چهره هاسلبریتی خارجی

علت مرگ کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل چه بود؟+بیوگرافی و عکس

در این پست از مجله اینترنتی کولاک مطلبی در مورد

علت مرگ کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل چه بود؟+بیوگرافی و عکس

ارائه شده است ، در صورتی که محتوای این پست مورد توجه تان واقع شده است، می توانید برای مشاهده مطالب بیشتر در این موضوع به دسته بندی

چهره ها

مجله اینترنتی کولاک مراجعه کنید .

به نقل از اسکای نیوز عربی، کوفی عنان امروز شنبه در سن ۸۰ سالگی در کشورش غنا درگذشت.

کوفی عنان که بود؟

کوفی عطا عنان ( Kofi Atta Annan) متولد سال ۱۹۳۸ سیاست‌مدار اهل کشور غنا، هفتمین دبیرکل سازمان ملل متحد بود.

پدرش از فرمانداران محلی غنا و از اصیل‌زادگان قبیله فانته بود. او فرزند دوقلوی خانواده‌است، اتفاقی «که در فرهنگ غنایی» امری بسیار نادر تلقی می‌شود. خواهر دو قلویش، افوآ عطا که در سال ۱۹۹۱ از دنیا رفت، در اسم میانی عطا با او شریک است، عطا “ در زبان‌های اکان فانته به معنای دوقلو است. همانند اغلب نام‌های اکانی، قسمت اول نامش، بیانگر روزی است هفته‌است که در آن زاده شد: کوفی به معنای پسری است که در روز جمعه زاده شده‌است.

 

 

نام عنان می‌تواند به معنای چهارمین فرزند خانواده باشد، اما در خانوادهٔ کوفی، در زمان‌های قدیم، این نام به نام خانوادگی آن‌ها تبدیل شد و کوفی نیز آن را از والدینش گرفته‌است. نام خانوادگی عنان اغلب به طرز نادرست تلفظ می‌شود. مدت کوتاهی پس از کسب سمت دبیرکل سازمان ملل، در طی مصاحبه‌ای در «رادیوی دولتی ملی» از او پرسیدند که طرز تلفظ درست نامش چیست، وی توضیح داد که نامش همانند “cannon” تلفظ می‌شود.

خانواده عنان خانواده‌ای مهم و با اصل و نسب بودند و پدربزرگ و عمویش رؤسای قبیله بودند. پدرش از دو نژاد آشانتی و فانتی بود و مادرش فانتی. پدرش سال‌ها در شرکت صادرات کاکائوی برادران لور کارشناس امور صادرات بود.

عنان با نان ماریا عنان، که وکیلی سوئدی و هنرمند و خواهرزادهٔ ناتنی رائول والنبرگ بود، ازدواج کرد. وی از ازدواج قبلیش با تیتی الاکیجی نیجریایی دو فرزند دارد، کوجو عنان و آماه او و الاکیجا در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ از یکدیگر جدا شدند. نان عنان هم از ازدواج قبلی‌اش یک فرزند به نام نینا کرونستد دگروت دارد.

او نخستین سمتش در سازمان ملل را سال ۱۹۶۲ و در سازمان بهداشت جهانی به‌دست‌آورد. مدیریت پرسنلی، مدیریت بودجه، قائم مقام اداره کمیساریای عالی پناهندگان، معاونت مالی دبیرکل و رهبری گروه حافظ صلح سازمان ملل، پست‌هایی بودند که او تا سال ۱۹۹۷ و رسیدن به دبیرکلی، آن‌ها را تجربه کرد.

در واقع، او نخستین دبیرکل سازمان است که با طی مدارجی در خود سازمان، به این سمت رسیده‌است. یک سال پیش از آن، انتصاب عنان در رأس عملیات گروه صلح‌بان در بوسنی، او را به یکی از مهم‌ترین رهبران سازمان ملل تبدیل کرده بود. در عین حال بسیاری معتقدند هنگامی که ایالات متحده سر باززدن سرسختانه اش را از تأیید دور دوم دبیر کلی پطروس غالی آشکار کرد، کوفی عنان، مناسب‌ترین فرد بود و سازمان ملل به سوی او چرخید.

 

در سال ۱۹۵۸، عنان برای به دست آوردن مدرک آکادمیک در رشتهٔ اقتصاد مشغول تحصیل در دانشکدهٔ دانش و فناوری کوماسی شد، که اکنون دانشگاه کم کرومای دانش و فناوری غنا است. وی با دریافت کمک هزینهٔ تحصیلی «تشکیلات فورد»، موفق به تکمیل دورهٔ کارشناسی در سال ۱۹۶۱ از «دانشگاه مک آلیستر» در سنت پُل، مینسوتای، آمریکا شد.

عنان سپس از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۲ مشغول تحصیل در «مؤسسه دانش‌آموختگان مطالعات بین‌المللی» در «شهر ژنو، سوئیس شد»، بعدها از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۲ مشغول تحصیل در «رشته مدیریت فناوری اطلاعات دانشکدهٔ مدیریت برنامه اعضای اسلون شد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از “دانشکدهٔ مدیریت اسلون» شد.

او همچنین مدرک مدیریت‌اش را اوایل دهه هفتاد از ام‌آی‌تی گرفت. عنان مسلط به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، کرو (Kru) و دیگر لهجه‌های زبان اکان و زبان‌های آفریقایی است.

 

در ۱۳ دسامبر ۱۹۹۶، عنان به سمت دبیرکل شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شد و این انتخاب، چهار روز بعد، با رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، تثبیت شد. بدون هیچ گونه تأخیری مراسم سوگند عنان اجرا شد و وی کارخود را در نخستین دورهٔ تصدی‌اش به عنوان دبیرکل در اول ژانویهٔ ۱۹۹۷ آغاز کرد. عنان جایگزین دبیرکل برکنار شدهٔ مصری، بطروس قالی شده بود و اولین کسی بود که از یک کشور سیاه آفریقایی به سمت دبیر کلی رسیده بود.

 

این پست توسط بخش چهره ها مجله کولاک گردآوری شده است , امیدواریم از مطالعه مطلب

علت مرگ کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل چه بود؟+بیوگرافی و عکس

استفاده کافی برده باشید، از شما دعوت می شود از مطالب مرتبط با این پست دیدن فرمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا