سبک زندگی

درباره تفاوت های پیتزای ایتالیایی و پیتزای آمریکایی بیشتر بدانید

مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: پیتزا، یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین غذاهای فست فودی در سال های اخیر  آن قدر در تمام کشورهای دنیا مشهور و پر طرفدار است و آن چنان به غذای محبوبی تبدیل شده است که هیچ کس نمی تواند از خوردن آن چشم پوشی کند و می توان در سراسر دنیا رستوران های مجللی را یافت که این غذا را به مشتریان خود می دهند!

درباره تفاوت های پیتزای ایتالیایی و پیتزای آمریکایی بیشتر بدانید

غذاهای ایرانی در مدت زمان طولانی تر و به آرامی پخته می شوند و همچنین طعم مطبوعی نیز دارند؛ به همین دلیل، ایرانی ها به هر غذایی روی خوش نشان نمی دهند! اما پیتزا از استثناهای این باور عمومی می باشد.  همه می دانند که پیتزا اصالتا یک غذای ایتالیایی است و ایتالیایی ها بودند که دو غذای لذیذ پیتزا و پاستا را جهانی کردند. پیتزا ایتالیایی بسیار ساده و کم پنیر است و مواد زیادی هم روی آن قرار ندارد.

نوشته های یک تاریخ نگار رومی به نام مارکوس پورسیوس کاتو نشان می دهد که ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح (ع)، رومی ها نان های گرد و پهنی را که از ترکیب آرد و آب درست می شد را روی سنگ های داغ می پختند و با روغن و سبزیجات مختلف می خوردند! اما شاید این سوال برای تان پیش آید که پیتزا چگونه به آمریکا رسید؟ در سال ۱۸۹۷ میلادی یک مهاجر ایتالیایی به نام جناردو لومباردی به آمریکا سفر کرده و طرز پخت این غذا را با خود به آمریکا برد و با افتتاح یک رستوران پیتزافروشی در محله ایتالیایی نشین نیویورک، کار خود را آغاز کرده و پیتزا را وارد رژیم غذایی آمریکایی ها کرد!

این غذای خوشمزه به سرعت برق در کشور آمریکا جایگاه ویژه‌ ای یافت. در ابتدا پیتزایی که وارد آمریکا شد شباهت زیادی به پیتزایی داشت که در ایتالیا پخته می‌ شد؛ ولی پس از آن‌ که به طور گسترده‌ ای در آمریکا محبوبیت یافت، نحوه ی پخت آن نیز تغییر کرد تا متناسب با ذائقه ی آمریکایی‌ ها باشد. از دهه ی ۵۰ میلادی به بعد، انواع و اقسام پیتزا به سبک آمریکایی با نان های کلفت و مواد زیاد، در این کشور پرطرفدار شد. جالب است بدانید تقریبا ۱۳ درصد جمعیت آمریکا در هر زمانی، در حال پیتزا خوردن هستند!

درباره تفاوت های پیتزای ایتالیایی و پیتزای آمریکایی بیشتر بدانید

براساس ترکیبات و مواد استفاده شده در پیتزا، دو نوع پیتزای متفاوت داریم که ممکن است همه فرق بین آن ها را ندانند! این دو نوع پیتزا عبارتند از پیتزای ایتالیایی و پیتزای آمریکایی! پیتزای آمریکایی در واقع بر گرفته از پیتزای ایتالیایی است، اما به تدریج تغییراتی در آن ایجاد شده و امروز به عنوان یک پیتزای متفاوت و مستقل شناخته می شود.

پیتزای ایتالیایی و پیتزای آمریکایی در متد پخت، نوع خمیر، پنیر و سس استفاده شده در پیتزا با هم تفاوت دارند. خمیر استفاده شده در پیتزای ایتالیایی در مقابل آمریکایی بسیار نازک‌ تر و تردتر است. هم‌ چنین از لحاظ چاشنی این پیتزا با سبزیجات مختلف مثل سیر، ریحان، پونه و فلفل تازه مختلف طعم‌ دار می‌ شود، این در حالی است که پیتزای آمریکایی خمیری ضخیم‌ تر داشته و عموما پر از پنیر، هات داگ و پپرونی است. پیتزای آمریکایی با مواد بسیار مختلف و زیادی پوشیده می شود و تقریبا هر چیزی را می توان در این پیتزاها پیدا کرد! زیتون سیاه یا سبز، استیک، مرغ، گوشت چرخ کرده، سوسیس، ژامبون، آناناس، گوجه گیلاسی، فلفل دلمه ای، قارچ و هر نوع سبزیجات دیگری را می توان در کنار حجم بسیار زیادی از پنیر موتزارلا مشاهده کرد! در آمریکا از سس گوجه‌ ای که کمی سرخ شده باشد، استفاده می‌کنند. برخی رستوران‌ ها هم دستور پخت برای سس تند را دارند که به پیتزاهای‌ شان طعمی خاص ببخشند که در جاهای دیگر آن را نمی‌ توان یافت.

درباره تفاوت های پیتزای ایتالیایی و پیتزای آمریکایی بیشتر بدانید

جالب است بدانید آمریکا با تنوعی که در پیتزا به‌ وجود آورد آن را به یک غذای بین‌ المللی تبدیل کرد! این اتفاق بدین خاطر است که هر چه را که فکرش را بکنید به‌ عنوان ملات پیتزا استفاده کردند! یعنی علاوه بر انواع پیتزای گوشت، پیتزا هاوایی با گوشت همبرگر و پای سیب! پیتزا کاخون با میگو و چاشنی کاخون! و پیتزا مخلوط نیز که نیاز به توضیح ندارد. جالب است بدانید که در اکثر کشورها از جمله کشور خودمان، پیتزای آمریکایی رواج بیشتری دارد و اغلب رستوران ها این نوع پیتزا را سرو می کنند.

به عنوان آخرین موضوع، اگر احیانا به دنبال عجیب ترین پیتزا جهان به لحاظ محتوایش بودید در نیویورک و رستوران نینو بلیزیما سراغ آن را بگیرید! شما با پرداخت هزینه گزاف ۱۰۰۰ دلار و یا ۱۲۵ دلار برای یک برش پیتزا می توانید دست خود را زیر یک پیتزای لوکس که محتوایش انواع خاویارهای دنیا، خرچنگ تازه و پیاز و خامه بگیرید و میل کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا