مذهبی

آیا تقلب کردن در امتحانات پایانی موجب باطل شدن روزه می شود ؟

تقلب
تقلب

مجله اینترنتی کولاک : امتحانات پایانی خرداد ماه نزدیک است و به دلیل همزمان شدن ماه مبارک رمضان با دوره امتحانات عملکرد دانش آموزان برای درس خواندن کاهش می یابد .

برخی دانش آموزان ، بهانه آوری می کنندکه به خاطر روزه داری در ایام ماه مبارک رمضان، درس خواند برایشان سخت است و نمی توانند هم درس یخوانند و هم در ساعات طولانی روز ، گرسنگی را تحمل کنند .

گروهی از دانش آموزان در امتحانات خرداد ، به فکر تقلب و درس نخواندن می افتند ، اما این کار از نظر شرعی مشکل دارد ، در ادامه نظر مراجع تقلید در رابطه با تقلب و روزه داری را بخوانید :

بنا بر مسأله ۵۳۹ رساله دانشجویی همه مراجع تقلید تقلب در امتحانات درسی را حرام می‌دانند.

سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟
آیت الله خامنه‌ای: تقلب حرام است، ولی اگر تخصص و مهارت لازم را برای کاری که برای آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعایت شده، استخدام و دریافت حقوق اشکال ندارد.
آیت الله فاضل لنکرانی (ره): مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.
آیت الله بهجت: باید جبران کند آن درس را.
آیت الله صافی گلپایگانی: تقلب در هر امری جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که در یکی دو ماده ی درسی تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولی مدرک گرفته شده و ادامه ی تحصیل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.
البته همان گونه که ملاحظه می شود این پاسخ ها تنها از جنبه ارتقاء به رتبه بالاتر و استفاده از امتیازات و حقوق داده شده است و به حکم تضییع حقوق دیگران اشاره ای نشده است.
اما اگر در جایی تقلب باعث تضییع حق از شخص دیگری شود باید جبران شود یا از کسی که حقش تضییع شده است حلالیت بخواهند و رضایت او را بدست آورند مگر این که امکان جبران وجود نداشته باشد.
دفاتر آیات عظام در پاسخ به این سؤال که، اگر کسی در کنکور تقلب کند و حق کسی را ضایع نماید، چون قبول نمی شد و کس دیگری جایش می آمد، چگونه باید جبران کند و حلالیت بطلبد؟ پاسخ داده اند:
آیت الله خامنه‌ای: تقلب حرام است و توبه کافی است.
اما حرف آخر این که تقلب ، روزه را باطل نمی کند ولی تقلب کردن در شأن مسلمان نیست و حرام است. (ر.ک: جامع المسائل آیه الله فاضل، ج ۱، ص ۶۲۸)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا