چهره هاسلبریتی ایرانی

نرگس کلباسی بانوی نیکوکار ایرانی کیست؟

نرگس کلباسی؛ بانوی نیکوکار ایرانی که بسیاری با چهره او در برنامه ماه عسل آشنا هستند، این روزها در حال کمک رسانی در شهرهای زلزله زده کرمانشاه است. کلباسی زندگی پر فراز و نشیبی داشته و بسیاری از سالهای عمر خود را در خارج از ایران گذرانده است.

نرگس حسن کلباسی اشتری سال ۱۳۶۷ در اصفهان متولد شد. یک نیکوکار ایرانی-بریتانیایی است که برای کودکان یتیم و معلول هند پرورشگاه‌هایی می‌ساخت، و پس از حادثه‌ای به قتل غیرعمد یک کودک متهم شد که در مارس ۲۰۱۷ و با حکم دادگاه تجدید نظر در شهر رایاگادا، از همه اتهامات وارده تبرئه شده و بی‌گناه شناخته شد.

نرگس کلباسی تا ۴ سالگی‌اش در ایران بود؛ و پس از آن همراه با خانواده به انگلستان مهاجرت کردند. نرگس در یازده سالگی مادر و در شانزده‌سالگی پدر خود را از دست داد که هر دو در دو سفر به ایران فوت کردند. اولین سفر مادر بر اثر سکته قلبی و دومین سفر به ایران پدر بر اثر سرطان.

البته امیر کلباسی اشتری برادر نرگس کلباسی دوازدهم ژولای ۲۰۱۷ در پستی که در صفحه ی شخصی اش در اینستاگرام منتشر کرد در یک اظهار نظر در مورد خودکشی علت مرگ مادر خود را خودکشی اعلام کرد ، وی نوشت: «اینکه مرگ مادر خودم از طریق خودکشی بود ننگ آور نیست».

نرگس تا سن ۱۹ سالگی در کشور انگلستان زندگی می‌کرد و سپس تا ۲۱ سالگی‌اش در کشور کانادا و نزد عمهٔ خودش بسر می‌برد. نرگس اشتری لیسانس مدیریت جهانگردی و فوق‌لیسانس مدیریت بازرگانی دارد.

نرگس فرزند استاد دانشگاهی است که خودش از او با تعبیر «حسن آقا» یاد می‌کند، مردی که نزدیک‌ترین کسانش تا پیش از مرگش متوجه نشدند که او حتی برای کارگر افغانستانی خانه‌شان یک خانه خریده‌است. آقا فخرالدین کلباسی، پدربزرگ نرگس کلباسی از روحانیون سرشناس و همچنین معلمی در «دبیرستان نمونه» اصفهان بود.

پسر وی، حسن کلباسی نیز پس از فوت پدرش بر اساس سنت خانوادگی معمم شد و وقتی برای تحصیلِ مدرک دکتری در رشتهٔ اقتصادش به کشور انگلستان مهاجرت‌کرد همسرش را در یک بیماری از دست داد. او بعد از پایان تحصیل به ایران برگشت و مدیر گروه اقتصاد در دانشگاه اصفهان شد.

چند سال بعد از مرگِ همسرش، خودِ حسن کلباسی هم گرفتار بیماری سختی شد (سرطان معده) و از دنیا رفت، بعد از مرگ حسن کلباسی دخترشان مریم کلباسی به خارج برگشت.

او در سال ۲۰۱۰ «بنیاد خیریهٔ پریشان» (به انگلیسی: Prishan Foundation) را تأسیس کرد و نام یتیم‌خانه‌اش را به یاد «پریشان»، کودک یتیمی که در کشور سری‌لانکا دیده‌بود، انتخاب کرد. بنیاد پریشان پس از تأسیس یتیم‌خانه‌ای دخترانه و سرای نگهداری از کودکان نابینا در شرق هند افتتاح شد.

وی در پاسخ به پرسشِ جایی گفته‌اید که اصلاً دوست ندارید به زندان «رایاگادا» بروید؟ مگر زندان رایاگادا را می‌شناسید؟ پاسخ داد که: «بله ما به زندانیان آنجا کمک می‌کردیم. ماهی یکبار به آنجا می‌رفتیم و به زندانی‌ها غذا می‌دادیم.»

 

حکم تبرئه در دادگاه تجدید نظر

نرگس کلباسی در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی خود نوشت که صبح شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ حکم دادگاه تجدیدنظر در شهر رایاگادا در مورد پرونده اعلام و از همهٔ اتهامات وارده تبرئه شده و بی‌گناه شناخته شدم.  به دنبال تبرئه وی محمدجواد ظریف طی پیامی ضمن تقدیر از صبر و استقامت ایشان، آزادی وی را تبریک گفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا