اخبار داغ

به هیچ وجه در وعده های غذایی ترشی نخورید

محمد سیمری، اختصاصی مجله اینترنتی کولاک

فصل زمستان، فصل ترشی است. بیشتر خانم‌ های یارانی از سبزیجات تازه ی این فصل، استفاده می‌ کنند و برای تمام سال ترشی می‌ اندازند. اما اگر بخواهیم توصیفی درباره ترشی داشته باشیم؛ می توان گفت: ترکیب سبزی‌ ها و میوه‌ های مختلف با سرکه برای افزایش مدت زمان نگهداری آن ها و بهره‌ مند شدن از این مواد غذایی در فصولی از سال که دسترسی به این مواد غذایی به صورت تازه وجود ندارد،

به هیچ وجه در وعده های غذایی ترشی نخورید

جالب است بدانید ترشی از قدیم، روشی رایج برای نگهداری از میوه‌ ها و سبزی‌ ها برای مدت طولانی بوده است؛ به طوری که ملوان‌ ها هم از این روش برای همراه بردن خوراکی‌ ها استفاده می‌ کردند!  برخی معتقدند که سابقه ی ترشی انداختن به ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و حتی از ۲ هزار سال پیش در هند ترشی شور و خیار شور مصرف می شده است!

در تهیه ی ترشیجات معمولا از سبزیجات و میوه‌ جات مفید و ارزشمند و با خواص تغذیه‌ ای خوب استفاده می‌ شود؛ از آنجایی که در فرایند تهیه ی آن ها حرارت وجود ندارد، پس خواص تغذیه‌ ای آن ها تا حدی حفظ می‌ شود. درباره ی ترشی و فواید و مضرات آن، اعتقادات و باورهای زیادی وجود دارد که برخی از آن ها دلایل علمی‌ اثبات شده‌ ای ندارند. لازم به ذکر است ترشیجاتی از قبیل هفت‌ بیجار‌، سیر ترشی‌، ترشی لیته و دیگر ترشیجات از نظر تقسیم‌ بندی، نه جزو مواد غذایی محسوب می‌ شوند و نه تاثیر دارویی دارند! بلکه بایستی به‌ عنوان چاشنی غذاهای مختلف همراه با غذا به‌ مقدار کم مصرف شوند.

به هیچ وجه در وعده های غذایی ترشی نخورید

باید توجه داشت که لزوم رعایت تعادل در رژیم غذایی بسیار مهم است و عدم رعایت حد تعادل در مصرف هر ماده غذایی می‌تواند برای بدن مضر باشد. دقت داشته باشید از خوردن ترشیجات در فصل تابستان و پاییز باید پرهیز کرد؛ چون از نظر طب سنتی ایران، غذاهای فصل زمستان باید دارای طبع گرم باشند! لذا توصیه می‌ شود کنار غذاهای با طبع گرم و خشک‌، مصرف ترشیجات را برنامه‌ ریزی نمایید. همچنین از خوردن ترشی کلم و گل کلم و هفت بیجار که همه ی این موارد به‌ خودی خود نفخ ایجاد می‌ کنند‌، همراه با غذاهای نفاخ از جمله خوراک لوبیا و دیزی آبگوشت پرهیز کنید! چون همراهی این ترشیجات با این‌ گونه غذاها مراتب نفخ معده و روده را فراهم می‌ آورند.

مصرف زیاده از حد و غیر اصولی ترشیجات نه‌ تنها مفید نیست، بلکه می‌ تواند سبب بروز بیماری ها و امراض مختلف در مصرف‌ کنندگان شود؛ مصرف غیر اصولی ترشیجات اگر در دوران جوانی مشکلی ایجاد نکند، قطعا در دوران میانسالی و پیری گریبانگیر خواهد بود. ترشی ایجاد اشتهای کاذب نموده و موجب پرخوری می شود؛ همچنین ناراحتی های عصبی، ناراحتی های گوارشی مثل زخم معده و اثنی عشر، ایجاد فتق دیسک، آنمی، تشنگی، خرابی دید، استئوپروز، ناراحتی های استخوانی،  آرتروز و پوکی استخوان، ضعف عمومی بدن و ضعف اعصاب از عوارض استفاده به مقدار زیاد از ترشیجات است. مصرف بی‌ رویه ی ترشیجات و شورها ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌ دهد.

به هیچ وجه در وعده های غذایی ترشی نخورید

از خوردن ترشیجات در شب پرهیز کنید؛ زیرا خوردن سرکه و ترشیجات در شب باعث دفع بیشتر کلسیم از بدن شده و موجب پوکی استخوان و ضعف اعصاب و حتی سکته‌ های مغزی و قلبی می‌ شود. همچنین خوردن زیاده از حد ترشیجات در مردان باعث کاهش توان جنسی و ضعیف شدن اسپرم ها و در زنان باعث دردهای شدید ایام پریود و قاعدگی های نامنظم و دردناک می‌ شود و در سنین بالا نیز باعث تشدید آرتروز خواهد شد.

همواره به یاد داشته باشید مصرف ترشی و شور تنها به عنوان چاشنی می‌ باشد و هرگونه افراط در مصرف آن موجب وارد آمدن آسیب‌ های جدی به سیستم گوارشی می‌ شود. همچنین برای تهیه ی یک ترشی خوب اولا مواد بایستی کاملا تازه باشند، ثانیا مواد باید کاملا خشک باشند و به هیچ وجه آب نداشته باشند تا ترشی کپک نزند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا