشیبی داشته و بسیاری از سالهای عمر خود را در خارج از ایران گذرانده است.

نرگس حسن کلباسی اشتری سال ۱۳۶۷ در اصفهان متولد شد. یک نیکوکار ایرانی-بریتانیایی است که برای کودکان یتیم و معلول هند پرورشگاه‌هایی می‌ساخت، و پس از حادثه‌ای به قتل غیرعمد یک کودک متهم شد که در مارس ۲۰۱۷ و با حکم دادگاه تجدید نظر در شهر رایاگادا، از همه اتهامات وارده تبرئه شده و بی‌گناه شناخته شد.

نرگس کلباسی تا ۴ سالگی‌اش در ایران بود؛ و پس از آن همراه با خانواده به انگلستان مهاجرت کردند. نرگس در یازده سالگی مادر و در شانزده‌سالگی پدر خود را از دست داد که هر دو در دو سفر به ایران فوت کردند. اولین سفر مادر بر اثر سکته قلبی و دومین سفر به ایران پدر بر اثر سرطان.

البته امیر کلباسی اشتری برادر نرگس کلباسی دوازدهم ژولای ۲۰۱۷ در پستی که در صفحه ی شخصی اش در اینستاگرام منتشر کرد در یک اظهار نظر در مورد خودکشی علت مرگ مادر خود را خودکشی اعلام کرد ، وی نوشت: «اینکه مرگ مادر خودم از طریق خودکشی بود ننگ آور نیست».

نرگس تا سن ۱۹ سالگی در کشور انگلستان زندگی می‌کرد و سپس تا ۲۱ سالگی‌اش در کشور کانادا و نزد عمهٔ خودش بسر می‌برد. نرگس اشتری لیسانس مدیریت جهانگردی و فوق‌لیسانس مدیریت بازرگانی دارد.

نرگس فرزند استاد دانشگاهی است که خودش از او با تعبیر «حسن آقا» یاد می‌کند، مردی که نزدیک‌ترین کسانش تا پیش از مرگش متوجه نشدند که او حتی برای کارگر افغانستانی خانه‌شان یک خانه خریده‌است. آقا فخرالدین کلباسی، پدربزرگ نرگس کلباسی از روحانیون سرشناس و همچنین معلمی در «دبیرستان نمونه» اصفهان بود.

پسر وی، حسن کلباسی نیز پس از فوت پدرش بر اساس سنت خانوادگی معمم شد و وقتی برای تحصیلِ مدرک دکتری در رشتهٔ اقتصادش به کشور انگلستان مهاجرت‌کرد همسرش را در یک بیماری از دست داد. او بعد از پایان تحصیل به ایران برگشت و مدیر گروه اقتصاد در دانشگاه اصفهان شد.

چند سال بعد از مرگِ همسرش، خودِ حسن کلباسی هم گرفتار بیماری سختی شد (سرطان معده) و از دنیا رفت، بعد از مرگ حسن کلباسی دخترشان مریم کلباسی به خارج برگشت.

او در سال ۲۰۱۰ «بنیاد خیریهٔ پریشان» (به انگلیسی: Prishan Foundation) را تأسیس کرد و نام یتیم‌خانه‌اش را به یاد «پریشان»، کودک یتیمی که در کشور سری‌لانکا دیده‌بود، انتخاب کرد. بنیاد پریشان پس از تأسیس یتیم‌خانه‌ای دخترانه و سرای نگهداری از کودکان نابینا در شرق هند افتتاح شد.

وی در پاسخ به پرسشِ جایی گفته‌اید که اصلاً دوست ندارید به زندان «رایاگادا» بروید؟ مگر زندان رایاگادا را می‌شناسید؟ پاسخ داد که: «بله ما به زندانیان آنجا کمک می‌کردیم. ماهی یکبار به آنجا می‌رفتیم و به زندانی‌ها غذا می‌دادیم.»

اتهام قتل غیرعمد

به نوشته نشریه دیلی میل یکی از کودکان در سال ۲۰۱۴ در اردو ناپدید شد. کودک مذکور در اردویی که توسط خانم کلباسی تدارک دیده شده بود غرق شده بود و در پی آن نرگس اشتری با اتهام «قتل غیرعمد» مواجه شد، و در صورتی که اتهامش ثابت می‌شد، می‌توانست به حبس محکوم شود. وی در یک درخواست که در آن زمان به زبان انگلیسی منتشر کرد از دوستان و همکارانش در بریتانیا خواست که از او حمایت کنند.

کمپین اینترنتی که به همین منظور راه افتاد و از نخست‌وزیر ایالت اودیسای هند و از نارندرا مودی نخست وزیر هند می‌خواست در این پرونده دخالت کنند.

دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از نرگس اشتری حمایت می‌کند. حسن نوریان سرکنسول ایران در حیدراباد هند برای پیگیری وضعیت حقوقی و کنسولی او به رایاگادا در ایالت اوریسا رفت و برای حضور در دادگاه و پشتیبانی از نرگس اشتری دوباره نیز در آنجا حاضر شد. محمدجواد ظریف نیز در ۱۳ آذر ۱۳۹۵ در محل سفارت ایران در دهلی‌نو با نرگس کلباسی اشتری دیدار کرد.

در روز دوشنبه ۱۵ آذر دادگاه محلی، حکم یک سال زندان و ۳۰۰ هزار روپیه جریمه نقدی برای نرگس اشتری صادر کرد. سرکنسول ایران در حیدرآباد گفت: «نرگس کلباسی هم اکنون با سپردن وثیقه ملکی از بازداشت خارج شده‌است و باید منتظر دادگاه تجدیدنظر باشد.»

حکم تبرئه در دادگاه تجدید نظر

نرگس کلباسی در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی خود نوشت که صبح شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ حکم دادگاه تجدیدنظر در شهر رایاگادا در مورد پرونده اعلام و از همهٔ اتهامات وارده تبرئه شده و بی‌گناه شناخته شدم.  به دنبال تبرئه وی محمدجواد ظریف طی پیامی ضمن تقدیر از صبر و استقامت ایشان، آزادی وی را تبریک گفت.

 

پدر نرگس دکتر حسن کلباسی یکی از اساتید دانشگاه اصفهان بود آقا فخرالدین کلباسی، پدربزرگ نرگس کلباسی (فرزند شیخ محمدرضا کلباسی اشتری از مراجع تقلید شیعه در مشهد و از رهبران روشنفکر در نهضت ملی شدن صنعت نفت) از روحانیون سرشناس اصفهان محسوب می شود. حسن کلباسی پس از فوت پدرش بر اساس سنت خانوادگی برای کمتر از یکسال معمم شد و سپس برای تحصیل در مقطع دکتری در رشتهٔ اقتصاد بهکشور انگلستان رفت، که همزمان همسرش را در یک بیماری از دست داد. او بعد از پایان تحصیل به ایران برگشت و مدیر گروه اقتصاد در دانشگاه اصفهان شد. چند سال پس از مرگِ همسرش،دکتر حسن کلباسی اشتری هم گرفتار بیماری سرطان معده شد و از دنیا رفت، نرگس نیز پس از فوت پدرش به انگلستان بازگشت. مادر نرگس کلباسی در هنگام فوت ۳۶ سال و پدرش ۴۶ سال داشتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا