موسیقیموسیقی ایران

سوابق و زندگینامه دین محمد زنگی شاهی نوازنده برجسته قیچک + علت فوت

سوابق و زندگینامه دین محمد زنگی شاهی نوازنده برجسته قیچک سیستان و بلوچستان همچنین علت فوت استاد زنگی شاهی به همراه اطلاعات تکمیلی در اینجا. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: استاد رسول بخش زنگی شاهی نوازنده برجسته ساز «قیچک» ساعاتی قبل به دلیل بیماری قلبی درگذشت.

سوابق و زندگینامه دین محمد زنگی شاهی
سوابق و زندگینامه دین محمد زنگی شاهی

حسین مسگرانی اظهار داشت: استاد زنگی شاهی برجسته‌ترین نوازنده ساز(قیچک) بلوچستان است که در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر سال ۹۶ به عنوان چهره برتر قیچک ایران شناخته و از آن تجلیل شد.

وی ادامه داد: استاد دارای درجه یک هنری (معادل دکتری) از شورای ارزشیابی کشور بوده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: استاد زنگی شاهی از جمله هنرمندان بنیان گذار، پیشکسوت و دارای سبک بود.

وی تصریح کرد: آلبوم آثار زنده یاد زنگ شاهی با همکاری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و انجمن موسیقی استان، در سال ٩٧ تولید شده است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: استاد زنگی شاهی چهره تکرار نشدنی نوازندگی قیچک بود که با اساتید برجسته‌ای چون ملا کمالان هوت، عبدالقادر رحمانی، ملا موسی و ملا کادر اجرا داشته است.

نصیر احمد ملازهی تصریح کرد: استاد زنگی شاهی شاگردان برجسته بسیاری درحوزه داخلی و بین المللی تربیت کرده که از جمله آنان عبدالغفور زنگی شاهی، احمد وطنخواه و صدیق زرد کوهی را می‌توان نام برد. وی بیان کرد: هم‌اینک پسر کوچک این استاد با تسلط قوی راه پدر را دنبال می‌کند.

این آهنگساز، نوازنده و خواننده سرشناس موسیقی بلوچی در بیش از ۲۰ کشور جهان و ۱۵ جشنواره بین‌المللی اجرا کرده و بیش از صدها قطعه موسیقی بلوچی از استاد دین‌محمد زمک‌زهی در آرشیو رادیو و تلویزیون استان وجود دارد. او علاوه بر خواندن، سازهای قیچک و رباب را استادانه و با شیوه‌ای خاص می‌نواخت. دین محمد زنگشاهی در زمان حیاتش در مراسم اختتامیه نخستین فستیوال آینه‌دار با حضور استاد محمدرضا شجریان مورد تجلیل قرار گرفت.

استاد زنگشاهی کسی بود که نمایندگی قیچکـ (به بلوچی=سازسرود) منطقه سرحد بلوچستان (شمال بلوچستان) را بر عهده داشت و می‌توانست این ساز را در حد کمال اجرا کندساز و سرود در بلوچستان کیفیت‌های متفاوتی دارد از جمله اینکه شیوه نواختن موسیقی «سرحد» با شیوه نوازندگی منطقه «مکران» در جنوب بلوچستان متفاوت است و حتی یکی از سیم‌های ساز «قیچک» در منطقه «مکران» بیشتر از سازهای «قیچک» در منطقه سرحد است.

دین محمد یکی از بهترین میراث داران موسیقی بلوچستان بود و بنیانگذار گروه موسیقی مکر ان بود. آشنایی استاد زمک زهی به دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی بلوچستان و معادل ایرانی آن منجر به انتشار کتاب موسیقی بلوچستان شد؛ و همچنین یکی از مهمترین منابع برای محققان و موسیقی شناسان بود، وی شیوهٔ قیچک نوازی را به گونه ایی استادانه و دلنشین به اوج رسانده بود.

یکی از زیباترین اهنگ‌های زنگشاهی، بهارگاه و در توصیف بهار است) هلوهالو که هم خود مینوازدو می‌خواند. همچنین قطعه «شوشکو جان» در مراسم عروسی مناطق سرحد، خاش و میرجاوه اجرا می‌شود، در فستیوال آینه‌دار سال ۱۳۹۲ در خانه هنرمندان اجرا شده‌است. آهنگ‌های بیای آیت شما پت و براتان-، تو ازاب و من ازاب، سراوان زانگه نام و توار انت-، کایه شه دورا را نیز می‌توان از اجراهای او نام برد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا